Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Fem plusser, fem minusser ved Mercedes-EQ EQA 350 4Matic

Den mindste elbil fra Mercedes-EQ er ikke så lille endda, og når EQA stiller i topversionen med 292 hk og firehjulstræk, har den rigelig power. Vi kigger på fem plusser ved EQA, men finder også fem minusser

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Der er en sand overflod af elbiler fra Mercedes-Benz – nogle kender vi allerede efter flere år på markedet, mens andre er ankommet for nylig, lige om hjørnet eller kun lidt længere ude i fremtiden. Bogstavsuppen med EQA, EQB, EQC, EQS og EQV bliver snart udvidet med EQE, EQS SUV og EQE SUV, og tyskerne har mere på bedding. 

EQA er den mindste. Den billigste. Men direkte billig er den elektriske version af GLA ikke, for den starter ved 409.000 kr. Skal elbilen først og fremmest komme med en lav pris, så er EQA ikke en kandidat. Men 410.000 kr. for en elektrisk crossover fra selveste Mercedes-Benz, som kommer med 190 hk og en rækkevidde over 400 kilometer, er alligevel noget, mange kan være med på.

LÆS OGSÅ | Test: Mercedes-EQ EQA 250 er en elektrisk komfortmodel

Jeg har tidligere testet EQA 250. EQA’en med 190 hk og det “mindste” prisskilt på nogen elbil fra Mercedes-Benz. Oplevelsen var udramatisk, og jeg ønskede mig mere. Mere styrke. Det er nemt at fikse, for der findes to stærkere EQA-modeller, og de er slet ikke meget dyrere. EQA 300 4Matic har 228 hk og firehjulstræk, og den koster 444.000 kr. EQA 350 4Matic tager elbilen videre endnu med 292 hk og firehjulstræk til 459.000 kr.

Man får ikke kun flere hestekræfter og træk på alle fire hjul, men også en snas mere rækkevidde. De to stærkere EQA-modeller står til 436 kilometer på en opladning, mens basismodellen klarer 427 kilometer.

Jeg tester her den dyreste EQA – den med 292 hk. Du får fem plusser og fem minusser ved den elektriske crossover. Og for nu at gøre det som Mercedes-Benz selv gør det: Alle elbiler kommer fra Mercedes-EQ og ikke fra Mercedes-Benz. Som Mercedes-AMG, du ved.

Fem plusser

Biler med stjernen på fronten har altid haft en aura af komfort, som kommer sig af, at tyskerne har bygget deres biler til laaaange stræk på Autobahn. Affjedringskomfort har stået højest på listen i årtier. Mens de første generationer af A-Klasse og sågar den nye C-Klasse har prøvet at forpurre det med uforståelig stivhed, så er EQA klassisk Benz. Eller EQ, eller hvad det nu hedder.

EQA er kompakt, men den tror, den er stor som en GLS. Den er mere adræt med firehjulstræk og flere kræfter, men den vil hellere få dig frem sikkert og komfortabelt end forstyrret og trættet. Affjedringen er et stort plus, og støjniveauet er lavere end i mange rigtig dyre biler. Sæderne byder så absolut på langturskomfort.

LÆS OGSÅ | Duel: Kampen er tæt mellem Audi Q4 E-Tron og Volvo XC40 Recharge

Rækkevidden viser sig på samme måde at kunne fungere på længere ture. Det er et af de største plusser – et af de vigtigste – der er at finde ved en elbil. Det er ikke så meget det, at den kan klare 300-350 kilometer om vinteren på en opladning. Det er mere det, at jeg kan stole på tallet, der står lidt for lille i instrumenteringen. Der er ikke noget værre ved en elbil, end når den første meter er kørt på motorvejen, så styrtdykker rækkevidden. Ikke i EQA.

Det er indtil videre unormalt, at man kan vælge mellem tre motorydelser i en elbil. Med 190, 228 og testbilens 292 hk er der en udgave, som kan tiltale de fleste. Med 190 hk er EQA tilpas, men den vil sikkert være endnu bedre med 228 hk. Det gode er, at forskellen i pris ikke er urimelig.

Denim-blå hedder farven, og de store 19″ hjul er ekstraudstyr til en overkommelig pris på bare 5.573 kr.

Når det kommer til kræfter, så har EQA 350 4Matic anderledes mange af dem end EQA 250. Det er samme ydelse som den store EQS 350, men her møder elektrificeringen en langt mindre og, trods alt, lettere bil. Med 292 hk er EQA kvik og med flydende, stabil kraftudfoldelse – og så må den trække ikke færre end 1.800 kilo, hvis man skal have trailer på.

LÆS OGSÅ | Elektrisk vildskab – 687 hk i ny Mercedes-EQ 53

I 1980’erne kunne du købe dig fattig i en 180 E, forløberen til C-Klassen, og komme ud fra forhandleren med en bil med hjulkapsler, rat i plast og fornemmelsen af være blevet snydt. I dag giver Mercedes-Benz/-EQ næsten ved dørene i forhold til dengang – og i forhold til nogle konkurrenter.

Automatisk klimaanlæg, 18” fælge, stærke LED-lygter, el-betjent bagklap, navigation og meget andet. Og fordi EQA er en elbil, er der store rabat på ekstraudstyret. Panoramasoltag til 11.000 kr.? Ja, tak.

Fem minusser

Det er nok mig, der kigger for langt ind i fremtiden. Men EQA’erne kan kun lade med 100 kW ved en DC-hurtiglader, og når fremtiden står her, så vil den være her med mere power end det. Konkurrenten fra Audi, Q4 E-Tron, kan klare 125 kW, og den bliver formentlig snart opdateret til at kunne lade med mere end det.

Jeg glemte, oppe på hylden med plusser ved EQA, at sige, at standardudstyret er fint, men også at der er plads til forbedringer. Der er nøglefri start (ja, det er en elbil, som ikke har starter), men ikke nøglefri betjening. Der er fartpilot, men den er ikke adaptiv, så den bremser ikke bilen, hvis du sidder og småsover. Det koster også ekstra at få trådløs opladning af smartphones.

LÆS OGSÅ | Test: Med Mercedes-EQ EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt

En medarbejder fra Audi sagde for nylig til mig, at Mercedes-folkene er gode til at få interiøret til at ligne en million – på afstand. Han er fra Audi, så læg ikke for meget i det. Men der er noget om snakken. De to skærme på 10,25” og stemningsbelysning i vilde farver. Der er mange detaljer, som tiltrækker øjet, men der er mange steder lige bag facaden (og nogle steder på den), hvor der er plast, som ikke matcher bilmærket. Meget tydelige støbninger og meget plast som giver sig, bl.a. på dørene, ved bare et let tryk.

Klassisk Mercedes-Benz (og nu -EQ). Utroligt nem betjening af el-sæderne foran. Men el-justering koster ekstra, selvfølgelig

Jeg har vænnet mig til designet. Mere af nød end med min gode vilje. EQA er blød som billig “flødeis”, der har stået ude natten over. Der er ikke noget kreativt over designet, og det faktum at den ligner EQS, som ligner EQB, som ligner EQC… hvor er variationen?

Den første generation af infotainmentsystemet MBUX, som er det, EQA er udstyret med, er overbelastet. Du kan styre det med fingrene (touchscreen), på rattet (små touch-flader) og på en pegeplade mellem forsæderne. Eller du kan prøve at tale med systemet, som har talestyring med genkendelse af “daglig tale”. Ingen af de løsninger sidder lige i skabet.

Der er mange menuer, og der er mange små menupunkter, som ikke er helt klare – og som er svære at ramme. Det nye MBUX-system, i C-Klasse og EQS, gør det noget bedre.

Plus og minus giver…

EQA er en elbil med udmærket plads på få kvadratmeter, og komforten er det absolut bedste ved bilen. Den kommer også fra et mærke, som mange sætter meget højt, og i forhold til det – og til det pæne standardudstyr – er 459.000 kr. for 350’eren med 292 hk og firehjulstræk slet ikke skræmmende.

Men der er samtidig en konkurrent som Audi Q4 E-Tron, som har bedre pladsforhold, længere rækkevidde (i hvert fald på papiret) og mere spændende design. Den er dog ikke helt så godt udstyret som EQA, og den er heller ikke billigere – så det giver mening, at den komfortable EQA findes på markedet.


SPECIFIKATIONER

Mercedes-EQ EQA 350 4Matic
Motor: To elmotorer
Ydelse: 292 hk/520 Nm
0-100 km/t: 6 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Rækkevidde: 436 kilometer
Mål (L/B/H): 446/183/162 cm
Bagagerumsvolumen:
340-1.320 liter
Pris: 459.000 kr. (EQA fås fra 409.000 kr.)


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.