december 15, 2022

Mazda CX-60 med 3,3-liters diesel er en dyr sag

Timingen er måske ikke perfekt, men med en helt ny sekscylindret dieselmotor på 3,3 liter med 200 eller 254 hk er Mazda CX-60 en spændende SUV. Og en dyr SUV.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Mazda svømmer mod strømmen, og det har mærket gjort i årevis. Ingen turbomotorer, men i stedet stor slagvolumen. Med Skyactiv X-teknologien skulle benzinmotoren forbrænde som en dieselmotor og bruge langt mindre brændstof.

Det har ikke altid virket. Men Mazda holder fast i sine unikke principper, og med den nye platform, som vi er blevet introduceret for i SUV’en CX-60, svømmer Mazda videre i modsatte retning af de andre. Baghjulstræk, langsliggende motorer og seks cylindre. Det lyder som noget, der kommer fra BMW, men nu kommer det også fra Mazda.

LÆS OGSÅ | Duel: Mazda CX-60 vs. Volvo XC60 – stor forskel i klasse og pengekasse

CX-60 kom til Danmark tidligere i år med 327 hk. Ikke med baghjulstræk eller med seks cylindre, men som plug-in hybrid med 2,5-liters firecylindret motor og firehjulstræk. Her på Bilbasen er vi mindre begejstrede for CX-60 PHEV, end vi havde håbet, så måske en af de sekscylindrede udgaver gør det bedre?

CX-60 findes nu på den danske prisliste som diesel. Udgaven med 200 hk har baghjulstræk, mens der er firehjulstræk, hvis man vælger 254 hk (billedet – og alle øvrige på siden – viser PHEV-udgaven)

Mindst 158.500 kr. dyrere end PHEV’en

Den første sekscylindrede motor i CX-60 er den nye 3,3-liters dieselmotor (e-Skyactiv D), mens en 3-liters benzinmotor først ventes senere i 2023. Den nye dieselmotor findes med de samme tre udstyrsniveauer som plug-in-hybriden: Exclusive Line, Homuro og Takumi.

Men før man vælger udstyrsniveau, skal man vælge ydelse og antallet af trækkende hjul. Den nye dieselmotor kommer i to styrker: Med 200 hk/450 Nm og baghjulstræk eller med 254 hk/550 Nm og firehjulstræk.

Forbruget ligger på 20 km/l for versionerne med 200 hk og på 18,9-19,2 km/l for den kraftigere med 254 hk. CO2-udledningen er ekstremt lav for en sekscylindret motor – ned til 129 gram/km. Men er det nok til at få danskerne til at købe en diesel?

LÆS OGSÅ | Elektrisk Mazda MX-5 ligger i kortene

Priserne vil være med til at besværliggøre det yderligere. Hvor CX-60 2,5 PHEV med seneste prisstigninger starter på 485.100 kr., bevæger Mazda sig med dieseludgaverne op på et helt andet niveau. Den billigste diesel koster 158.500 kr. mere end billigste plug-in hybrid.

643.600 kr. er bekymrende tæt på Audi Q5

158.500 kr. plus 485.100 kr. giver 643.600 kr., og det er et niveau, vi meget sjældent har set fra Mazda. I de luftlag skal ikke bare bilen være god, men også mærket og forhandlerne skal tilbyde en “premium-oplevelse.”

Ordet premium betyder, grundlæggende, merpris eller højere pris, og det er naturligt, at Mazda vil tage flere penge for en bil, som teknisk set er på niveau med dyre tyske biler.

LÆS OGSÅ | Test: Mazda 3 er her stadig – og den er stadig god

Til 643.600 kr. er CX-60 e-Skyactiv D 3,3 med 200 hk og Exclusive Line-udstyr bekymrende tæt på Audi Q5 40 TDI Quattro med 204 hk og firehjulstræk. Den koster 699.990 kr. Den har selvfølgelig ikke tilnærmelsesvis så meget udstyr som CX-60, men den har de fire ringe.

Med Homura-udstyr koster CX-30 diesel med 200 hk 674.500 kr., og med Takumi-udstyr er prisen 686.050 kr.

Opgraderingen til 254 hk og firehjulstræk er, når vi er tæt på 700.000 kr., ikke voldsom. Her er priserne for Exclusive Line 671.550 kr., for Homura 702.450 kr. og for Takumi 714.000 kr.

Selv i den dyreste udgave til 714.000 kr. skal man betale ekstra for el-betjent bagklap og adaptiv fartpilot

Mazda har allerede lært noget af Audi

Som Exclusive Line har CX-60 20″ alufælge, varme i rattet, head-up-display og nøglefri betjening. Homura-versionen har dertil læderindtræk, el-justerbare forsæder, el-justerbar ratstamme, ventilation i forsæderne og varme i bagsædet.

Topversionen Takuma har i princippet samme udstyr som Homura, men den har lyse nappalædersæder, træpaneler og særligt stofindtræk i dørsiderne og på tværs af instrumentbordet.

LÆS OGSÅ | Test: Mazda CX-5 ligner en million, koster 310.000 kr.

Det er bemærkelsesværdigt, at ingen af udstyrsvarianterne kommer med adaptiv fartpilot, el-betjent bagklap eller adaptive LED-forlygter. Det er ekstraudstyr. Mazda har åbenbart allerede lært noget af Audi.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS