01_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_F34
Elbiler
29. marts 2022

Lotus Eletre – elektrisk, elektrificerende og ekstravagant

Morten B. Bek

Morten Bek

Lotus’ første SUV er 100 procent elektrisk – med et batteri på over 100 kWh, rækkevidde på 600 kilometer og mindst 600 hk

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Hvis nogen skulle være i tvivl om de to altoverskyggende og vigtigste ting i bilindustrien her i 2020’erne – SUV’en og elbilen – så vil det sidste strejf af tvivl nu forsvinde: Lotus laver en elektrisk SUV. Den nye Eletre.

Det britiske mærke, specialiseret i lette sportsvogne siden Colin Chapman satte gang i forretningen i 1948, virker til at være længere fra fænomenet SUV end alle andre mærker. I forhold til et mærke som Ferrari, som er vant til i nyere tid at skabe store, tunge luksusbiler, hvor den kommende SUV Purosangue passer naturligt ind, så virker Eletre som et fremmedlegeme.

Men så alligevel ikke. Lotus har lavet biler til fire personer, og mens mærket mest af alt er kendt for letvægteren Elise, så har briterne også lavet luksuriøse sportsvogne til turen over kontinentet. Eletre er en moderne fortolkning af Lotus-modellerne med plads til fire – Elite og Éclat.

09_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_Front
04_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_Profile
05_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_High34R
21_Lotus_Eletre-_Studio_INT_Wing_Mirror_Camera
20_Lotus_Eletre_Studio_INT_WheelDetail
12_Lotus_Eletre_Studio_INT_Charge_Port
02_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_R34

Eletre-platformen skal bruges til flere Lotus-modeller

Lotus kan især bringe to ting til bordet, hvor der sidder mange andre luksus-SUV’er, men endnu få store elektriske modeller: Lethed og respons.

Mens vi ved, at Eletre bliver en meget stor SUV – 510 cm lang – så ved vi endnu ikke meget om letheden. Men Lotus har udviklet en platform til elektriske biler, hvor hver eneste bolt, panel og møtrik er gennemgået for at hive så meget vægt ud som muligt. “Simplify, then add lightness” – gør det simpelt og læg så letheden til. Det klassiske citat fra grundlægger Colin Chapman bør vise sig i Eletre.

Respons. Det umiddelbare og naturlige er umuligt at kæde sammen med de fleste store SUV’er, og Eletre skal vise, at Lotus’ adelsmærke kan overføres til en elbil – til en stor SUV. Platformen giver lavt tyngdepunkt, og en elmotor giver kræfter på hver af akslerne. Adaptiv luftaffjedring skal sikre, at Eletre ikke er stenhård som en Elise, men komfortabel som en luksusbil.

Lotus kommer til at lette med en hidtil uset fart i de kommende år. Eletre-platformen skal bruges i bl.a. en sedan, en mindre SUV – og i en sportsvogn, selvfølgelig.

19_Eletre-_Studio_INT_Steering_Wheel
09_Lotus_Eletre-_Studio_INT_Interior_Centre_Yellow
07_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_INT1
06_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_INT2
06_Lotus_Eletre_Studio_INT_KeffSpeaker3
01_Eletre-_Studio_INT_Centre_Console

Mindst 600 hk – og mindst 600 kilometer

Der skal snakkes tal. Eletre skal have kræfter, og Eletre skal have rækkevidde. SUV’en får begge dele. Batteriet, oplyser Lotus, er på 100+ kWh, så hvor meget over 100 kWh ved vi med andre ord ikke endnu.

Men rækkevidden i den store SUV vil være cirka 600 kilometer, hvilket kræver effektive drivlinjer – og at man ikke altid udnytter de mange kræfter.

Hvor mange kræfter? Med sine to elmotorer vil Eletre yde mindst 600 hk. Det vil sige, at der vil være flere varianter – “fra 600 hk” er den officielle udmelding. 0-100 km/t på under 3 sekunder og 260 km/t på toppen.

Eletre er, efter Audi E-Tron GT, Porsche Taycan, Genesis GV60, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 den 6. bilmodel med 800 Volt el-system. Det vil sige, at den kan lade med op til 350 kW: 400 kilometer rækkevidde ladet op på 20 minutter.

01_Lotus_Eletre-_EXT_Studio_Silver_34Front
Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: