Test: Velkørende MG4 kan ikke længere være med
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mazda MX-30 er en skæv og speciel elbil, som virkelig ikke er som andre elbiler. Det er på godt og ondt. Faktisk er det meste ved MX-30 godt, men med en WLTP-rækkevidde på 200 kilometer er den elektriske Mazda på forhånd diskvalificeret i manges øjne.
For de mange, som kan klare sig med en elbil med kort rækkevidde, som er rigeligt til pendlerture på landevejen og masser af bykørsel, rykker Mazda nu priserne endnu længere ned, end de allerede var. Priserne er kampagnepriser, som gælder frem til 30. juni (eller så længe lager haves).
Mazda har skrællet 23.000 kr. af priserne på alle MX-30-udstyrsvarianter, og den finurlige elbil med 145 hk starter nu ved 189.995 kr. Den var i forvejen blandt de billigste elbiler i Danmark, men nu er den med helt i front, når det kommer til lav pris.
Hvad MX-30 ikke har i rækkevidde, det har den i standardudstyr. Der er fire udstyrsvarianter i Danmark, og de lå allerede tæt rent prismæssigt, før Mazda huggede en klump af: Prime-Line, Exclusive-Line, Advantage og Mokoto.
Basismodellen MX-30 Prime-Line er udstyret, som var den en større og meget dyrere elbil. Den kommer med LED-lygter, 18″ alufælge, adaptiv fartpilot, head-up-display med visning direkte i forruden, p-sensorer for og bag, bakkamera, regnsensor, automatisk klimaanlæg, varmepumpe, navigation og infotainment med 8,8″ skærm.
LÆS OGSÅ | Mazda MX-5 kommer med gode nyheder for 2024
For en stor pose småpenge mere, nærmere bestemt 7.500 kr., kommer Exclusive-Line yderligere med nøglefri betjening, aut. nedblændeligt bakspejl, varme i rattet, strømudtag foran i kabinen, forlygtevaskere, el-klapbare sidespejle – og sædevarme, som basisudgaven mangler.
Som Advantage (merpris over basismodellen er 17.100 kr.) serverer MX-30 Advantage blandt andet adaptive LED-forlygter, el-justerbart førersæde med hukommelsesfunktion, hukommelsesfunktion til sidespejle og head-up-display, mørke alufælge og valg mellem de to interiør-farvetemaer Industrial Vintage og Modern Confidence.
Makoto-varianten er udstyret stort set som Advantage-udgaven, men den kan vælges med en tredje interiørpakke med navnet Urban Expression, og den fås, som den eneste med Premium-udstyrspakke med bl.a. Bose-anlæg, 360 graders kamera og yderligere sikkerhedssystemer til 27.500 kr. og med soltag til 7.500 kr. (kræver at man køber Premium-pakken.
LÆS OGSÅ | Mere Mazda i den lille 2 Hybrid
Overblik over kampagnepriserne på MX-30:
MX-30 Prime-Line – 189.995 kr.
MX-30 Exclusive-Line – 197.495 kr.
MX-30 Advantage – 207.095 kr.
MX-30 Makoto – 209.995 kr.
Foruden gode køreegenskaber står MG4 i dag uden de store salgsargumenter i et hajfyldt lavprisfarvand – på trods af en nylig opdatering.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.