Duel: Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er fine benzinbiler
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Af: Simon Hallenslev / d. 20. maj 2021
Vi har før skrevet om, hvordan pandemi og nedlukning trak tæppet væk under bilindustrien. Også det danske bilmarked var hårdt ramt, hvor vi på Bilbasen i juni sidste år kunne berette lange leveringstider grundet nedlukkede bilfabrikker, færre udbudte biler og større efterspørgsel på pendlerbiler.
Bedst som fabrikkerne har åbnet for produktionen, og biler igen triller ud på landevejene, er bilindustrien ramt på ny. Denne gang er det mangel på mikrochips til bilernes styresystemer, der er mangel på. Og selvom Covid-19 er en faktor, er det en række af uheldige omstændigheder, der medfører manglen.
Vi ser nærmere på, hvorfra manglen stammer ,og hvad det har af betydning for det danske bilmarked og dig som bilkøber eller -sælger.
Ligesom så mange andre, måtte leverandører af mikrochips lukke ned, da Covid-19 ramte sidste år. Få havde dog forudset, at de internationale nedlukninger af samfund ville ændre forbrugernes købevaner så markant, som det gjorde. Salg af elektronik steg eksplosivt, hvorfor efterspørgslen på mikrochips til også hurtigt fulgte efter.
Da efterspørgslen viste de første tegn på at overhale udbuddet af mikrochips, begyndte produktionsvirksomheder, der bruger mirkochips i produktion, at købe større mængder for at sikre egen produktion. Det skævvrider forholdet mellem udbud og efterspørgsel endnu mere.
LÆS OGSÅ | Nye regler: Ladestander til firma-elbil fritages for beskatning
Herudover blev en af verdens største chipproducenter til bilindustrien, Renesas Electronics Corp i Japan, ramt af en brand i deres produktionsanlæg. Denne virksomhed står for 30 % af det globale marked for microcontroller-enheder til biler, hvorfor branden havde direkte indvirkning på en i forvejen stor mangel.
Slemme vinterforhold og dertilhørende strømudfald i Texas, tvang producenter af halvledere til computerchips og CPU’er som Samsung, NXP og Infineon til også at lukke deres produktion. Det hæmmede endnu et vigtigt led i produktionskæden og skabte endnu større mangel.
Det anslås, at manglen på chips kommer til at koste den globale bilindustri 110 milliarder dollars bare i 2021. Producenterne er begyndt at opskalere produktionen. Alligevel kommer det til at tage tid, før den opbyggede efterspørgsel på mikrochips kan imødekommes.
Flere af de største bilproducenter, har måttet skrue ned for produktionen, grundet manglen på mikrochips. Det skaber store forsinkelser. Og fordi de nye biler er så forsinkede, som de er, fjerner det mange biler fra markedet.
Manglen på biler i markedet skyldes ikke kun det faktum, at forhandlerne tager færre brugte biler i bytte. Der er også skabt en stor mangel på de nyere brugte biler, der er under et år gamle, fordi der ganske enkelt kommer færre nye biler ind på markedet, siger Bilbasens markedsanalytiker, Jan Lang.
SE OGSÅ | Video: Skal du købe eller privatlease din næste bil?
Hans anbefaling er derfor klar. Du skal handle bil nu, hvis du kan. Leveringstiderne er lange og intet tyder på, at det ændrer sig i morgen. Derfor er det med at få lagt en bestilling, hvis sommeren skal køres i møde i en ny bil. Anbefalingen fra Jan Lang strækker sig også til brugtmarkedet. For hvis du er på markedet for at sælge din bil, er lige nu et godt tidspunkt at sælge på.
Det er de klassiske markedskræfter, der er på spil. Fordi der er færre biler på markedet, er der også større efterspørgsel på dem, der er til salg. Det presser priserne op, hvorfor mange danskere måske har guld i garagen, som Jan Lang siger det.
Priserne er høje, og fordi problemet med de manglende chips ikke bliver løst natten over, er der intet der tyder på, at de stopper med at stige. Hvis man før kunne få 55-60.000 kr. for sin 4 år gamle VW Up, vil man kunne få i hvert fald 10 % mere, som det ser ud lige nu, afslutter Jan Lang.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
… afsløres først den 26. november, men ni finalister til finalefeltet er netop blevet fundet. Væsentlige elbiler som Hyundai Inster, Kia EV3 og Skoda Elroq er med i finalen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.