Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 11. oktober 2018
Restværdi eller scrapværdi er en vigtig faktor, når vi taler finansiel leasing. En faktor som er let at overse betydningen af. Beløbet dækker over den pris, som leasingsselskabet skal have for bilen, når leasingperioden er slut. Hvis bilen er mindre værd, så skal du betale for at komme af med bilen. Hvis den er mere værd, så får du, i nogle tilfælde, penge i hånden, men dette er ikke nogen ret.
En lav scrapværdi eller restværdi giver dig en lavere månedlig ydelse, men den må ikke være urealistisk lav.
Hvis vi skal starte ved konklusionen, så betyder det følgende: Hvis du sammenligner to leasingbiler, hvor alt andet er lige – altså variant, udstyr, km, førstegangsydelse og månedlig ydelse, men hvor scrapværdien er forskellig, så vælg den bil med lavest scrapværdi.
Lad os bare sige, at den ene har en scrapværdi på 140.000 kr. og den anden har en på 160.000 kr., så vil den med den lave scrapværdi koste dig 20.000 kr. mindre i leasingperioden. Hvis den leasingperiode er et år, så koster bilen med den lave scrapværdi dig altså 1.666 kr. mindre om måneden.
Det er kun ved finansiel leasing, at du skal bekymre dig om restværdien. Ved operationel leasing, der ofte bruger standardaftalen som er udarbejdet af FDM og Finans og Leasing, hæfter du ikke for restværdien. Typisk hedder formuleringen i en leasingkontrakt for finansiel leasing, at leasingtager skal anvise køber til en bestemt pris. Det vil altså sige, at du som leasingtager skal finde en køber, der vil købe bilen til den aftalte pris.
Typisk er det et andet leasingselskab, en bilforhandler eller samme leasingselskab. Du kan også anvise dig selv, men leasingselskabet kan ikke være forpligtet til at sælge til dig. Faktisk er det altid leasingselskabet, der bestemmer, hvordan bilen skal sælges, når kontrakten udløber, men hvis leasingselskabet kræver det, så kan det være dig, der skal finde en køber. Typisk skal den køber være et firma.
Restværdien er relativt nem at have med at gøre, når leasingperioden er slut – det er den pris, en køber vil give for bilen. Den er lidt sværere at have med at gøre, når du indgår en kontrakt, der jo så løber ud efter 12 måneder eller mere. For hvad bringer fremtiden? Prisen er nemlig typisk opgivet eksklusiv afgift og eksklusiv moms.
Man kan ikke regne den inklusiv afgift, da bilen jo netop ikke er på fuld afgift – det er hele humlen ved flexleasing, at man kun betaler en hel eller en halv procent af registreringsafgiften om måneden.
LÆS OGSÅ: Leasing eller finansiering? Se hvad der bedst kan betale sig
Men hvordan finder man så restværdien på forhånd? Den regnes jo typisk ud efter markedsværdien netop nu og så en procentuel nedskrivning efter et år, som er den typiske kontrakt for finansiel leasing på baggrund af flexleasing.
Hvis du skal anslå, om scrapværdien er realistisk, så må du på mobile.de, og sjusse dig frem. Bilerne her er med tysk moms på 19 pct. og så er der også en forhandleravance. Prøv at finde biler, der er et år nyere end den du ser på, og som har samme eller mindre udstyr end den, du kigger på.
Prøv herefter, at finde en bil magen til din samme årgang og samme udstyr og se, hvad den koster nu. Virker din scrapværdi så realistisk? Det er umuligt, at vurdere med 100 pct. sikkerhed, men det kan fx være 15 pct. tab i værdi på et år. Få også leasingselskabet til at udregne og forklare pris og værditab for dig – så er det nemmere at vurdere om afskrivning og restværdi virker sandsynlig.
Det er kun ved finansiel leasing, at du hæfter for restværdi. Det skal afspejle sig i en lavere pris end ved operationel leasing, hvor du ikke løber nogen risiko for værditabet.
Restværdien er dog blot en del af det, du skal være opmærksom på, når du vil flexlease en bil. Hvis du vil vide mere, kan du læse vores guide om flexleasing.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.