NyhederTest og anmeldelser

Land Rover Discovery Sport: Til fodboldspilleren eller friluftsmennesket?

Af i Nyheder, Test og anmeldelser
Land Rover Discovery Sport har fået et tiltrængt facelift, som Land Rover selv beskrev det i deres pressemateriale. Men hvor stor er forskellen egentlig? Og til hvem er bilen tiltænkt?

Af: Simon Hallenslev / d. 6. september 2019

Lige inden vi kommer til selve bilen, er det på sin plads, at vi forsøger at hitte ud af Land Rovers efterhånden kringlede modelprogram samt til hvilke kunder, de enkelte biler er tiltænkt.

Range Rover er ikke et brand for sig selv. Så selvom de fleste – inklusive os selv på Bilbasen –  siger og skriver ‘Range Rover Evoque‘ eller ‘Range Rover Velar‘, så er det rigtige faktisk ‘Land Rover Range Rover Evoque’. Range Rover er nemlig blot modelbetegnelse, der indikerer, at det er en Land Rover med lidt mindre fokus på off-road og lidt mere fokus på luksus.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Topløs Land Rover er enhver svigermors mareridt

Range Rover er med andre ord en fodboldspillerbil, der – ligesom fodboldspillerens kridhvide og svinedyre sneakers – aldrig kommer til at se mudder, men kun fortov foran eksklusive restauranter og natklubber.

Navnet Land Rover bruges derfor omvendt på de biler, der er rettet mod friluftsmennesket, som skal kunne trække havkajakken ned til strandkanten eller campinggrejet ud i skoven.

Biler med Land Rover skrevet på fronten er off-roadere af den gamle skole. Se bare på den rå Land Rover Defender eller den kantede Land Rover Discovery 4, hvor funktion kommer før form. Men noget har ændret sig.

En Land Rover, der lugter af Range Rover

Land Rover Discovery har skiftet kategori, hvis du spørger Land Rover selv. Den tidligere Land Rover Discovery 4 blev kategoriseret som ‘Traditional’ sammen med Defender og Freelander. Men nu er Land Rover Discovery 5 og Discovery Sport kategoriseret som ‘Multi-purpose’. Og det kan mærkes.

Land Rover forsøger sig med en mellemvej mellem foldboldspilleren og friluftsmennesket. På designet er Land Rover Discovery Sport efter seneste facelift kommet til at ligne fodboldspillerbilen over dem alle; Range Rover Velar. Men den har hele 53 mm større frihøjde, hvilket gør den væsentligt mere off-road-kyndig.

LÆS OGSÅ | Billig Range Rover? Så meget sparer du på brugt luksus

For- og baglygter har fået en spandfuld LED, og det gør, at særligt forenden nu til forveksling ligner Range Rover Velar. Det er dog i kabinen, Discovery Sport har fået den største overhaling. Bløde materialer, pianolak, touchskærme og touchknapper pryder nu kabinen – en stor kontrast til Discovery Sport før facelift.

Kvalitetsfølelsen i kabinen er højnet markant, og selvom touchskærme i realiteten er billigere for bilproducenterne at smide i bilerne end knapper, så føles det bare mere eksklusivt. Flere interiør-elementer i Discovery Sport kommer nu tydeligvis fra Evoque og Velar, og det spiller altså meget godt.

Form eller funktion?

Men bare rolig. Der er ikke gået helt Ronaldo i den. Discovery Sport er nemlig stadig en Land Rover og ikke en Range Rover. Der er færre ligegyldige gimmicks som dørhåndtag, der forsvinder ind i døren og touchskærme, der løfter sig, når du tænder bilen, som du får i en Velar. Den — i mine øjne — åndssvage drejeknap til gearvælger, som i Velar popper op fra midterkonsollen, er også droppet.

