Mazda forstærker sin 8 år gamle roadster til endnu nogle år på markedet. Små designændringer, mere sikkerhed og forfinede køreegenskaber er klar til sommeren 2024.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Nogle gange er det rart at lade som om, alt bare er, som det var for længe siden. Dengang det var sjovt og uskyldigt at brænde benzin af ved at køre en lang omvej – og dengang ingen kunne vide, at elbiler pludselig var på vej til at blive de eneste biler. Dengang Mazda MX-5, som en fantastisk folkesportsvogn, ikke var under pres for også at blive elektrificeret.
Godt så. Sådan er livet, og presset er der, og der er intet, vi kan gøre ved det. En dag, og der er ikke mange år til, vil Mazda-roadsteren også blive elektrisk. Vi håber, det bliver rigtig godt. Vi håber, den ikke bliver tung og træls.
Hvad vi ikke engang havde turdet håbe på er, at den nuværende MX-5, født i 2015, som vi elsker her på Bilbasen, skulle blive forbedret endnu engang med et facelift. Men Mazda har overrasket mange gange før, og derfor toner MX-5 nu frem i en forbedret udgave, der forhåbentlig er klar til den danske sommer i 2024. Det behøver ikke blive varmt, bare vi kan få lov at køre MX-5.




Luppen skal frem for at se designændringerne
Tænk, hvis Mazda havde gjort noget med designet på MX-5, der så helt skævt ud. Sådan er Mazda da heldigvis (næsten) aldrig, og de nye design-delikatesser skal findes med en lup – og det ser vi som et stort plus.
LED-kørelysene var før små enkeltstående dioder i kofangeren, og nu er de på elegant vis integreret i forlygterne. Et mere rent udtryk til den køreglade roadster. I grillen sidder nu en sort plade, som huser radaren til den adaptive fartpilot. Ja, sådan en MX-5 kan næsten køre selv, hvis man skal slæbe sig af sted i en kø på motorvejen.
Læs også: Mere Mazda i den lille 2 Hybrid
Baglygterne er nu også LED-lygter, og hvis man skal kende den fornyede MX-5 fra siden, kan det ske ved hjælp af nyt design på alufælgene, som igen fås i størrelse 16″ eller 17″. Udvendigt rundes ændringerne af med muligheden for en ny farve: Aero Gray Metallic.







Et infotainmentsystem, der ikke længere er fra 2015
Det kan godt være, Mazda for nogle år siden gav folket en meget bedre og meget stærkere 2-liters motor med 184 hk, og det kan godt være, at der med tiden er kommet nye farver til kalechen og lidt nyt udstyr. Men japanerne har stædigt holdt fast i et infotainmentsystem, som man også er uheldig at møde i en brugt Mazda 3 fra 2012. Systemet i MX-5 er sløvt og sløjt.
Endelig er det system væk og borte. En skærm på 8,8″ i bredformat, som det der sidder i en ny Mazda 3, er rykket ind med langt mere processorkraft, moderne layout og klarere skærm. Dreje-tryk-hjulet til betjening, som sidder mellem forsæderne, har Mazda ikke pillet ved. Moderne og klassisk på samme tid.
Man kan se på billederne, at MX-5 nu også fås med automatisk nødopkald (SOS-knap), rammeløst bakspejl med automatisk nedblænding, men ikke med digital instrumentering. Det er noget, Mazda skal have stor ros for ikke at have givet MX-5.
Hvad de har givet den er lidt mere i motorrummet. Basismotoren på 1,5 liter får lidt ekstra hestekræfter, mens 2-liters motoren skulle reagere mere prompte på speedertryk. Et nyt asymmetrisk differentialespærre og en (bane-)indstilling til ESC-systemet, som først får ESC-systemet til at træde til, når føreren mister kontrollen over bilen, er andre gode nyheder for MX-5.
Med så mange opdateringer er MX-5 klar til at tage et par somre eller tre mere, før der igen skal ske store ting. Det er med at nyde både sommeren og MX-5, mens man kan.