MC20 blev præsenteret i 2020 som den første sportsvogn fra Maserati i årtier. Italienerne har nu haft skærebrænderen fremme og fjernet taget på MC20, men de er endnu ikke helt klar til at vise den nye cabriolet.
Af: Morten Bek / d. 22. december 2021
Maserati er kronjuvelen i den gigantiske Stellantis-koncern med Peugeot, Fiat, Opel og Jeep som nogle af de bærende mærker. Maserati var i mange år fanget som en art luksusdivision under Ferrari, men Ferrari har været ude af billedet siden 2016.
Maserati er derfor fri til at blomstre og tage den opmærksomhed, mærket fortjener. Mens der skal kradses mange penge ind med SUV’er, Levante og den kommende Grecale (konkurrent til Porsche Macan), så er Maserati fri til igen også at lave rigtige sportsvogne.
Supersportsvognen MC20, komplet med kulfiberramme, lav vægt og V6-turbomotor med 630 hk, har allerede vist, at Maserati hurtigt er ved at finde sig selv.
Efter årtier med overvægtige store biler har MC20 fået stor ros for sine formidable køreegenskaber og sin vidunderlige V6-motor. Og helt i tidens ånd vil den også komme som 100 procent elektrisk.

Vind i håret med mere end 300 km/t
Meget skal da også gå galt, hvis ikke der bliver ros til udvidelsen af MC20-modelprogrammet. Maserati ved godt, at rigtig mange kunder verden over sætter pris på deres supersportsvogn med kaleche. Så 2022 byder ikke kun på en elektrisk MC20, men også en åben MC20.
MC20 Convertible er ikke mere officiel, end at de første billeder er af en let kamufleret version. Italienerne fortæller indtil videre så godt som intet om den åbne superbil. Maserati kalder den en tidlig prototype, der som den lukkede MC20 har kulfiberramme og karrosseri i kompositmaterialer.
Kalechens konstruktion nævnes ikke med et eneste ord i pressemeddelelsen. Blot at kamuflagen, inspireret af skyer, er passende for en cabriolet.
Den åbne sportsvogn får samme nyudviklede Nettuno-motor som den lukkede, og udover de 630 hk er der også tale om en topfart over 300 km/t og 0-100 km/t omkring 3 sekunder.
Med så få oplysninger fra Maseratis side er det også for tidligt at snakke om elektrificering af den åbne model. Om MC20 Convertible kommer som elbil, er det for tidligt at sige.
Det er ikke for tidligt at sige, at MC20 Convertible skal etablere Maserati overfor kunder, som har et godt øje til McLaren, Porsche og – selvfølgelig – Ferrari.