Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Mazda 3 har længe kørt efter devisen evolution frem for revolution. Da modellen for nyligt blev opdateret (sent 2023), var der ingen ændringer at se på det udvendige design – det var indenfor, der var sket lidt teknologiske fremskridt, som holder liv i Mazda 3 lidt endnu.
Blandt andet med en større skærm og ikke mindst trådløs opkobling af Apple Car Play og Android Auto. Både den store skærm på 10,25 tommer og opkoblingen af telefonen er nu standard i alle udstyrsniveauer. Desværre er skærmen uden touch, og med drejeknappen i midterkonsollen, skal man altså en del klik igennem, for at nå til den ønskede menu.
Læs vores test af den opdaterede Mazda 3 her:
Nu er der igen småt nyt fra Mazda. Med to nye udstyrsniveauer er der ingen tekniske ændringer, men nye designdetaljer skal holde gnisten tændt i modellen lidt endnu.
Fun fact: Navnene på de nye udstyrslinjer er naturligvis japanske. Homura kan løst oversættes til ‘flammende’ eller ‘brand’ og Nagisa til ‘strand’ eller ‘kystlinje’. Umiddelbart har hverken brand eller strand noget med de nye udstyrslinjer at gøre.
Anyways. De nye udstyrslinjer fås kun til hatchback-udgaven af Mazda 3. Homura er det laveste af de to og giver udover basisudstyret nogle mørke kosmetiske detaljer samt 18” fælge og nøglefri adgang. Og lige en note til nøglefri adgang.
Systemet fungerer faktisk ikke ret godt. Det er langt fra hver gang, at bilen registrerer, at man nærmer sig, og så står du alligevel der, og skal rode efter nøglen. Og når du så har parkeret, så låser den automatisk alt for tidligt. Afstanden til bilen burde være større, før bilen låser automatisk.
Testbilen er med Nagisa-udstyr, der er nyt topudstyrs-niveau. Her er der blandt andet Bose lydsystem med 12 højtalere, el-justerbare førersæde og indtræk i en slags imiteret ruskind og kunstlæder – i brunt. Om det er pænt eller ej, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.
Topudstyret Nagisa koster kun 6.000 kr. ekstra og alene lydsystemet er pengene værd, hvis du alligevel er på jagt efter Mazda 3 med andet end basisudstyr.
For basismodellen Mazda 3 Hatchback med 150 hk og manuelt gear starter priserne for de enkelte udstyrsniveuaer ved:
Prime-Line: 263.000 kr.
Homura: 283.000 kr.
Exclusive-Line: 283.000 kr.
Nagisa: 289.000 kr.
SPECIFIKATIONER
Mazda 3 e-Skyactive G 2.0 Hatchback
Nagisa
Motor: Benzin, R4, 1.998 ccm
Ydelse: 150 hk / 213 Nm
0-100 km/t: 9,1 sekunder
Tophastighed: 206 km/t
Forbrug: 17,9 km/l
Mål (L/B/H): 446/180/144 cm
Køreklar vægt: 1.309 kilo
Trækvægt: 1.300 kilo
Bagagerumsvolumen: 351 liter
Pris: 289.000 kr. (Mazda 3 fås fra 263.000 kr.)
Privatleasing 36 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A / N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.