Bilbasen var inviteret til Aarhus af Omoda
Er det dårligt at være almindelig og gennemsnitlig? Mange kalder sig selv helt almindelige, helt gennemsnitlige mennesker. Ment på en god måde, for det er bare ikke alle, der har behov for, lyst til, at skille sig ud fra mængden eller tror, de er noget specielt.
Det er straks værre med den almindelige, gennemsnitlige bil. Perfektion er, hvad man nødvendigvis må forvente af en ny bil, og det er lige meget, om den koster 200.000 eller 800.000 kr. Ingen bilproducent melder ud, at de har lavet en helt almindelig, helt gennemsnitlig bil.
Det skulle da lige være det seneste af det stigende antal kinesiske mærker i Danmark, Omoda. Med elbilen 5 EV vil Omoda ikke udfordre de etablerede på teknologi, revolutionerende noget som helst eller voldsom motorkraft.
Omoda 5 EV har en ret så gennemsnitlig rækkevidde på 402 kilometer, en helt almindelig motorydelse på 204 hestekræfter og en folkelig pris på 239.900 kr. Den ser almindelig, anonym ud, ligner en nær slægtning til Nissan Qashqai, der er en bil i samme størrelse.
Importøren, som i Danmark står bag etablerede navne som BMW, Ford og Hyundai (og et andet Kina-mærke, BYD), vil sælge Omoda 5 EV til den almindelige dansker med en gennemsnitlig indkomst. Med i pakken er der rigtig meget udstyr og syv års garanti, for den gennemsnitlige dansker skal ikke snydes for luksus og ro i sindet.










Soltag, Sony og ingen charme
Når der ingen forventninger er til, hvordan en ny bil fra et nyt mærke ser ud, så kan den se ud på tusind måder. 5 EV er den første Omoda, men snart vil den få selskab af blandt andet den mindre 3 EV, og så kan vi forme os et bedre indtryk af, hvad Omoda-designet egentlig går ud på.
Den 442 centimeter lange crossover fuldfører med det samme sin mission: den skiller sig ikke ud i trafikken, og ingen kigger efter den. Anonymiteten er garanteret. Når jeg kigger på den i længere tid, lægger jeg mærke til, at hjulene ser alt for små ud, og det ser ud som om, den står på hævede fjedre.
Måske det kommer sig af, at affjedringen skal tillade masser af vandring på de notorisk dårlige veje i Rusland, hvor modellen i versionen med benzinmotor er meget populær?
Interiøret er ikke mindre anonymt end bilens ydre, men som konkurrenten MGS5 EV har Omoda 5 EV rigtig pæne materialer og god samlekvalitet. Men Omoda er mere til kunstigt træ og blanke lister end MG er, og jeg er sikker på, det skal signalere luksus. Hvis overvældende meget udstyr til prisen er synonym med luksus, så er 5 EV en regulær luksusbil. Hvor basisudgaven af MGS5 EV mangler varmepumpe, så er den standard hos Omoda.
Det samme er et klassisk, lille soltag, head-up display, el-justerbare forsæder med køling, Sony-lydanlæg, navigation med oplade-søgning, el-betjent bagklap, ratvarme, 360 graders kamera og en hel hær af assistentsystemer.
Men automatisk nedblændeligt bakspejl mangler, og assistentsystemerne er håbløse; de hyler op, ofte uden at fortælle hvorfor, og her må de tilsyneladende meget lydhøre udviklere hos Omoda virkelig lære, at Europa ikke er Kina. Der er flere ting i den gennemsnitlige elbil, der er under gennemsnittet. Der er ikke nær så god plads på bagsædet som i Kia EV3 eller Skoda Elroq, og bagagerummet er heller ikke stort med 380 til 1.075 liter. Men okay, hvis kunderne kommer fra en 15 år gammel Skoda Fabia eller en gammel Qashqai, så er der ingen ko på isen.



