BilsalgNyheder

Høje salgstal i 2018: Her er danskernes foretrukne biler

Af i Bilsalg, Nyheder
Næsten 220.000 nye biler trillede ud på de danske veje i 2018. Blandt mærkerne sidder Volkswagen trygt på tronen, men på listen over de enkelte bilmodeller er konkurrencen anderledes hård.

Af: Esben Skrumsager / d. 2. januar 2019

Med 218.498 nye personbiler indregistreret i 2018 lander salget af nye biler i Danmark næsten på samme niveau som året før, der var et rekordår.

– Året har været præget af, at der kom en ny testmetode af bilernes brændstofforbrug, hvor testcentrene, myndighederne og fabrikkerne har været presset af den store efterspørgsel på bilerne. Men det har kun givet et par skvulp i starten af efteråret og det lader til, at vi nu er fuldstændig tilbage på sporet igen. Så jeg er en glad repræsentant for bilimportørerne i dag, lyder det fra Gunni Mikkelsen, der er direktør hos De Danske Bilimportører.

Sådan har salget været af “de grønne biler”

Med 1.545 nye elbiler mod knap 700 solgte i 2017 har salget af elbiler oplevet en fordobling i 2018. Men andelen af det samlede salg er stadig lavt antal i forhold til konventionelle biler. Det kan skyldes, at der ofte er usikkerhed forbundet med afgifterne på elbiler, da det fra politisk side diskuteres stort set hver år, hvilket skaber usikkerhed hos forbrugerne.

Plug-in hybridbiler har til gengæld fået et egentligt gennembrud. Hele 3.128 nye biler blev det til i 2018 sammenlignet med blot 620 biler året før.

De almindelige hybridbiler, der ikke kan oplades, har også solgt ganske flot i 2018, hvor det blev til 8.716 holdt op mod de 7.004 året før. Hybridbilerne er som regel kendetegnet ved at være en anelse mere brændstoføkonomiske end konventionelle biler, men de kan – modsat plug-in hybriderne – ikke køre mange kilometer på el, da de ikke kan oplades.

Drivmiddel/teknologi Antal Andel i %
Benzin 132.860 61%
Diesel 72.236 33%
El 1.545 0,70%
Plug-in hybrid 3.128 1,40%
Hybrid 8.716 4,00%

Højbenede modeller i høj kurs

2018 blev SUV’ernes store år. Danskerne har for alvor taget de populære crossovers til sig, men det er vigtigt at huske på, at der er mange forskellige størrelser og typer af biler inden for segmentet. Fællesnævneren er, at det er lidt højere biler end de traditionelle sedan’er, stationcars og hatchbacks.

LÆS OGSÅ: 5 grunde til at købe en SUV – og 2 til at lade være

Inden for segmentet er det de små og mellemstore biler, der sælges mest med en andel af SUV-segmentet på ca. 75% til sammen.

– I år ser vi et stort boom i salget af de såkaldte crossovers, der alle er lidt højere biler end de traditionelle biler, der er på markedet. Fra 2017 til ’18, viser udviklingen, at det særligt er de mindre og mellemstore biler, der har taget et stort spring, mens de små er på et ganske højt niveau generelt, men her er kurven knækket lidt i 2018. Det passer rigtig fint med den tendens, vi ser overordnet med, at danskerne er begyndt at rykke over i lidt større biler, der passer bedre til deres mobilitetsbehov, lyder det fra importør-direktøren.

Foruden tendensen med, at danskerne køber flere crossovers, køber færre de absolut mindste biler, mens der er et stabilt salg af mindre, mellem og mellemstore biler. Derfor er konklusionen også, at danskerne er rykket over i lidt større biler i 2018.

Her er de mest populære mærker og modeller i 2018

Peugeot 208 blev igen i år danskernes foretrukne bil. I 2018 fik hele 8.800 eksemplarer af den lille franskmand nummerplader på. Andenpladsen indtages af Nissan Qashqai med 7.742 solgte, mens tredjepladsen går til Volkswagens Golf med 6.209 solgte nye biler i 2018.

En top 3-liste for mærkerne viser, at Volkswagen stadig er det mest populære mærke i Danmark. Med et samlet salg på 32 .000 er de et godt stykke foran Peugeot, som tager andenpladsen med 20.621 samt Toyota på tredjepladsen med 16.758 solgte biler.

Mærke Model Antal
PEUGEOT 208 8.800
NISSAN QASHQAI 7.742
VOLKSWAGEN GOLF 6.209
VOLKSWAGEN POLO 5.458
CITROEN C3 5.163
TOYOTA YARIS 5.015
VOLKSWAGEN UP 4.956
RENAULT CLIO 4.431
VOLKSWAGEN PASSAT 4.412
VOLKSWAGEN TOURAN 4.358
SKODA OCTAVIA 4.230
TOYOTA AYGO 4.176
MERCEDES-BENZ C-KLASSE 3.593
SKODA FABIA 3.574
FORD FIESTA 3.557
PEUGEOT 308 3.394
RENAULT CAPTUR 2.950
HYUNDAI I10 2.892
PEUGEOT 2008 2.872
CITROEN C1 2.862
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er redaktøren på trods af sine knap 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.