I Discovery Sport er et dørhåndtag et dørhåndtag. Og du får rent faktisk lov til at vælge dit gear med en rigtig gearvælger. Derudover har Discovery Sport også et større bagagerum med plads til 963 liter versus Velars 632 liter – og det er til trods for, at Velar er 200 mm længere og har 25 mm bredere akselafstand. Bagsædepladsen er også bedre i Discovery Sport.

Funktionen kommer altså heldigvis stadig før formen, når der står Land Rover på kølerhjelmen. I Discovery Sport bør du derfor ikke være bange for mudrede sko på tæpperne, eller for at skyde genvej gennem skoven — for det kan den. Udover firehjulstræk fås Discovery Sport nemlig også med Land Rovers ‘Terrain Response’ som standard.

Med Terrain Response kan du vælge mellem fire off-road funktioner manuelt (Komfort, Sand, Græs-grus-sne, Mudder & Hjulspor), eller bare lade bilen klare ærterne selv. Den større frihøjde på 53 mm gør, at bilen kan klare en 25 graders tilkørselsvinkel og en 30 graders afkørselsvinkel uden at skrabe på, mens stigninger på op til 45 grader også kan forceres. En ægte Land Rover!

Men hvad skal det nytte?

Det er jo en forældet og romantiseret forventning, at Discovery Sport-kunder kommer til at rive deres SUV op ad stejle og mudrede bakker i skoven. Det ville jeg ønske, de gjorde, men realiteten er jo nok en ganske anden. Mudder og frihøjde rager den gennemsnitlige SUV-køber en papand.

Så spørgsmålet er om den mellemvej, Land Rover har valgt, er fejlskudt. Er du en del af den uddøende race, som nyder at hive din bil igennem terræn, der er så ufremkommeligt som muligt? Så køber du jo en godt brugt Land Rover Defender.

 

Men er du en del af gennemsnittet, der køber SUV for at se smart ud? Så køber du jo en Range Rover Evoque — eller måske endda en Range Rover Velar, hvis du har spendérbukserne på. En Land Rover Discovery 5 køber du slet ikke alene på grund af den Sylvester Stallone-inspirerede og asymmetriske bagklap…

Discovery Sport falder lige ind mellem to vidt forskellige segmenter, og hvor mange kunder der er dér, må tiden vise. Discovery Sport er til dig, der godt kan lide luksus, men ikke er bleg for jord under neglene. Til dig som sejler havkajak og ikke yacht.

Priser og motorvarianter

Problemet med den mellemvej, som Land Rover har valgt at satse på, er, at du kan få dækket off-road- eller blærerøvsbehov i en let brugt Defender eller ny Evoque, til mindre end hvad en ny Discovery Sport koster. Som basismodel starter den nemlig ved 623.880 kroner.

Den billigste Discovery Sport S giver dig en 180 hestes dieselmotor med fire cylindre. Samme motor får du i en basis-Evoque men til 56.000 kroner mindre – altså 567.880 kroner. En ny Defender lader sig vente på sig til omkring april næste år, mens et lettere brugt eksemplar koster mellem 300.000 og 500.000 kroner.

LÆS OGSÅ | Range Rover Evoque taber mindst værdi af alle

I Discovery Sport har SUV-kunderne fire motorer at vælge i mellem; to dieselmotorer med 180 og 240 hestekræfter samt to benzinmotorer med 200 og 250 hestekræfter. Alle er med fire cylindre og et mildt hybridsystem (MHEV), som høster energi ved deceleration og lagrer den i et batteri i undervognen. Senere på året kommer en tre-cylindret Plug-in hybrid.

Discovery Sport fås med tre forskellige udstyrsniveauer rangerende fra basismodellen kaldet S, til SE og topmodellen HSE. Derudover kan en ‘R-Dynamic’-udstyrspakke tilkøbes, som blandt andet indeholder indfarvede trim-lister og 17-tommer alufælge. Prisforskellen mellem basismodellen og créme-de-la-créme er 273.000 kroner.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.