Test: Ny Porsche Panamera med særdeles aktiv undervogn
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
Tekst og foto: Morten Bek / d. 8. januar 2022
Den grå Land Rover Discovery Sport giver mig flashback til det tidspunkt sidste sommer, hvor jeg testeden den faceliftede Hyundai Santa Fe. Jeg kan godt forstå, hvis jeg skylder en forklaring. Land Rover og Hyundai? To bilmærker med meget lidt til fælles.
Og dog. For Santa Fe og Discovery Sport er to af de eneste biler, hvor faceliftet er mere end bare en, i større eller mindre grad, kosmetisk omgang. Mens de to SUV’er ser ud som, justeringerne langt fra er ekstraordinære, fordi design og proportioner er bevaret, er det lige omvendt. Hyundai og Land Rover har placeret genkendeligt, let ændret design på helt nye platforme.
LÆS OGSÅ | TEST: Den korte udgave af Land Rover Defender taler til et langt smallere publikum end den lange
Forklaringen kan jeg holde meget kort. De gamle platforme levnede ikke plads til udbredt elektrificering. Det gør de nye platforme. Med sine nye underbenklæder, som Discovery Sport har til fælles med Range Rover Evoque, er der plads til batterier og elmotorer. Så alt fra mildhybrider til fuldelektriske biler en mulighed med den nye platform, som briterne kalder Premium Traverse. Premium fordi det lyder dyrt, Traverse fordi det betyder tværstillet motor på engelsk.
Jeg tror, Land Rover venter med en komplet omgang elektrificering af Discovery Sport til det også er tid til at sende en helt nydesignet bil på gaden. Så indtil da vil den mest elektrificerede Discovery Sport være ugens testede model: Plug-in-hybriden P300e.
Briterne har kun få års erfaring med de delvist elektrificerede bilmodeller. Til gengæld er mærket kommet langt med at rulle dem ud. Den eneste Land Rover-/Range Rover model, du IKKE kan få som PHEV er den store Discovery.
Den helt nye udgave af topmodellen Range Rover kommer i to PHEV-udgaver, og Evoque, Sport, Velar og sågar Defender fås med indgang til et ladekabel. Der er to forskellige drivlinjer, og de store modeller kører med 2-liters benzinmotor og elmotor, mens de mindre har en trecylindret 1,5-liters benzinmotor og en elmotor. Discovery Sport er, i Land Rover-regi, en lille model, så som PHEV har den en trecylindret motor.
Discovery Sport er ingen lille bil, hvis jeg skal se ud over Land Rovers egne rækker. Den er 460 cm i længden og 173 cm høj, så mens den er noget kortere end Audi Q5 og BMW X3, så er den noget højere. Mere klassisk SUV, om man vil.
Audi og BMW bruger en 2-liters motor med fire cylindre i deres PHEV-udgaver af Q5 og X3. Land Rover bruger en trecylindret motor på 1,5 liter. Alligevel krænger Land Rover hele 309 hk ud af drivlinjen i Discovery Sport P300e, mens Q5 50 TFSI e har 299 hk. Det er altså, hvis man skal tro specifikationerne i Land Rover-brochuren.
Men den tager ikke højde for, at Land Rover lægger benzinmotorens ydelse (200 hk) sammen med elmotorens ydelse (109 hk) uden at tage hensyn til, at de yder maksimalt på forskellige tidspunkter. Helt klog bliver man aldrig på de udregninger, for også hos fx BMW og Volvo er de gode til bare at lægge tallene sammen og kalde det den samlede ydelse.
LÆS OGSÅ | TEST: Friskt facelift holder BMW X3 skarp
Se bort fra den tydeligvis oppustede ydelse, og Discovery Sport leverer som plug-in-hybrid en balance, som de tyske konkurrenter ikke helt når. Der er en usædvanlig smidighed i samspillet mellem benzinmotoren og elmotoren. Mens alle PHEV-drivlinjer kan fanges i at få “hikke”, når benzinmotoren kobles til, sker det sjældent i Discovery Sport. Det glider som i olie, og det er derfor en motorisering, som aldrig irriterer.
