Den velbyggede Mazda 3 lever i hård konkurrence og elbilernes indtog i samme prisklasse presser på. Nyt udstyr skal holde gnisten tændt.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Mazda 3 har længe kørt efter devisen evolution frem for revolution. Da modellen for nyligt blev opdateret (sent 2023), var der ingen ændringer at se på det udvendige design – det var indenfor, der var sket lidt teknologiske fremskridt, som holder liv i Mazda 3 lidt endnu.


Blandt andet med en større skærm og ikke mindst trådløs opkobling af Apple Car Play og Android Auto. Både den store skærm på 10,25 tommer og opkoblingen af telefonen er nu standard i alle udstyrsniveauer. Desværre er skærmen uden touch, og med drejeknappen i midterkonsollen, skal man altså en del klik igennem, for at nå til den ønskede menu.
Læs vores test af den opdaterede Mazda 3 her:
Nu er der igen småt nyt fra Mazda. Med to nye udstyrsniveauer er der ingen tekniske ændringer, men nye designdetaljer skal holde gnisten tændt i modellen lidt endnu.






Homura og Nagisa
Fun fact: Navnene på de nye udstyrslinjer er naturligvis japanske. Homura kan løst oversættes til ‘flammende’ eller ‘brand’ og Nagisa til ‘strand’ eller ‘kystlinje’. Umiddelbart har hverken brand eller strand noget med de nye udstyrslinjer at gøre.
Anyways. De nye udstyrslinjer fås kun til hatchback-udgaven af Mazda 3. Homura er det laveste af de to og giver udover basisudstyret nogle mørke kosmetiske detaljer samt 18” fælge og nøglefri adgang. Og lige en note til nøglefri adgang.

Systemet fungerer faktisk ikke ret godt. Det er langt fra hver gang, at bilen registrerer, at man nærmer sig, og så står du alligevel der, og skal rode efter nøglen. Og når du så har parkeret, så låser den automatisk alt for tidligt. Afstanden til bilen burde være større, før bilen låser automatisk.






Testbilen er med Nagisa-udstyr, der er nyt topudstyrs-niveau. Her er der blandt andet Bose lydsystem med 12 højtalere, el-justerbare førersæde og indtræk i en slags imiteret ruskind og kunstlæder – i brunt. Om det er pænt eller ej, skal jeg ikke gøre mig til dommer over.
Topudstyret Nagisa koster kun 6.000 kr. ekstra og alene lydsystemet er pengene værd, hvis du alligevel er på jagt efter Mazda 3 med andet end basisudstyr.

Priserne starter ved
For basismodellen Mazda 3 Hatchback med 150 hk og manuelt gear starter priserne for de enkelte udstyrsniveuaer ved:
Prime-Line: 263.000 kr. Homura: 283.000 kr. Exclusive-Line: 283.000 kr. Nagisa: 289.000 kr.
SPECIFIKATIONER
Mazda 3 e-Skyactive G 2.0 Hatchback Nagisa
Motor: Benzin, R4, 1.998 ccm Ydelse: 150 hk / 213 Nm 0-100 km/t: 9,1 sekunder Tophastighed: 206 km/t Forbrug: 17,9 km/l Mål (L/B/H): 446/180/144 cm Køreklar vægt: 1.309 kilo Trækvægt: 1.300 kilo Bagagerumsvolumen: 351 liter Pris: 289.000 kr. (Mazda 3 fås fra 263.000 kr.) Privatleasing 36 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A / N/A Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A