Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen
Privatleasing kan være det helt rigtige, hvis man er usikker på sin økonomi, hvis man gerne vil skifte bil ofte – eller hvis man er nervøs for, at man taber rigtig mange penge, hvis man køber en ny elbil og ikke beholder den i lang tid.
Mercedes har gjort privatleasing af sine vigtigste elbiler populær med leasingkontrakter med 12 måneders løbetid. Mærket med stjernen har kørt privatleasing af EQA til priser helt ned til 3.695 kr. om måneden. Men 12 måneder er hurtigt overstået, og har man været ude efter 24 eller 36 måneder med en elbil fra Mercedes, har det været markant dyrere.
Tingene er vendt om, så Mercedes nu har stærke tilbud på privatleasing, hvor kontrakten strækker sig 24 eller 36 måneder. Det er specielt kontrakter med 24 måneders løbetid på EQA og EQB, som udmærker sig ved at have en lav månedlig ydelse, mens sedanen EQE kommer med meget lav ydelse, hvis man vælger 36 måneder.
Hvis det er en EQA eller EQB på 12 måneders privatleasing, man satser på som den næste bil i husholdningen, er der dårligt nyt. Det er stadig en mulighed, men prisen for 12 måneder privatleasing for EQA 250+ AMG Edition, som eksempel, er steget med 15.040 kr. til i alt 79.380 kr.; den månedlige ydelse er gået fra vilde 3.695 kr. til mindre opsigtsvækkende 4.495 kr.
Her kommer det nye tilbud på 24 måneders privatleasing ind som redning. Her er den månedlige ydelse nemlig faldet markant fra 4.795 kr. til 4.195 kr. Stadig med 15.000 kilometer om året og forsikring inkluderet. Engangsbetalingen er 24.990 kr., og efter to år har man brugt for 131.419 kr. hos Mercedes.
LÆS OGSÅ | Test: Opdateret Mercedes EQB
36 måneders privatleasing er nu også billigere – 4.695 kr. om måneden mod tidligere 5.095 kr. Og det kan nu lade sig gøre at lease bedre udstyrede varianter af EQA (og EQB). Mulighederne er nu AMG Edition, AMG Advance Plus og AMG Premium. Prisforskellen mellem niveauerne er 100 kr. om måneden.
Det er til gengæld slut med tilbud på den firehjulstrukne EQA 350 4Matic med 292 hk og den tilsvarende EQB 350 4Matic. Alle udgaver er nu 250+ med forhjulstræk og 190 hestekræfter.
EQB 250+ fås på 24 måneders fra 4.295 kr. om måneden (engangsbetaling 29.990 kr. – i alt 138.819 kr. over to år), på 12 måneders leasing fra 4.795 kr. om måneden (engangsbetaling 19.990 kr. – i alt 82.879 kr. over et år) og på 36 måneders leasing fra 4.995 kr. om måneden (engangsbetaling 29.990 kr. – i alt 216.209 kr. over tre år).
Konkurrencen i klassen for de store elbiler er skærpet, og med introduktionen af den nye Audi A6 E-Tron i Danmark inden årets udgang, skal Mercedes EQE virkelig stå skarpt for fortsat at kunne være interessant. Den hidtidige privatleasing på 12 måneder til kun 5.195 kr. om måneden var et stærkt tilbud. Men igen, det var kun 12 måneder.
Med 5.095 kr. om måneden er prisen nu lavere for EQE 350+ AMG Edition med rækkevidde op til 688 kilometer, og det er en månedlig ydelse, der gælder for 36 måneders privatleasing med i alt 45.000 kilometer og forsikring inkluderet. Tre gange så lang løbetid og alligevel lavere månedlig ydelse? Ja, nu giver EQE virkelig mening. Engangsbetalingen er høj (49.990 kr.), men ikke usædvanlig for så dyr en bil. Den samlede udgift over 36 måneder er 239.809 kr.
På 12 måneder leasing er den månedlige ydelse 6.295 kr. (engangbetaling 29.990 kr.), så altså noget dyrere end før. 24 måneders privatleasing kommer med en månedlig ydelse på 5.695 kr. (engangsbetaling 39.990 kr.).
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.