Selv med flere nye kinesiske bilmærker introduceret i Danmark i løbet af 2025, går det meget langsomt frem i Danmark i forhold til 2024. Og for nogle af de største kinesiske mærker i Danmark er det endda gået markant tilbage i de første syv måneder af 2025.
Vi har kigget nærmere på kinesiske bilmærkers indregistreringstal i Danmark fra 1. januar til 31. juli på Bilstatistik.dk, og markedsandelen for alle mærker med kinesisk oprindelse er på 5,49 procent. De cirka 5,5 procent deles af alt lige fra "store" mærker som BYD og MG til (meget) små mærker som Voyah og Maxus.
Læs også: Kinesiske vanskeligheder i Danmark
Når vi går et år tilbage og ser på 1. januar til 31. juli 2024, så stod de kinesiske producenter for en markedsandel på 4,04 procent. I antal biler er det et ikke uvæsentligt spring frem, men i forhold til andre biler, danskerne køber, så er det ikke imponerende.

ZS EV var et kortvarigt tilbud
Siden sommeren 2024 har nogle kinesiske nyheder i Danmark været BYD Sealion 7, MG Cyberster, Hongqi EHS7 og XPeng G6. Og var det ikke for G6, der som den eneste kinesiske model er kommet op på et firecifret indregistreringstal her i 2025 (1.222 eksemplarer), tilbud-før-lukketid-modellen MG ZS EV (925 eksemplarer) og den prisbillige Navor E5 (911 eksemplarer), så ville det se sort ud.
Piller man XPeng G6 ud af kinesernes markedsandel her i 2025, så er den på 4,33 procent. XPengs tidligere så populære G9 er i 2025 faldet med mere end 70 procent (277 eksemplarer).
Hos MG har der været en fremgang på 28 procent siden 2024-perioden til MG4, og ZS EV er eksploderet med en fremgang på 917 procent. Men det er til kun 524 eksemplarer af MG4 på syv måneder her i 2025 - og ZS EV var på tilbud, fordi den udgik, så den kan ikke længere trække MG op. Om MG kan få noget stort ud af den nye S5 EV er usikkert - og det samme gælder i høj grad, hvis de store modeller IM5 og IM6 kommer til Danmark.

Firefly lander i Danmark om kort tid
Den mellemstore BYD Sealion 07 er kun indregistreret i 365 eksemplarer her i 2025. Og den er mærkets bestseller, for Dolphin er brudt sammen i år med et fald på 62 procent fra 738 til 281 eksemplarer. BYD får heller ikke hjælp af den nye Atto 2 (kun 73 eksemplarer), som vi har kritiseret for usikre køreegenskaber - og både Seal og Atto 3 er også gået tilbage. BYD har ikke formået at prissætte sine biler lavt nok i forhold til, at andre sætter priserne ned.
Nio ligger lige nu helt død i Danmark, men en genoplivning med importøren bag BYD/Hyundai er lige om hjørnet. Omoda er helt ny på markedet, mens Navor med al sandsynlighed får en meget kort karriere i Danmark, da plug-in hybriden E5 ved årsskiftet stiger med 140.000 kr. Salget af de øvrige kinesiske biler fra JAC, Maxus, Aiways, Lynk & Co, Voyah og Hongqi er så stærkt begrænset, at det reelt er ligegyldigt i Danmark.
Læs også: Nio lancerer billigmærket Firefly
I resten af 2025 er det først og fremmest Omoda (plus søstermærket Jaecoo, der er lige om hjørnet) og Zeekr, der skal bevise, at kinesiske bilmærker kan noget. Om BYD kan få gang i Dolphin Surf? Konkurrencen sover ikke, som man siger, og indtil videre lever den et stille liv. Spændende bliver det også med Nio-mærket Firefly (introduktion om kort tid), XPengs opdaterede udgaver af G6 og G9.