Test: Er Cupra Born VZ den elektriske tids GTI?
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Hvis nogen skulle være i tvivl om de to altoverskyggende og vigtigste ting i bilindustrien her i 2020’erne – SUV’en og elbilen – så vil det sidste strejf af tvivl nu forsvinde: Lotus laver en elektrisk SUV. Den nye Eletre.
Det britiske mærke, specialiseret i lette sportsvogne siden Colin Chapman satte gang i forretningen i 1948, virker til at være længere fra fænomenet SUV end alle andre mærker. I forhold til et mærke som Ferrari, som er vant til i nyere tid at skabe store, tunge luksusbiler, hvor den kommende SUV Purosangue passer naturligt ind, så virker Eletre som et fremmedlegeme.
Men så alligevel ikke. Lotus har lavet biler til fire personer, og mens mærket mest af alt er kendt for letvægteren Elise, så har briterne også lavet luksuriøse sportsvogne til turen over kontinentet. Eletre er en moderne fortolkning af Lotus-modellerne med plads til fire – Elite og Éclat.
Lotus kan især bringe to ting til bordet, hvor der sidder mange andre luksus-SUV’er, men endnu få store elektriske modeller: Lethed og respons.
Mens vi ved, at Eletre bliver en meget stor SUV – 510 cm lang – så ved vi endnu ikke meget om letheden. Men Lotus har udviklet en platform til elektriske biler, hvor hver eneste bolt, panel og møtrik er gennemgået for at hive så meget vægt ud som muligt. “Simplify, then add lightness” – gør det simpelt og læg så letheden til. Det klassiske citat fra grundlægger Colin Chapman bør vise sig i Eletre.
LÆS OGSÅ | Første billede af Purosangue – den første SUV fra Ferrari
Respons. Det umiddelbare og naturlige er umuligt at kæde sammen med de fleste store SUV’er, og Eletre skal vise, at Lotus’ adelsmærke kan overføres til en elbil – til en stor SUV. Platformen giver lavt tyngdepunkt, og en elmotor giver kræfter på hver af akslerne. Adaptiv luftaffjedring skal sikre, at Eletre ikke er stenhård som en Elise, men komfortabel som en luksusbil.
Lotus kommer til at lette med en hidtil uset fart i de kommende år. Eletre-platformen skal bruges i bl.a. en sedan, en mindre SUV – og i en sportsvogn, selvfølgelig.
Der skal snakkes tal. Eletre skal have kræfter, og Eletre skal have rækkevidde. SUV’en får begge dele. Batteriet, oplyser Lotus, er på 100+ kWh, så hvor meget over 100 kWh ved vi med andre ord ikke endnu.
Men rækkevidden i den store SUV vil være cirka 600 kilometer, hvilket kræver effektive drivlinjer – og at man ikke altid udnytter de mange kræfter.
LÆS OGSÅ | Lamborghini genskaber 15 Aventador, som ligger på bunden af Atlanterhavet
Hvor mange kræfter? Med sine to elmotorer vil Eletre yde mindst 600 hk. Det vil sige, at der vil være flere varianter – “fra 600 hk” er den officielle udmelding. 0-100 km/t på under 3 sekunder og 260 km/t på toppen.
Eletre er, efter Audi E-Tron GT, Porsche Taycan, Genesis GV60, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 den 6. bilmodel med 800 Volt el-system. Det vil sige, at den kan lade med op til 350 kW: 400 kilometer rækkevidde ladet op på 20 minutter.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.