Kategorier
Test og anmeldelser

Test: MG Marvel R har (næsten) fået styr på det

Det er kun et halvt års tid siden, vi sidst testede MG Marvel R, og derfor virker det måske lidt overkill, at have den til test igen. Der er dog en mening med galskaben.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Jeg var ikke synderligt imponeret, da jeg i bidende vinterkulde gik den kinesiske elbil efter i sømmene. Her fyldte børnefejl, irriterende lyde og ringe byggekvalitet for meget til, at den ellers prisbillige og veludstyrede elbil var noget for mig.

Men…

Det viser sig, at testbilen dengang var en pre-produktionsmodel: Altså, første aftapning fra fabrikken før de rigtige modeller til kunderne var klar. Det var jeg ikke klar over. Nu er MG Marvel R blevet langet over disken til kunderne, og så er spørgsmålet, om de har fået styr på problemerne?


MG Marvel R Luxury

Motor: Én elmotorer
Ydelse: 179 hk / 410 Nm
Batteristørrelse: 69,9 kWh
Opladningskapacitet: Op til 92 kW
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 19,4 kWh / 100 kilometer
Rækkevidde: 402 kilometer
Mål (L/B/H): 467/192/162 cm
Bagagerumsvolumen: 
357 liter + 150 liter (frunk)
Pris: 364.999 kr.


Styr på tingene

Vintervejret er erstattet med sommervejr, så udgangspunktet er allerede en my bedre. Det starter godt ud, da jeg faktisk kan komme ind i bilen. Sidst jeg testede MG Marvel R, var der noget med dørhåndtaget der drillede, og det er der heldigvis kommet styr på.

Mine misofoniske tendenser, der gør mig lydallergisk, bliver ikke provokeret i denne MG Marvel R. Der er ikke det samme virvar af irriterende lyde fra viskermotorerne, blæsermotorerne eller processoren til den store skærm. Det virker som om, at der er fundet nye elektriske motorer, der larmer mindre, end de gjorde i pre-produktionsmodellen.

LÆS OGSÅ | Test: MG Marvel R er for godt et tilbud

Bortset fra en plastikknirken fra bagsædet, som jeg ikke kan udpege, er der nu mere tyst i den kinesiske kabine. Ved hjælp af lidt trykken, kratten og banken på de indvendige paneler finder jeg også ud af, at samlekvaliteten virker lidt bedre.

Styretøjet er bedre afvejet, hvilket dog også kan skyldes, at det er en Marvel R Luxury og ikke en Marvel R Performance, som jeg sidst havde fingrene i. Det føles mere præcist dog uden at være Guds gave til køredynamik. MG Marvel R er nemlig stadig tung og blød at danse med.

Lige ved og næsten

Jeg var overbevist om, at alle systemtekniske børnefejl ville være løst, fordi de burde kunne klares med en opdatering. Sådan er det bare desværre ikke. 

Vognbaneassistenten er helt off og decideret ubehagelig at køre med. Når du kysser striberne i vejen, kvitterer MG Marvel R stadigvæk med et drastisk og ufint ryk – altså, når bilen faktisk registrerer det. Det er nemlig kun hver anden gang den fatter, at man er på vej ud af sin vognbane.

LÆS OGSÅ | Duel: Kia EV6 møder MG Marvel R (og Korea er langt foran Kina)

Den imponerende store skærm er fortsat ikke så imponerende. Lidt ligesom vognbaneassistenten er det lidt efter vindens retning, om den vælger at reagere. Nogle gange går det smadderhurtigt, andre gange skal du trykke fire gange på samme knap, før den opfatter, at der skal ske noget.

Skærmens placering i kabinen er selvsagt uændret, hvilket betyder, at den fortsat står ret tæt på ens ansigt. Man kan stadigvæk ikke justere på lysstyrken, så når man kører i mørke, kan den store skærm virke blændende. Den kan naturligvis slukkes helt, men så taber man også alle funktioner.

Bedre men ikke bedst

MG Marvel R gør absolut op for nogle af de uheldige fejl, jeg blev præsenteret med i pre-produktionsbilen. Den er blevet bedre – men den er ikke bedst.

Til 364.999 kr. lander MG Marvel R Luxury tæt på konkurrenter som Volvo XC40 Recharge, Polestar 2 og Skoda Enyaq. Her er kineseren gavmild med standardudstyr som varme og ventilation i sæderne, 360 graders kamera, den massive 19,4-tommer skærm og elektrisk bagklap. Det er meget bil for pengene.

LÆS OGSÅ | Første tur: MG5 Electric – første folkelige elektriske stationcar

Alligevel kan jeg ikke lade være med at opfatte den udstyrslisten som et slattent plaster på såret. Det er en måde at camouflere, at der endnu ikke er helt styr på det tekniske. Jeg havde gerne ofret sædeventilation og fem tommer skærm for en velfungerende vognbaneassistent og et kvikt infotainmentsystem.

Der er færre kompromisser, der skal indgås, og rynken i min pande over at se danske kunder, der har købt en Marvel R, er absolut blevet mindre. Der er dog stadig en bred vifte af andre elbiler, jeg ville vælge før MG Marvel R.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.