Første tur: Opdateret Skoda Enyaq er ikke mindre elskværdig
Nyt fjæs til favoritten: Den eftertragtede Skoda Enyaq får et facelift, der ikke gør så meget – men alligevel gør det helt rigtige. Vi kører første tur i den nye Skoda Enyaq.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Mere rækkevidde i elbilen er måske ikke det, man lige står og mangler i hverdagen. 100 kilometer på den samlede rækkevidde på en opladning spiller ingen stor rolle, når man i forvejen har strøm nok til at køre til arbejde, ud til byggemarkedet og til kaffevisit på den anden side af horisonten.
Men når det kommer til turene på flere hundrede kilometer – familiebesøget, ferien og forretningsrejsen – kan 100 kilometer længere rækkevidde gøre hele forskellen.
LÆS OGSÅ | Test: Fem plusser, fem minusser ved Mercedes-EQ EQA 350 4Matic
Mercedes har gjort det helt udemærket med salget af deres mindste elbil i Danmark. EQA, baseret på GLA, er i 2021-22 kommet på gaden i omkring 1.200 eksemplarer (den nært beslægtede EQB i over 400 eksemplarer), og basismodellen EQA 250 med en rækkevidde på 424 kilometer er mest populær.
Nye EQA-kunder kan glæde sig over, at der nu er flere kilometer at hente i EQA 250. Der er også en ny EQA 250+ med et større batteri, som giver rækkevidden et ekstra stort skub opad.
Før Mercedes fandt ud af at hive mere rækkevidde ud af EQA, var det de to firehjulstrukne varianter – EQA 300 4Matic med 228 hk og EQA 350 4Matic med 292 hk – som kom længst på en opladning af batteriet på 66,5 kWh. Begge 4Matic-modeller stod, og står stadig, til 436 kilometer på en opladning, mens EQA 250 med forhjulstræk og 190 hk stod til 424 kilometer.
Batteristørrelsen i EQA 250 er ikke ændret. Den er stadig 66,5 kWh. Men ved hjælp af hvad der sikkert er både energi- og varmestyring, software og talrige andre justeringer, kan basismodellen nu klare 493 kilometer på en opladning. En bonus på meget anvendelige 69 kilometer.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQB står stærkt – selv på prisen
Det er dog den nye EQA med et +, der er mest interessant. For kun 12.000 kr. mere end EQA 250 kommer EQA 250+ med et større batteri og en endnu længere rækkevidde. Motorydelsen er grundlæggende den samme, 190 hk, men der er 10 Nm ekstra til i alt 385 Nm.
Det nye batteri har en kapacitet på 70,5 kWh, og da drivlinjen samtidig er en smule mere effektiv i 250+, kører den 37 kilometer længere end 250: På en opladning bliver det til 530 kilometer – 106 kilometer mere end i den gamle basisudgave.
Mercedes går ikke ind for udstyrsniveauer. Alle versioner, med undtagelser typisk for modeller med kraftigere motorer, har samme grundniveau. Sådan er det også for EQA. Det gør det nemt og overskueligt, og EQA er heldigvis godt udstyret.
18″ alufælge, lysstærke LED-forlygter, el-betjent bagklap, el-klapbare og nedblændelige sidespejle, 10,25″ digital instrumentering, stemningsbelysning med valg mellem 64 farver, automatisk klimaanlæg med to zoner, navigation, bakkamera, tyverialarm og indtræk i kunstlæder er inkluderet.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQE er den perfekte elbil til folk med briller
Priserne på EQA er steget med 14.-24.000 kr. siden lanceringen i 2021, og det er en lav prisstigning i forhold til, hvor meget dyrere nogle elbiler er blevet.
Basismodellen EQA 250 med 190 hk koster nu 424.000 kr., mens EQA 250+ med 190 hk og den ekstra lange rækkevidde koster 436.000 kr. Med firehjulstræk og 228 hk, men betydeligt kortere rækkevidde, koster EQA 300 4Matic 449.000 kr., og den 292 hk stærke EQA 350 4Matic koster 464.000 kr.
Nyt fjæs til favoritten: Den eftertragtede Skoda Enyaq får et facelift, der ikke gør så meget – men alligevel gør det helt rigtige. Vi kører første tur i den nye Skoda Enyaq.
Mini Aceman kunne være den gyldne middelvej mellem elbilerne Cooper og Countryman. I stedet falder den ned mellem to stole. Test af Aceman SE med 218 hk og JCW-styling.
Der gemmer sig to elmotorer med i alt 340 hestekræfter i GTX-udgaven af VW ID. Buzz. Det gør den hurtigere, end man skulle tro, men nok også hurtigere, end det er nødvendigt.
Bigster er den største Dacia nogensinde. Den lander i maj som hybrid og mild-hybrid med firehjulstræk til fornuftige priser fra 339.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.