Test og anmeldelser

Første tur: Holder hybrid og 4 cylindre i Maserati Ghibli?

Maserati Ghibli
Maserati har kastet sig ud i miljøbølgen med Ghibli Hybrid, der har en 4-cylindret motor med mild hybridteknologi. Men hvad gør miljøorienteringen ved den italienske finesse? Og rykker det på benzinøkonomien overhovedet? Vi kører første tur i Maserati Ghibli Hybrid.

Af: Simon Hallenslev / d. 31. december 2020

Jeg vil starte med at fortælle noget, du sikkert allerede ved. At købe en Maserati er det samme som at købe et dyrt dykkerur eller en ekstravagant espressomaskine. Du kan sagtens se, hvad klokken er på et Casio-ur og få dit koffein-fix fra en kaffekapsel – men følelsen er ikke den samme.

Og sådan startes en typisk anmeldelse af en italiensk bil. Altså, med en snak om følelser. For det er følelser, der skal til, når et prisskilt på godt 1,5 mio. kr. for en italiener på størrelse med en BMW 5-Serie, skal retfærdiggøres. Det store spørgsmål er så, om Maserati Ghibli retfærdiggør prisen, når man kaster mild hybridteknologi og en 4-cylindret motor ind i den følelsesbundne ligning.

Vi tager en kort tur i Maserati Ghibli Hybrid.

Specifikationer

Maserati Ghibli Hybrid

Motor: R4 benzin, 1.998 ccm

Ydelse: 330 hk / 450 Nm

0-100 km/t: 5,7 sek.

Tophastighed: 255 km/t

Forbrug: 11,7 km/l

Pris: 1.450.000 kr.

(Pris uden afgift: 460.000 kr.)

Den italienske skobutik

Glem alt om duften af ny bil. I Maserati Ghibli Hybrid imødekommes man af den søde duft af højkvalitetslæder. Det er som at træde ind i en italiensk skobutik, og man får med det samme fornemmelsen af, at det her er dyrt – helt uden at have rørt ved noget endnu.

Berøring bekræfter. Det er dyrt. Alcantara-beklædt loft og blødt læder så langt øjet rækker. Udover det stykke plastik der beklæder midterkonsollen, med sit ’kulfiber-look’, er det generelt svært at finde plastik i kabinen. Der er med andre ord ingen risiko for at få knirkende, billig plastik med tiden.

LÆS OGSÅ | Audi A6 og BMW 5-Serie som plug-in følger med strømmen

Det er ikke svært at finde sig til rette i de fede forsæder, selvom kørepositionen virker lidt spøjs. Det elektrisk betjente rat kan justeres i alle retninger, og alligevel føler jeg ikke, jeg kan få det langt nok ned og tæt nok på mig, når min sædeposition er, som jeg vil have den.

Selvom Ghibli måler næsten præcist det samme som en BMW 5-Serie, så er pladsforholdene ikke de samme. Dine bagsædepassagerer får ganske vidst blødt læder under bagdelen, men de skal ikke have for lange lemmer, før det bliver trængt.

Til gengæld overrasker Ghibli på infotainmentfronten. Min forudindtagethed var at finde en andensorteringsskærm fra FCA-koncernen, der blandt andet står bag Alfa Romeo og Fiat. Men her er i stedet en klar skærm, der er trykfølsom som din iPad og nem at navigere i. Tilmed med trådløs Apple CarPlay forbindelse.

Decemberdans på sommersutter

Kong Vinter viser sig fra sin kedeligste side på dagen, hvor jeg har nøglerne til Ghibli. Det er gråt og vådt, mens de 21-tommer fælge, bilen er udstyret med, er beklædt med Pirelli P-Zero sommersutter. Jeg har med andre ord ringe mulighed for at klappe ordentligt til den, uden ESP-lampen blinker som en juledekoration i selvsving. Alligevel forsøger jeg naturligvis.

Maserati Ghibli Hybrid er kvik og har rigeligt med power til husbehov – men decideret hurtig, det er den ikke. Accelerationen fra 0-100 km/t overstås på 5,7 sekunder med et lille skub fra et 48V mildt hybridsystem og resten fra en 4-cylindret benzinmotor. En motor der er hentet fra Alfa Romeo Giulietta og skruet op til 330 hk.