Batteriet til at drive Discovery Sport P300e er desværre af den mindre slags. 15 kWh mod næsten 18 kWh i Audi’en, men briten har en elektrisk rækkevidde, som sagtens kan være med: 55 kilometer, hvor Audi siger 62 kilometer for Q5. Med minusgrader under testen lider den elektriske rækkevidde, og for hver kilometer på landevejen ryger mindst 2 kilometer på rækkevidden. I det mindste kan Discovery Sport hurtiglade med op til 32 kW. Kan man finde en ledig hurtiglader, er batteriet toppet op til 80 procent på 30 minutter.
Den 109 hk stærke elmotor, som trækker baghjulene og skaber permanent firehjulstræk, får uden hjælp fra benzinmotoren SUV’en fint op i fart. Med batteriet tømt, så der ikke længere er mulighed for EV-drift, kan bilen i visse tilfælde tilbagelægge 1-2 kilometer på strøm. Ikke bare en gang, men med jævne mellemrum. Det er ikke alle konkurrenter, der kan det.
Kræfterne rækker til frisk kørsel, og jeg er vild med den trecylindrede motors evne til at trække en SUV på 2,2 tons. Det går forbløffende godt, også på den anden side af 130 km/t. Med en campingvogn spændt på trækkrogen (med en vægt på cirka 1.150 kilo), opfører drivlinjen sig stadig helt eksemplarisk.
Discovery Sport har intet dynamisk gemt i sin nye platform. Land Rover har med rette bestemt, at den i stedet skal være smidig, komfortabel og sikker. Styretøjet er let og roligt, og SUV’en krænger noget mere end en X3. Til gengæld får du i X3 ikke noget nær den lækre affjedringskomfort, Discovery Sport disker op med.
Faceliftet har givet den premium-følelse og opmærksomhed på detaljen, som virkelig var savnet i Discovery Sport. Der var for langt til den soliditet og de fine materialer, konkurrenterne – og Land Rovers større modeller – var i besiddelse af. Læderet er blødt, infotainmentsystemet velfungerede, drejegreb og knapper præcise.
Discovery Sport har rigtig gode pladsforhold, men som plug-in-hybrid fås den ikke med den 3. sæderække, som benzin- og dieselversionerne gør. Men jeg husker den tredje række af sæder som noget, der var værd at undgå. SUV’en er for kort til, at der rigtig er plads til den.
LÆS OGSÅ | TEST: Audi Q5 giver mest mening som plug-in-hybrid
Som mærke har Land Rover en særlig status, og Discovery Sport er i Danmark en sjælden bil. Derfor føles den speciel, og jeg oplever at folk ser nærmere på den. Det sker ikke, når man kører i en Q5. Den særlige status har en omkostning. Discovery Sport P300e er meget dyrere end Q5 50 TFSIe, også selv om de ligger stort set jævnbyrdigt på udstyr. Discovery Sport P300e koster mindst 674.900 kr., og Audi nøjes med at tage 564.988 kr. for Q5 50 TFSI e.
For firmabilister er regnestykket endnu værre. Beskatningsgrundlaget hos Land Rover er mindst 639.900 kr. Audi’en er der, hvor sammenligning mellem de to slet ikke giver mening. Den fås til 480.000 kr. Det er fedt at have en bil, som er anderledes, men det skal ikke være så dyrt at ville noget andet.
Land Rover Discovery Sport P300e SE
Motor: 1,5-liters benzinmotor + el
Ydelse: 309 hk/540 Nm
0-100 km/t: 6,6 sekunder
Tophastighed: 209 km/t
Forbrug: 50 km/l
Rækkevidde på el: 55 kilometer
Mål (L/B/H): 460/190/173 cm
Bagagerumsvolumen: Op til 1.574 liter
Pris: 674.900 kr. (Discovery Sport fås fra denne pris)
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.