Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Tekst: Esben Skrumsager | Foto: Daimler AG | Dato: 1. maj 2019
Mercedes rimer groft sagt på pensionister og hyrevogne. Ja ja, groft sagt. Men med lanceringen af den første CLA i 2013 tog tyskerne hul på et nyt kapitel, som siden har vist sig at være en solid succes. For over hele verden har CLA-modellen tiltrukket et langt yngre publikum.
På det amerikanske marked er kunderne rundt regnet 10 år yngre end den gennemsnitlige Mercedes-kunde. Og i Kina finder vi de absolut yngste kunder – her er gennemsnitsalderen på en CLA-kunde bare 34 år. Og det er smart. For loyaliteten hos de nye Mercedes-ejere er høj. To tredjedele af de europæiske CLA-kunder vælger at fortsætte med en stjerne på fronten, når bilen bliver skiftet ud…
Ja, det lugter af en solid succes. Men kan den ny CLA coupé fortsætte de gode takter? Vi tester bilen i det bakkede, sydtyske landskab og giver dig det, du skal vide om Mercedes CLA Coupé:
Anden generation følger den samme opskrift som første generation CLA. Mercedes har snuppet platform og motorer fra den almindelige A-Klasse hatchback, der kom i en helt ny generation sidste år. Så det er nyt. Herefter har de tilpasset hele molevitten til det coupé-formede karrosseri med en lille bagklap, døre med rammeløse vinduer og linjer, der får den til at ligne den ellers noget større CLS.
Inde i bilen finder vi det nye infotainmentsystem med det mundrette navn MBUX. Her er alt inden for førerens rækkevide og kontrolleres enten med knapperne på rattet, på touchpad’en i centerkonsollen, igennem den trykfølsomme skærm eller blot med stemmen. Siger du ”Hey Mercedes”, vækker du systemet, som er klar til at assistere med alt fra navigation eller kabinetemperatur til vejrudsigten for i morgen. Systemer er allerede udbredt til de nyeste klasser i modelprogrammet, og nu får også CLA fornøjelsen af de smarte funktioner.
Den nye CLA coupé er vokset i både længden og bredden. Eller, det vil sige at selve karroseriet er vokset med lidt over fem centimeter i bredden, men den samlede bredde på bilen blevet tre centimeter mindre. Det skyldes mindre sidespejle. Bagagerummet rummer 460 liter mod tidligere 470 liter, men bagagerumsåbningen er vokset, så det er nemmere at få pakkenellikerne på plads i bagenden.
Førerpladsen er fornem og mod forventning er det faktisk muligt – selv for mig og mit kadaver på 193 centimeter – at krybe ind på bagsædet. Den faldende taglinje koster selvfølgelig på pladsen i højden, men sammenlignet med min seneste oplevelse i en Toyota Corolla er pladsen faktisk hæderlig. Med mindre du har fuldvoksne børn, bør familien sagtens kunne trille komfortabelt på tur i CLA coupé.
Den nye CLA lanceres i første omgang i tre benzin-versioner.
– Mercedes-Benz CLA 200 coupé (163 hk / 250 Nm)
– Mercedes-Benz CLA 220 4MATIC coupé (190 hk / 300 Nm)
– Mercedes-Benz CLA 250 coupé (224 hk / 350 Nm)
Alle tre motorvarianter er udstyret med automatgear – en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.
I de bayerske bakker får vi både kørt CLA 200 med 163 heste og dieseludgaven CLA 220d med 190 hk, som kommer til Danmark senere. De 163 benzinheste er rigeligt til bilen, som trods bakker og skarpe sving ikke virker anstrengt. Der er dog klart mere moment i dieseludgaven.
Med en øget sporvidde på seks centimeter har Mercedes entydigt gjort CLA mere sportslig end den almindelige A-Klasse, som den deler platform med. Men det er ikke på bekostning af de gode og komfortable køreegenskaber, som i vanlig Mercedes-stil går op i en højere enhed.
Og så er den støjsvag. Nærmest på niveau med en S-Klasse. En væsentlig del af det meget lave støjniveau skyldes faktisk en bevidsthed hos Mercedes om, at mange af kunderne er velvoksne tyske mænd med et BMI på højde med oktantallet i tanken. Og hvordan i alverden hænger det så sammen? Det forklarer Dr. Teddy Woll, der er mangeårig chef for aerodynamik og akustik hos Mercedes-Benz.
– Selvom vi rammer et yngre publikum med CLA coupé, ved vi godt, at den typiske Mercedes-ejer er en ældre mand med en stor mave. Når han skal ud af bilen, åbner han og tager fat øverst i døren for at hive sig ud. Normalt er det intet problem. Men når man har rammeløse døre, som det er tilfældet her, sætter det store krav til glasset. Derfor er bilen udstyret med væsentligt kraftigere glas, som kan holde til belastningen. Det har samtidig den positive følgevirkning, at støjniveauet nedbringes og akustikken forbedres i kabinen, så CLA coupé er faktisk en af vores mest støjsvage modeller overhovedet, forklarer Dr. Teddy Woll til Bilbasen.
Så tykke tyskere plus rammeløse døre resulterer altså i en støjsvag køreoplevelse. Sådan cirka.
Selvom målgruppen er yngre på CLA end resten af det tyske modelprogram, kommer vi næppe til at se en dansk gennemsnitsalder hos køberne som i Kina, hvor den er blot 34 år. De danske afgifter tvinger nemlig mindsteprisen på en CLA coupé op på 434.898 kroner. Her får man godt nok en Advantage-pakke med i købet, som blandt andet indeholder navigation, 10” skærm i midterkonsollen og parkeringsassistent. Den pakke har en værdi af 30.000 kroner.
Men det er ikke afgifterne alene, der bringer prisen op i nærheden af den halve million kroner. Mercedes ved, bilen taler til et andet publikum end den almindelige A-Klasse, og derfor kan prisen skrues højere op. For mens du ikke kan slippe mindre end de 435.000 kroner for en CLA, koster den billigste Mercedes A-Klasse med automatgear 100.000 mindre.
Omvendt, hvis du overvejer en CLA coupé i stedet for den mere eksklusive CLS, så bliver det nok noget nemmere at overbevise din bankrådgiver. Her begynder priserne på den dyre side af en million kroner, så hvis det bare er den flotte coupé-form, du er ude efter, kan du altså få to veludstyrede CLA’er til den samme pris som en enkelt CLS.
Priser på Mercedes-Benz CLA coupé
CLA 200 Advantage: 434.898,-
CLA 220 4MATIC Advantage: 479.898,-
CLA 250 Advantage: 489.898,-
Leasing af Mercedes-Benz CLA coupé
Det er også muligt at privatlease den ny CLA coupé over 24 måneder med 30.000 kr. i førstegangsydelse. Her begynder priserne ved 3.995 kr./md. for CLA 200 coupé DCT Advantage, 4.695 kr./md. for CLA 220 coupé 4MATIC Advantage og endelig 4.995 kr./md. for CLA 250 coupé DCT Advantage.
Mercedes-Benz CLA coupé har dansk premiere i løbet af maj måned. Den kan dog allerede bestilles nu.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.