Den kører, som man forventer
Jeg har faktisk allerede for længe siden kørt Omoda 5 EV, nemlig i foråret 2024. Turen var på omkring 500 meter. Hastigheden var ikke over 60 km/t, og vejen en p-plads ved en forlystelsespark i Wuhu i Kina, som er hjembyen for moderkoncernen Chery.
Selv 500 meter gav indtrykket af en uforglemmelig, standardiseret og sikker køreoplevelse. Det virker ikke til, at noget har ændret sig. Men ved den danske præsentation i Aarhus har jeg dog mulighed for at finde ud af, at affjedringen er komfortabel, styretøjet syntetisk og “klumpet” - og at støjniveauet er tilfredsstillende lavt ved 110 km/t.
Læs også: Fire flotte prisfald fra ferien
Kommer man så fra en gammel Fabia, så føles den kompakte Omoda som en raket. Kumho-dækkene må i skarpe sving kæmpe for at fordele 340 Nm på de to forhjul, men på tør vej står 5 EV fint fast. Bilens vægt er forholdsvis lav, og de 204 hestekræfter giver godt med overskud.
Jeg tror, det er vigtigere, at den kinesiske elbil må trække en trailer på op til 750 kilo, end at den lader hurtigt ved en lynlader. Det gør den alligevel ikke med maksimale 80 kW og 45 minutter fra 10 til 80 procent.
Ville jeg ønske, rækkevidden var på mere end 402 kilometer? Ja, det ville jeg, og jeg ville også ønske, 5 EV kun kostede 200.000 kr. Men i prislejet er rækkevidden rigtig pæn.












Franske forstyrrelser
Jeg har et andet ønske. Det er, at Nic. Christiansen Gruppen, importøren bag Omoda, havde fået bedre styr på netværket af forhandlere, inden salget startede tidligere på sommeren. Det er slet ikke et netværk, for der er indtil videre kun to forhandlere. En i Køge og en i Næstved.
Der er flere på vej, og den tredje bliver i Holstebro. Men der kommer til at gå næsten halvandet år, inden Omoda kommer op på bare 12-14 forhandlere. Hvis jeg var fynbo eller sønderjyde, ville jeg tage det som en fornærmelse, at den prisbillige elbil ikke er til at få fat i i den nærmeste fremtid.
Jeg vil anbefale, at uanset om man har mulighed for at købe 5 EV eller ej, så tag en tur i Renault Scenic E-Tech. Den er nok den største hindring for udbredelsen af 5 EV lige nu, eftersom den langt federe at køre i, mere rummelig og meget tæt på i pris, efter den er nedsat til 249.990 kr.
Forhandlerne, som vælges ud fra, at de i forvejen har andre mærker, får hurtigt mere at lave end bare at sælge Omoda 5 EV. Omoda kommer med flere modeller, men allerede i efteråret kommer søstermærket Jaecoo med en sammenlignelig bil; Jaecoo laver biler, som ligner Land Rover-kopier (det er ekstra sjovt, fordi Omoda-importøren også er importør for Land Rover/Range Rover), hvis jeg må være lidt hård, men indholdet vil langt hen ad vejen være det samme som hos Omoda.
Privatleasingpriser er på vej, melder importøren, men hvis man er interesseret i at købe Omoda 5 EV (og ikke bor for langt fra en af de kun to forhandlere), så virker 239.900 kr. ikke skræmmende for det, det seneste mærke fra Kina giver for pengene. Det er ikke noget specielt, man får. Men heller ikke alt her i verden behøver at være noget særligt.

DEN FORELØBIGE DOM
Er Omoda 5 EV en spændende bil? Nej, den er ikke mere spændende end hvid maling. Men det er sådan med hvid maling, at det passer til de fleste (mennesker og opgaver), og det stikker ikke ud. Sådan er den nye kinesiske elbil også.
Den elektriske crossover har gennemsnitlige egenskaber, men man får egenskaberne krydret med rigtig meget udstyr og syv års garanti. Det er luksus, på en måde i hvert fald, og det er tryghed og ro i sindet.
Hvis man alligevel synes, Omoda 5 EV ser for kedelig og almindelig ud, men ellers synes, den lyder udmærket, skal man ikke vente længe, før søstermærket Jaecoo dukker op med en tilsvarende model, der har ret meget designindflydelse fra Range Rover.
Omoda 5 EV Premium
Motor: Elmotor (foran) Ydelse: 204 hk/340 Nm 0-100 km/t: 7,6 sekunder Tophastighed: 172 km/t Forbrug: 16,9 kWh/100 km Rækkevidde: 402 kilometer Batteristørrelse: 61 kWh Ladekapacitet: 80 kW Mål (L/B/H): 442/183/159 cm Køreklar vægt: 1710 kilo Trækvægt: 750 kilo Bagagerumsvolumen: 380-1.075 liter Prisgæt: 239.900 kr. Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst