Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Af: Jacob Dalby / d. 16. marts 2021
Mercedes EQS er den fjerde fuldt elektriske model fra Mercedes-Benz. Det hele startede med SUV’en EQC – herefter kom MPV’en EQV og netop landet på de danske veje er den elektriske crossover Mercedes EQA.
Men der er ingen tvivl om, at Mercedes EQS bliver den absolutte spydspids, når det kommer til den elektriske flåde hos Mercedes-Benz. Fyldt til randen med luksus og fremtidsagtige funktioner svæver den nye elektriske luksussedan mod Danmark.
Motor: Elmotor
Batteristørrelse: 107,8 kWh
Ydelse: 333 hk
0-100 km/t: 6,2 sek
Tophastighed: 210 km/t
Rækkevidde: 770 km
Opladning: AC / DC: 22 kW / 200 kW
Bagagerum: 610 – 1.770 liter
Startpris: Ukendt
Motor: Elmotor
Batteristørrelse: 107,8 kWh
Ydelse: 525 hk
0-100 km/t: 4,3 sek
Tophastighed: 210 km/t
Rækkevidde: Ukendt
Opladning: AC / DC: 22 kW / 200 kW
Bagagerum: 610 – 1.770 liter
Startpris: Ukendt
Lad os starte med det åbenlyse: 770 km på en opladning! Det er efter WLTP-målemetoden og gælder altså ikke, hvis man kører 130 km/t på motorvejen. Men i teorien kan man køre fra Århus til København og tilbage igen uden at skulle lade op på vejen. Eller køre fra København til Oslo og fortsætte yderligere 170 km. Det er langt!
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Den lange rækkevidde hjælpes blandt andet på vej af det ekstremt glatte design på Mercedes EQS. Faktisk er EQS verdens mest aerodynamiske bil i produktion med en Cd-værdi på bare 0,20. Mercedes kalder designet for one-bow, der betegner den buede form fra snude til bagende. Om det er pænt eller ej må du bedømme, men det adskiller sig i hvert fald fra den almindelige Mercedes-Benz S-klasse.
Til en start kommer Mercedes EQS i to varianter. Den med den lange rækkevidde kaldes EQS 450+, som kommer med baghjulstræk fra en enkelt elmotor på bagakslen, 333 hk og altså en rækkevidde på 770 km. Storebror kaldes EQS 580 4MATIC og har to elmotorer – en på forakslen og en på bagakslen. Det betyder firehjulstræk og hele 525 hk.
LÆS OGSÅ | Fornuftige priser gør Audi Q4 e-tron relevant
I begge varianter er det et 107,8 kWh stort batteri, der driver værkerne. Det kan lades med op til 22 kW AC hjemme i carporten eller offentlige ladestandere og helt op til 200 kW DC med lynopladning. Kan du finde en ladestander, der kan levere den slags power kan der lades til 300 km kørsel på bare 15 minutter i EQS 450+.
I virkeligheden er det tre skærme, der tilsammen strækker sig fra den ene side af bilen til den anden henover instrumentbordet. Men Mercedes har samlet dem, så at de visuelt synes som én enkelt skærm, der næsten strækker sig fra A-stolpe til A-stolpe.
LÆS OGSÅ | Se de danske priser på BMW iX
Forsædepassageren har endda sin egen 12,3” OLED-skærm, som gør det muligt at styre et udvalg af komfort- og underholdningsfunktioner, der specifikt henvender sig passageren. Det kunne være et gammel afsnit af TV-serien Friends? Men hvis kabinens intelligente kamera-teknologi registrerer, at føreren ser med på passagerdisplayet under kørslen, dæmpes displayet automatisk, så at føreren ikke kan se med under kørslen.
Som ekstraudstyr kan man bruge skærmen til at åbne og lukke alle døre i bilen helt elektrisk. Men selv hvis man nærmer sig udefra popper dørhåndtagene ud selv. Træder du endnu nærmere åbner dørene automatisk uden at du skal røre en finger.
Lygterne på bilen er naturligvis med LED for og bag, men som ekstraudstyr kan tilkøbes ‘Digital Light’. Her assisteres tre kraftige LED-pærer i forlygterne med 1,3 millioner mikro-spejle i hver lygte. Det er pænt mange – og de må være rimeligt små for allesammen at kunne være inde i en forlygte. Ved hjælp af spejlene kan lygterne eksempelvis automatisk skyde to linjer ned på asfalten ved vejarbejde. Linjerne svarer til bilens bredde og det bliver derved nemmere at navigere igennem vejarbejdet, hvor pladsen kan være trang.
LÆS OGSÅ | Berner er både glad for skuffet over den nye Opel Mokka
Lygterne kan også spotte og kommunikere med fodgængere i mørke. Hvis der eksempelvis står en fodgænger i vejkanten bliver personen lyst op, så at du nemmere kan se ham, men der kan også blive pojiceret et fodgængerfelt ned på asfalten, så at fodgængeren er klar over, at du holder tilbage. Om teknologien bliver tilgængelig på det danske marked vides endnu ikke.
Vi ved, at EQS kommer til Danmark i år. Desværre kender vi hverken den specifikke dato eller prisen endnu.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.