Test og anmeldelser

Test af ny über-GTI: AMG A35 er et bæst – et blidt bæst

Af i Test og anmeldelser
Mercedes kaster en granat i über-GTI segmentet med en lillebror til AMG A45. Ebbe Sommerlund tager dig her med bag rattet på det lille bæst.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 9. januar 2019

Den ligner en Mercedes-Benz A-klasse. Men forskellen til husmandsmodellen A250 er større, end man lige skulle tro. Dels er motoren pumpet op til 306 hk og 400 Nm, så accelerationen til 100 km/t er overstået på blot 4,7 sekunder. Det er ret ekstremt. Og så koster den ca. det samme som en VW Golf R – startprisen er 632.900 kr. Men du skal lige ofre lidt på større skærme til infotainment-systemet, MBUX.

SE OGSÅ: AMG-Geländewagen: Brugt og grotesk Monster-Mercedes

På de Mallorcanske bjergveje styrer den lille AMG superpræcist. Det er ikke nogen tilfældighed, men det vender vi lige tilbage til længere nede. For det er vigtigere, om den så kører godt.

Kører Mercedes-AMG A35 4Matic godt?

Er den et bæst? Ja, men den er et blidt bæst. Nem og omgængelig med et stort elektronisk sikkerhedsnet, der dog heldigvis kan slås fra.

Alle drivemodes kan vælges fra rattet, og Sport og Sport+ ændrer virkelig bilens karakter. I de indstillinger sendes der flere kræfter til baghjulene og lyden ændrer sig. Nu får du små knald under nedgearinger og et fint lille brag når du skifter op. På en måde er det snyd, men jeg vil gerne bedrages af den slags løjer. Det giver et fint krydderi uden at gå helt bananas som en Ford Focus RS i track mode.

LÆS OGSÅ: Ford Focus RS: Den nye har 4×4, men den gamle har flere cylindre og fed lyd

Gearkassen på A35 er altid en syvtrins dobbeltkobling – hos Mercedes kalder man den slags DCT altså Dual Clutch Technology. Et andet begreb som er Stuttgartificeret er launch control, som hedder race start.

Sådan gør du, hvis du vil lave en race start: Bilen skal stå i sport eller sport plus og i D eller 1. gear. Tryk på bremsepedalen ned og gør det samme med speederpedalen. Slip bremsen og bilen sætter af. Firehjulstrækket gør at du kommer optimalt afsted – hver gang.

Motoren er ny, og har ikke noget med den fra A45 (1. gen) at gøre

Men er det egentlig overhovedet sjovt med firehjulstræk? 

Kort svar: Ja. Op til 50 pct. af kræfterne kan sendes til baghjulene via en elektromekanisk kobling, der reager hurtigere end den elektrohydrauliske, der sidder på den gamle A45. Du ved den med 380 hk.

TIL SALG: Søg efter Mercedes A-Klasse på Bilbasen

Problemet med A35 skyldes ikke firhjulstrækket, men mængden af greb. Det er samme ’problem’ som alle andre GTI-biler fra dette årti; du skal køre ekstremt hurtigt for at nå grænsen, hvor det bliver sjovt. Du skal køre så hurtigt, at det faktisk er et must at tage den på trackday – hvilket bilen også er bygget til at kunne holde til.

Men det er heldigvis muligt at lege med vægtforskydningen og få bagenden til at træde ud med lidt speederløft og hurtigt på gassen igen. En sneklædt plads ville også stå højt på ønskelisten. Sådan én finder du desværre ikke på Mallorca, men tilpas fugtig asfalt kan også bruges.

LÆS OGSÅ: Første test af ny B-Klasse: Her er Mercedes forrest i flokken

Her hjælper AMGs fintuning af ESP-systemet dig. Det måler hele tiden hjulrotation, G-kræfter, ratstilling, bremsetryk og hjælper dig ind i sporet ved at bruge bremserne strategisk. Når man bremser på de inderste hjul, vil bilen dreje skarpere – det virker.

Interiøret er naturligvis spiffet op med forstole med huller til H-seler og knapper til ESP-off.

Den ser ret fræk ud - A-klassen og med AMG-lir bliver det kun bedre

Som at køre Gran Turismo på PlayStation

En fed detalje er Race Trace, der lader dig køre ræs mod din egen skygge. Når du er på racerbanen, logger bilen hele tiden din tid og placering, så du efter en omgang ser din skygge på skærmen, hvor du også ser billedet fra kameraet, der ser lige frem. Menuerne i infotainmentsystemet er i øvrigt specielt tilpasset fra AMG, så du får en række ekstra funktioner i forhold til en standard A-klasse.

Touch-skærm, rat, hjul og pad eller stemmestyring - du bestemmer

Det tekniske i A35 4matic

AMG sætter ikke sit navn på hvad som helst, selvom nogle vil mene, at det er en falliterklæring, at AMG beskæftiger sig med firecylindrede motorer. Men det giver unægtelig en nemmere vej ind i skarp ingeniørkunst. For en A35 er ikke bare en motortunet A25 – den er opgraderet opå en lang række punkter.

Se bare her:

Toplejerne er skiftet til versioner med mindre gummi, fjedrene er stivere, bøsningerne er ændret – det forreste til et kugleleje, som det kendes fra motorsport. Alt er optimeret til at give mere præcision, og mindre slup.

Bremserne har fået vokseværk og kalibrene er ekstra forstærket, så de giver en solid følelse, når du lægger alle kræfter i pedalen for enden af langsiden på Jyllands-Ringen. Spindlen er nydesignet og selv bundskjoldet er skiftet fra plastic til alu, der er boltet fast – også for at øge stivheden.

LÆS OGSÅ:Video: Derfor skal BMW 3-serie være din næste bil

Hele bagrammen der holder bagdifferentialet sidder direkte boltet på chassiset, hvor det på en A250 har gummibøsninger. Der skal ikke være slinger i valsen, når bilen hænger i med det sidste gram gummi gennem en kurve.

Det er de ting, der gør en A35 særlig, og de ting der gør, at jeg kun kan anbefale at prøve en Mercedes-AMG A35, hvis du vil shoppe über-GTI.

MERCEDES-AMG A 35 4MATIC

Motor: 2,0 liter turbomotor
Effekt: 306 hk ved 5.800 omdr./min
Drejningsmoment: 400 Nm ved 3.000 – 4.000 omdr./min
Transmission: 7-trins dobbeltkobling
0-100 km/t: 4,7 s
Topfart: 250 km/t
Længde: 4,436 m
Bredde: 1.797 m
Højde: 1.405 m
Km/l: 13,7
Basispris: 632.900 kroner

TIL SALG: Søg efter Mercedes A-Klasse på Bilbasen

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.