Kategorier
Elektrisk Nyheder

Mazda MX-30 klar som unik plug-in hybrid

Mazda genopliver den specielle wankel-benzinmotor som generator for elmotoren i MX-30. Elektrisk rækkevidde på 85 kilometer, 170 hestekræfter og priser fra 279.980 kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det lyder som en god idé. Bilisterne kører i gennemsnit så få kilometer i det daglige, at elbiler ikke behøver et stort batteri og lang rækkevidde. Derfor har Honda givet sin lille E et batteri, der rækker 222 kilometer på en opladning, og Mazda har givet MX-30 et kompakt batteri på 35,5 kWh. Nok til 200 kilometers kørsel på en opladning.

Men kunderne vil have sikkerhed for at kunne komme længere på en opladning, så de fleste kunder siger nej tak på forhånd. Om det så kun to gange om året eller en gang om måneden, så skal der være rækkevidde til den lange tur. Med 200 officielt beregnede kilometer i MX-30 bliver det på en dansk vinterdag på motorvejen til en rækkevidde, der slet ikke rækker.

LÆS OGSÅ | Duel: Japansk livskraft i Honda Civic og Mazda 3

Fra den kommende sommer kan man – næsten – køre uendeligt i MX-30. Med korte “ladestop” på få minutter er der rækkevidde til hundredevis af kilometer. Mazda har valgt at give MX-30 et stort skub, så den nu også fås med benzinmotor som generator – en generator, som leverer strøm til elmotoren.

Den nye MX-30 R-EV fungerer som en plug-in hybrid. Forskellen i forhold til andre plug-in hybrider er, at benzinmotoren aldrig driver bilen. Den laver strøm til elmotoren, som så driver bilen.

Wankel-motoren er tilbage

Den nye MX-30-variant med navnet MX-30 R-EV kommer som supplement til den fuldt elektriske udgave med 145 hk. I Danmark kommer den nye plug-in hybrid med en merpris på kun 17.000 kr., og de første eksemplarer kan leveres i løbet af den kommende sommer.

Den lille benzinmotor på 830 cm3 er noget helt unikt for Mazda. Det er en såkaldt rotationsmotor, som er meget kompakt og uden traditionelle stempler. Motortypen, også kaldet wankel-motoren efter opfinderen Felix Wankel, er meget kompakt og er tilbage hos Mazda efter 10 års produktionspause. Den blev senest anvendt i sportsvognen RX-8.

LÆS OGSÅ | Mazda CX-60 med 3,3-liters diesel er en dyr sag

I MX-30 R-EV yder den lille benzinmotor 74 hk, mens elmotoren har en ydelse på 170 hk. Det gør MX-30 R-EV noget stærkere og hurtigere end el-udgaven med 145 hk.

Men rækkevidden er det vigtigste aspekt. Hvis man lader MX-30 R-EV op med kabel, som lader man en elbil eller plug-in hybrid, får man en rækkevidde på el på 85 kilometer. Fordi batteriet kun er på 17,8 kWh, kan opladning ved hjemmeladeren med 11 kW klares på cirka 50 minutter.

Tanken rummer 50 liter

Før batteriet løber helt tør for strøm, sætter wankel-motoren ind og laver strøm til elmotoren. Fordi det så bare handler om at tanke om og ikke lade op, bliver pauserne på køreturen korte.

Tanken rummer 50 liter, hvilket er langt mere end i tidligere elektriske biler med rækkevidde-forlængende benzinmotor som eksempelvis BMW i3 REX, hvor tanken rummede cirka 9 liter.

LÆS OGSÅ | Elektrisk Mazda MX-5 ligger i kortene

Hvis man regner med, at MX-30 klarer først 85 kilometer på strøm og derefter kører 15-16 km/l (Mazda oplyser kun et forbrug på 100 km/l, som inkluderer kørsel på strøm), får man en samlet rækkevidde på 850-900 kilometer.

Priser fra 279.980 kr.

Med en merpris på cirka 17.000 kr. i forhold til MX-30 i traditionel elbils-form starter den nye plug-in hybrid på 279.980 kr. Den kommer i fem udstyrsvarianter, hvoraf udgaven Edition R er en introduktionsmodel, som senere fordufter fra modelprogrammet.

Basismodellen Prime Line har blandt andet 18″ alufælge, LED-lygter, automatisk klimaanlæg, navigation, infotainment med 8,8″ skærm, adaptiv fartpilot, p-sensorer for og bag, head-up-display, læderrat og blind vinkel-system.

LÆS OGSÅ | Duel: Mazda CX-60 vs. Volvo XC60 – stor forskel i klasse og pengekasse

Exclusive Line til 292.480 kr. har dertil forlygtevaskere, strømstik ved forsæderne, midterarmlæn foran, aut. nedblændeligt bakspejl, nøglefri betjening, varme i rattet og i forsæderne.

Advantage-udgaven til 305.980 kr. har dertil blandt andet adaptive LED-forlygter, midterarmlæn bag, el-justerbart førersæde og valg mellem flere interiørfarver.

LÆS OGSÅ | Test: Mazda MX-5 er irriterende god til at holde på pengene

Makoto-modellen til 313.480 kr. er udstyret stort set som Advantage, men kommer med kraftigere strømstik foran (1500 Watt i stedet for 150 Watt til opladning), valg mellem flere interiørfarver og mulighed for en ekstraudstyrspakken Premium med blandt andet Bose-anlæg og 360 graders kamera til 32.500 kr.

Specialmodellen Edition R til 377.980 kr. har alt, hvad Mazda kan kaste efter den nye MX-30 R-EV: Premium-pakken fra Makoto, to-tonet lakering med metallak, soltag og Edition R-ting som orange detaljer.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.