SE OGSÅ | Video: 5 biler der gør dig til en kæmpe CHEF

Fraværet af et 6-cylindret italiensk symfoniorkester ude foran er til at tage og føle på. Alfa-motoren er rimeligt ’punchy’ og med alle indstillinger i sport giver den et vrissent grynt, når ZF-gearkassen giver et gear mere. En gearkasse, der i øvrigt er vældigt velskiftende både ved lave hastigheder samt når den får nogle snoninger.

Selv med en poppende udstødning og baghjulsudskridninger ved blot kvart speeder på de decemberkolde veje, savner jeg stadig en 6-cylindret hymne. Det er selvfølgelig for miljøets skyld, at Maserati prøver sit held med downsizing og mild hybrid – men det bliver altså en streg i følelses-regningen.

Stram i betrækket

Styretøjet er der ikke noget at sætte en finger på. Det er stramt og direkte. Der er en præcis føling med, hvorhen forhjulene peger og en kvik indstyring i ethvert givent sving er en indlevende affære. Og det er selvom jeg, indrømmet, ikke tør trykke så meget til den med sommerdæk monteret.

Undervognen følger styretøjet, og det er sjovt, når det skal være sjovt. Ved lave hastigheder forbliver undervognen stram og kontant, hvorfor komforten samtidigt lider et lille knæk. Undervognen er hårdere end på en BMW 5-Serie med M-Sport undervogn og føles ikke helt så kompleks. Køreoplevelsen er sportslig og kontant, uanset hvordan man vender og drejer Ghibli, og det skal man bare vende sig til.

Den hårde undervogn er ikke det eneste sted, hvor Maserati har valgt italiensk sports-extravaganza over pragmatik. Se bare på det sidste interiør-billede i galleriet herover, hvordan de to gearvælgere i aluminium fylder bag rattet. De er fastmonteret og bevæger sig ikke, når man drejer, hvilket betyder, at de altid er i vejen for blinkerarmen, der sidder bagved. Mine små, fimsede fingre havde i hvert fald svært ved at nå blinklyset.

Maserati Ghibli

Kompromisets kunst

Hvis man sammenligner direkte med de tunge, tyske konkurrenter som BMW 5-Serie eller Mercedes E-Klasse, så byder Maserati Ghibli Hybrid på mindre plads og mindre komfort. Fuldstændig som hvis man sammenligner et stramt, skræddersyet italiensk jakkesæt med dine gode, gamle cowboy-rør.

Det kan godt være, at jakkesættet strammer og strækker lidt. Men for dælen hvor ser man skarp ud, altid! Uanset om man ruller op til skole-hjem-samtale eller bal på slottet. Og når din irriterende nabo prakker dig en stor miljøpåvirkning på, kan du mumle noget om hybridsystemer. Vel vidende at Maserati Ghibli Hybrid kun er opgivet til at køre 11,7 km/l.

11,7 km/l er ikke en imponerende benzinøkonomi, og det er også her, kæden springer af for mig. For 110.000 kr. mindre får du en Maserati Ghibli ’La tradizione’ med en syngende, italiensk V6’er i motorrummet. Den har samme 330 hk, er ligeså hurtig fra 0 til 100 km/t og er opgivet til at køre 10,4 km/l. Det er sølle 1,3 km/l til forskel, hvilket kan udlignes af vind, vejr og tyngden på speederfoden.

LÆS OGSÅ | Første danske test: Ny Mercedes-Benz S-Klasse

Desuden er den fuldfede V6’er opgivet til at udlede 21 gram CO2 pr. kilometer mindre i gennemsnit end denne Hybrid-variant. Og så fordufter meningen lidt med den 4-benede motor og såkaldte hybridteknologi.

Maserati Ghibli Hybrid har en creme de la creme-kabine og indbyder til italiensk temperament bag rattet. Og så er den, hvis du spørger mig, gudesmuk. Jeg vælger dog, uden at tøve, at spare over 100.000 kr. og få en V6-motor i stedet for Hybrid-varianten.

Uanset hvad du vælger, får du til gengæld et anerkendende nik fra mig. Med en Maserati i carporten ved jeg nemlig, at du har dine prioriteter i orden. Og mens kontantprisen er høj, kan du naturligvis lease Ghibli, ligesom alle Maserati-aficionados gør det herhjemme.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.