Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Der er langt imellem snapsene, hvis man er på udkig efter en elbil med syv sæder. Med mindre man altså er parat til at give afkald på både smag og kvalitetssans.
Det kan gøres med en undermotoriseret elvarevogn som Combo-e, Zafira-e, e-Rifter, e-Traveller, Proace eller Proace City Electric, der i øvrigt alle bygger på den samme halvgamle platform.
I den mere seriøse og anbefalelsesværdige ende findes Mercedes EQB og ikke så mange andre. Det lyder dyrt, men det er faktisk ikke så galt igen. Til gengæld er det en god bil, der står med et friskt 2024-facelift. Vi tester Mercedes EQB 350 4Matic.
Der skal en Mercedes-connoisseur med stærke briller til at opdage det nylige facelift til Mercedes EQB. Her er (let) opdaterede kofangere, ny LED-lygtegrafik i for og baglygter samt en grill på snuden, der ny prydes af en masse små Mercedes-stjerner i stedet for en kedelig blanksort flade.
I kabinen er opdateringen både en velsignelse og en forbandelse. På den ene side får man den seneste aftapning af det herlige MBUX-system til de to 10,25” skærme, og væk er det ligegyldige touchpanel i midterkonsollen. I stedet er der plads til et opbevaringsrum med jalousi. Forbandelsen ligger i rattet, der er proppet med mange uduelige touch-knapper.
Kabineopdateringen giver nye mørkegrå trimlister, der har bedre kvalitetsmæssig tyngde, og som står med et diskret bagbelyst stjernemønster. Dette findes i såvel dørsider som instrumentbord og er en betragtelig booster af den oplevede kvalitet. Særligt hvis man sammenligner med GLB, der stadig fås med fesne plastpaneler.
Rent teknisk er der også gjort forbedringer, som dog hovedsageligt tilfalder Mercedes EQB 250+ med forhjulstræk. Den har fået nyt batteri på 70,5 kWh, der giver 50 km mere i rækkevidde med i alt 520 km på en opladning. Mercedes EQB 350 4Matic, der står til test, har samme 66,5 kWh batteri som før med en beskeden stigning på 21 km i rækkevidde med i alt 442 km på en opladning.
Som teknisk supplement fås EQB nu også med trækkrog. Den forhjulstrukne EQB 250+ har en maksimal påhængsvægt på 1.400 kg, mens den firehjulstrukne EQB 350 4Matic hiver 1.700 kg. Fælles for dem begge er, at trækkrog kun er tilgængelig, hvis man vælger sin EQB med fem sæder.
Apropos fem sæder. Man kan dårligt skubbe sig frem for elektriske SUV’er, der i en evig priskrig søger at holde sig mest relevant for den kræsne danske køber. Tilføjer man et simpelt kriterie som syv sæder, svinder udvalget drastisk ind.
De syv sæder skal tilkøbes som ekstraudstyr til 12.334 kr., æder af den samlede bagagerumskapacitet og forhindrer, som nævnt, muligheden for trækkrog. Den tredje sæderække kan desuden heller ikke anbefales til personer over 1,60 meter. Alligevel er den en stærk klemme på konkurrenterne, der ikke kan trylle en ekstra bænk frem. Tesla har lovet den til Model Y i efterhånden en rum tid nu.
LÆS OGSÅ | Test: Den ordinære BMW iX3
På praktik generelt scorer Mercedes EQB højt, og det er selv, hvis man fravælger tredje sæderække. Her er der mere plads end i konkurrenter som Audi Q4 e-tron og BMW iX3. Der er højt til loftet på første og anden sæderække, mens siddepositionen er justerbar begge steder.
Sammen med de justerbare bagsæder sikrer gulvhøjden også et højt komfortniveau for bagsædepassagererne. Den er nemlig ikke markant forhøjet sammenlignet med fossilversionen GLB, hvorfor man sidder rigtig godt til rette selv over længere stræk.
Testbilen er udstyret med justerbar affjedring til 14.712 kr. i ekstraudstyr sammen med 20” alufælge til 17.832 kr., der arbejder umådeligt godt sammen. Hvis der igen skal sammenlignes med Mercedes-Benz GLB, så fremstår EQB her bedre afstemt samt mere rolig og komfortabel.
Styretøjet er let og præcist, og det samme kan siges om køreoplevelsen som helhed. Her er en letkørt og komfortabel elbil, der rummer hele den pukkelryggede. Kabinen opleves også tyst, hvor der først indtræder lidt vindstøj omkring sidespejlene ved motorvejshastigheder.
Sådanne hastigheder er dog hårdere ved rækkevidden, end de er ved støjniveauet. Selv i mildt og solrigt forårsvejr skal man ved 110 km/t trække mindst 100 km fra rækkevidden på 442 km og endnu mere, hvis nålen vandrer højere. Det gør nas, når den totale rækkevidde på papiret ikke er højere, end den er.
Her bør det overvejes, om firehjulstrækket og de 100 ekstra hk er merprisen på 55.000 kr. værd med EQB 350 4Matic. Den maksimale påhængsvægt er 300 kg højere end EQB 250+, mens accelerationen er knap to sekunder hurtigere fra 0 til 100 km/t. Til gengæld er batteriet større og rækkevidden 82 km længere til færre penge, hvilket i min optik vægter tungere.
Med Mercedes EQB får man en rigtig fin elbil, og hvis det er med syv sæder, så er det en af de fineste (fordi konkurrencen er nærmest ikke eksisterende). Der er Kia EV9, der er større og mere lækker, men som også er noget dyrere med en startpris på 599.900 kr. Her starter Mercedes EQB 250+ i 462.440 kr. Mens den testede EQB 350 4Matic koster fra 517.439 kr.
Der er også en kinesisk konkurrent i Hongqi E-HS9, der ligeledes er noget større og starter fra 449.990 kr., men som også kommer med en sidegevinst i form af et noget højere forbrug og uddateret teknologi i kabinen. Her er EQB i min optik stadig at foretrække.
Vælger man den rigtige variant, EQB 250+ til 462.440 kr., så får man ganske meget Mercedes til prisen, selvom en Mercedes aldrig bliver decideret billig. Man får stor LED-lygtepakke, panoramaglastag, justerbare bagsæder, bakkamera, ambientebelysning og lignende jazz inkluderet i prisen, mens yderligere luksusudstyr dog hurtigt bliver bekosteligt.
Som verden står i dag, er den opdaterede Mercedes EQB ikke kun et fint valg af elbil med syv sæder, men også et af de eneste med sådanne krav. Den kommende konkurrencesituation, der tæller biler som Peugeot E-5008 samt en lang udgave af VW ID.Buzz, bliver straks sværere for EQB.
Motor: To elmotorer
Ydelse: 292 hk/520 Nm
0-100 km/t: 6,2 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 17,2 kWh/100 km
Batterikapacitet: 66,5 kWh
Rækkevidde: 442 kilometer
Opladningshastighed: 100 kW
Mål (L/B/H): 468/183/167 cm
Køreklar vægt: 2.090 kilo
Bagagerumsvolumen: 495-1.710 liter
Pris: 517.439 kr. (EQB fås fra 462.440 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 20.000/4.595 kr. (EQB fås fra denne pris)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 423.583 kr. (EQB fås fra 391.615 kr.)
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.