Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Af: Esben Skrumsager / d. 5. juli 2018
De asiatiske bilmærker viser tænder. Med færre fejl end både de amerikanske og de europæiske bilmærker sætter Sydkorea sig på de tre øverste pladser i en frisk undersøgelse, hvor mere end 75.000 amerikanske bilejere har deltaget.
Godt nok er Porsche 911 den nye bil med færrest fejl på markedet, men de andre modeller hos den tyske bilproducent trækker ned i gennemsnittet, og derfor kan Genesis, Kia og Hyundai, som alle er en del af samme koncern, fordele guld, sølv og bronze mellem sig.
BMW, Mini og Mercedes-Benz klarer sig også bedre end gennemsnittet på det amerikanske marked, men de må trods alt tage til takke med placeringer som henholdsvis nummer 11, 13 og 15 i undersøgelsen.
LÆS OGSÅ: Bilbasens begynderguide til køb af Porsche 911
Værre ser det dog ud for eksempelvis Audi, Volvo og Jaguar, der alle er at finde under gennemsnittet. Dem kan du se sammen med de andre bundskrabere lige her: Her er de mindst pålidelige biler på det amerikanske marked
Herunder kan du se listen over de bilmærker, der klarer sig bedre end gennemsnittet. Tallet viser, hvor mange registrerede fejl der er pr. 100 undersøgte biler.
Bilmærke | Fejl pr. 100 biler |
Genesis | 68 |
Kia | 72 |
Hyundai | 74 |
Porsche | 79 |
Ford | 81 |
Chevrolet | 82 |
Lincoln | 83 |
Lexus | 84 |
Ram | 84 |
Nissan | 85 |
BMW | 87 |
Cadillac | 90 |
Mini | 90 |
Infiniti | 92 |
Mercedes-Benz | 92 |
Branche-gennemsnit | 93 |
Under gennemsnittet finder vi blant andet Audi, Volvo og Jaguar. Her kan du se den nederste del af listen.
Sætter du pris på pålidelighed? Søg efter biler fra blandt andre Hyundai, Kia, BMW og Mercedes til salg på Bilbasen.
J.D. Power har i de seneste 32 år udgivet en årlig rapport (Initial Quality Study IQS), hvor de offentliggør kvaliteten og pålideligheden af de forskellige mærker i bilbranchen i USA.
Den amerikanske IQS 2018 er baseret på svar fra 75.712 købere og leasingkøbere af nye biler fra modelår 2018, der blev interviewet efter at have haft bilerne i 90 dage.
Bilerne blev evalueret efter køreoplevelse, motorens og gearkassens funktion samt en lang række kvalitetsmæssige problemstillinger, der indrapporteres af bilejere.
De fleste bilproducenter går frem i undersøgelsen. Der bliver altså generelt lavet bedre biler. Særligt tydeligt er det i undersøgelsen, at der er mindre vindstøj i kabinen, færre fejl i lakken og bedre sæder.
Porsche 911 er den mest pålidelige model i undersøgelsen med kun 48 fejl per 100 undersøgte biler. Det er samtidig det bedste resultat i mere end fem år.
LÆS OGSÅ: Stor guide: Sådan køber du en ekstremt billig bil
Men med ny sikkerheds- og komfor-teknologi i mange bilmodeller er der også nye fejl på listen, der går igen blandt adskillige af producenterne. Dem kan du læse mere om her, hvor du også kan se den nederste del af listen over bilproducenter med modeller på det amerikanske marked.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.