Test og anmeldelser

TEST: Den bedste VW Tiguan kombinerer benzin og strøm

Af i Test og anmeldelser
Volkswagen har taget drivlinjen fra den nye Golf GTE og lagt den i sin populære SUV. Det er der kommet en rigtig god og fornuftigt prissat plug-in hybrid ud af.

Af: Morten Bek / d. 8. maj 2021

Der findes to forskellige udgaver af Tiguan på prislisten, som begge har 245 hk. Den ene koster 645.000 kr., den anden koster 370.000 kr. Den afgørende forskel er måden, de 245 hk bliver skabt på – og hvad du tanker SUV’en med.

Den billigste på listen

I VW Tiguan med 245 hk til 645.000 kr. tanker du benzin, mens du i Tiguan til 370.000 kr. tanker benzin og fylder strøm på batteriet. Det er nemlig endelig blevet tid til, at den populære tyske SUV fås som plug-in-hybrid. Og med de danske afgifter som et skub i ryggen ender det med, at en kraftigt motoriseret model som dén lander rigtig fornuftigt på prislisten.

SE OGSÅ | Nye registreringsafgifter gør BMW billigere end Ford

Tiguan som plug-in hybrid, som man skal kalde Tiguan 1,4 eHybrid, hvis det skal være helt korrekt, er mere end blot meget billigere end den lige så stærke Tiguan 2,0 TSI. Den er noget så dejligt som den absolut billigste Tiguan. Det er jeg sikker på, allerede nu giver kø ved sælgernes skriveborde. Mange hestekræfter, lav pris – det er noget, der er til at forstå. Så kan Tiguan eHybrid godt være en gennemsnitlig bil, uden at det gør skade. Men Tiguan eHybrid er en rigtig god bil og en helt fin plug-in hybrid.

Specifikationer

Volkswagen Tiguan 1,4 eHybrid

Life

Motor: R4, 1.395 ccm + elmotor

Ydelse: 245 hk / 400 Nm

0-100 km/t: 7,5 sek.

Tophastighed: 205 km/t

Forbrug: 62,5 km/l

Rækkevidde på el: 50 km

Startpris: 369.995 kr.

(Tiguan eHybrid fås fra 369.995 kr.)

Hvorfor er VW så sent ude? – De har lavet Golf GTE i årevis…

Volkswagen arbejder nogle gange hurtigt, andre gange slet ikke så hurtigt. Med en PHEV-udgave af Tiguan kommer VW forholdsvis sent, og det virker påfaldende, når vi i årevis har kunne købe både Golf og Passat som plug-in hybrid. En stærkt medvirkende årsag, som jeg ser det, er efterspørgslen på netop de to modeller. Tyskerne har haft svært ved at få batterier nok til Golf GTE og Passat GTE, så de har næppe haft behov for at presse endnu en PHEV ind i modelprogrammet.

LÆS OGSÅ | Plug-in duel: Den billigste vej til Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA 

Men timingen er egentlig alt andet end dårlig. De føromtalte afgifter har fået danskerne til at elske plug-in hybrider, og der er (for) stor fokus på dem nu – så der kan sælges mange Tiguan eHybrid i Danmark i de kommende år.

Hvorfor er den god?

Den elektrificerede Tiguan er god, fordi den både er en god bil OG en god PHEV. Tiguan, sendt ud i anden generation i 2016 og faceliftet og løftet til et højere niveau i 2020, har næsten pladen fuld, som man siger i banko. Rummeligheden og indretningen er ikke til at slå, og kombinationen af SUV-opret siddestilling, gode sæder og virkelig god plads er ikke noget, der hænger på træerne.

LÆS OGSÅ | Kia Ceed SW som plug-in hybrid er den første af sin art 

Tiguan sidder mellem to stole, men på en god måde. Indretningen, omkring førerplads og instrumentbord, er helt tydeligt en generation bagud i forhold til den nye Golf og ID.3. Designet er meget konservativt (og i den testede basisudgave Life mere robust end direkte luksuriøst) – og funktionaliteten desto meget bedre. Den har godt nok, med faceliftet, fået berøringsfølsomt panel til klimaanlægget, men det er stadig meget nemmere at betjene end klimaanlægget i en Golf. Materialekvaliteten er også bedre end i de nyere VW-modeller. Så ingen grund til at begræde det meget traditionelle interiørdesign, for det fungerer bare.

