Leapmotor B05 01
Nyheder
2. september 2025

Leapmotor B05 kan vække dansk interesse

Leapmotor har endnu ingen officielle planer om at komme til Danmark. Men med ID.3-konkurrenten B05 giver det mening, at Leapmotor tager springet.

Morten B. Bek

Morten Bek

Der er intet at sige til, at mange af de kinesiske bilmodeller ikke rigtig fanger den almindelige danskers interesse. Mange af dem er nemlig store og dyre - Hongqi EHS7/EH7, XPeng G6/G9, BYD Seal/Seal U/Sealion 7, Zeekr 7X/001, Polestar 3/4 (hvis man altså tæller dem som Kina-biler, hvilket er et spørgsmål om trosretning).

De fleste af de kompakte og prisbillige kinesiske bilmodeller er næsten ikke det metal værd, de er lavet i. JAC E-JS4, BYD Dolphin Surf, BYD Atto 2, MG4 og nu Omoda 5 EV er i bedste fald middelmådige og alt for tydeligt lavet på et stramt budget.

Det kan være anderledes, og har man ikke et stort budget til en ny elbil, fortjener danskerne i lige så høj grad en god bil. Et af de kinesiske bilmærker, som lige nu virker mest lovende på den front er Leapmotor.

T03-Externals
FOTO: Leapmotor
T03-Internals
FOTO: Leapmotor
LeapmotorB10 Exteriorshots
FOTO: Leapmotor
LeapmotorB10 Interiorshots
FOTO: Leapmotor
C10-Externals
FOTO: Leapmotor
C10-Externals-2
FOTO: Leapmotor

Model Y-konkurrent til 227.000 kr.

Leapmotor International, som er halvt ejet af kinesiske Leapmotor og halvt af den store Stellantis-koncern, er allerede til stede i en lang række europæiske lande, lige fra Irland over Frankrig til Polen og Holland.

Mikrobilen T03 er en af de absolut billigste elbiler (og biler i det hele taget) i Europa, og i Frankrig koster den cirka 127.000 kr. Tesla Model Y-konkurrenten C10, der har et sobert og fint design, kan en franskmand købe til cirka 227.000 kr.

Men det kan blive den nye B10 og den kommende B05, der virkelig gør Leapmotor interessant i Danmark. De to modelnavne afslører ikke meget: B10 er lidt mindre end C10, men lidt større end Renault Scenic E-Tech. Franske priser fra 213.000 kr.

Leapmotor B05 04
FOTO: Leapmotor
Leapmotor B05 02
FOTO: Leapmotor
Leapmotor B05 01
FOTO: Leapmotor

B05 går efter VW ID.3

B05 er et helt nyt og meget spændende kapitel for Leapmotor. Der er mørke billeder af den nye VW ID.3-konkurrent, og B05 kommer til at følge designet på C10-/B10-modellerne. Med en smule af Seat Leon for et par generationer smidt ind i designet bagtil.

Leapmotor har tidligere produceret den lille T03 i Polen, men de politiske forhold har efter sigende tvunget mærket til at stoppe produktionen. Det delvist kinesiske bilmærke har søgt andre græsgange. Det er offentliggjort, at Stellantis fra tredje kvartal skal producere B10, og muligvis den nye hatchback B05, i den spanske by Zaragoza.

Det i sig selv har ingen betydning for introduktionen i Danmark, hvor det er Wismo Group (repræsentant for de fleste Stellantis-mærker), der bestemmer tempoet. Men Leapmotor ser fristende ud, og er priserne rigtige - og de skal være forbløffende lave for at give mening - kan Danmark være det næste land i køen.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om:

Andre fandt dette interessant