Tiguan kører som på skinner, for nu at bruge et af de mest benyttede udtryk blandt motorjournalister. Det gør den nye plug-in hybrid også. Der er næsten intet i køreegenskaberne, der fortæller mig, at der er tilføjet vægt med batteri og elmotor, for køreegenskaberne er meget som i en Tiguan med benzinmotoren med 150 hk: Virkelig behageligt og konsistent styretøj og stram, men alligevel komfortabel, undervogn. Med basismodellens 17” hjul er komforten i hvert fald rigtig god.

LÆS OGSÅ | Ny Mercedes C-Klasse kører 100 km på el

Tiguan eHybrid har mange kræfter. 245 hk og 400 Nm, og de skal alle ned gennem de to forreste hjul. Den tilsvarende Tiguan 2,0 TSI med 245 hk har firehjulstræk. Hvis du bare jokker speederen i bund fra stilstand, så rykker det i rattet, mens forhjulene prøver at finde greb. Men lidt mindre agression, og du kommer bare af sted med smidighed og godt kraftoverskud.

På papiret kan en opladning af batteriet føre til 50 km elektrisk kørsel på en opladning, og det kræver en ret mild form for kørsel. Intet nyt under PHEV-solen, altså. Hvis du vil lade op undervejs, kan benzinmotoren hjælpe med det – på infotainmentskærmen vælges det maksimale ladeniveau, du ønsker, og så bruger du ellers dyrebar benzin på at fylde strøm i batteriet.

LÆS OGSÅ | Ford Kuga, Opel Grandland X og Peugeot 3008 i tæt kamp om PHEV-guldet

GTE-knappen, som sidder til højre for gearvælgeren, ser lidt malplaceret ud i en basismodel som den røde testbil. Tryk på den, og alle heste, fra den mindste pony til den største hingst, hentes ud af stalden og løber alle vildt i samme retning. På den måde føles Tiguan eHybrid hurtigere end konkurrenter som Opel Grandland X Hybrid og Ford Kuga PHEV, som begge har 225 hk.

Hvorfor den her og ikke en Ford Kuga Plug-in til 290.000 kr?

For det første er en Ford Kuga Plug-in Trend til 290.000 kr. virkelig en basismodel. Stålfælge, manuel aircondition, halogenforlygter, almindelig fartpilot. Og jeg kan ikke huske, jeg har set sådan en basis-Kuga ude omkring. Vi skal op på cirka 309.000 kr. for Titanium-versionen, før Kuga’en kommer på niveau med basisudgaven af Tiguan eHybrid – den ene har noget udstyr, den anden ikke har og omvendt. Men her er de i hvert fald mere på niveau.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Hummer H1 kendt fra Netflix

Så er der alle de mere subjektive ting, som for mig gør det helt åbenlyst, at Tiguan eHybrid er en bedre bil end Kuga PHEV. Selvom den så stadig ligger 60.000 kr. over Kuga PHEV Titanium. VW’en har bedre pladsforhold, bedre forsæder, materialekvalitet hvor man ikke behøver at skamme sig over, at kvalitet er en del af ordet. Og så er den, som nævnt, også udstyret med en stærkere drivlinje.

Egentlig er det slet ikke den testede basismodel, Tiguan eHybrid Life, der er det rigtige køb. Det er derimod den 30.000 kr. dyrere Tiguan eHybrid Elegance. Den er pyntet med federe interiørdetaljer, adaptive LED-forlygter, el-styret bagklap, nøglefri adgang og meget, meget andet. Til 399.995 kr. er den intet mindre end den bedste Tiguan, du kan købe lige nu – en god bil, en god PHEV.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.