Gammel Hyundai lærer nye tricks
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
MG har fået stor opmærksomhed med sin nye elbil MG4. En hatchback i VW ID.3-størrelse med masser af udstyr, god rækkevidde og 7 års garanti til 284.999 kr.
Lige siden den første information, og den efterfølgende offentliggørelse af prisen, har vi spekuleret i, at MG kan gøre det billigere endnu. MG4 produceres også med færre hestekræfter, et mindre batteri og færre udstyrselementer end Luxury-udgaven med 204 hk og 64 kWh-batteri.
LÆS OGSÅ: Test: MG4 viser, at forhåndsindtrykket kan snyde
Og den billigere MG4 kommer nu. Den nye Nordic Edition-udstyrsvariant med batteri på 51 kWh har fået et prisskilt: 249.999 kr.
Med 13 kWh færre i batteripakken er der selvfølgelig færre kilometer til turen. Med 61 kWh kører MG4 Luxury op til 435 kilometer på en opladning – MG4 Nordic Edition med 51 kWh får det tilsvarende til at række til 350 kilometer.
At vælge det mindre batteri kommer med en indbygget straf i form af længere ladetid, hvis man bruger en DC-lynlader. Mens Luxury må lade med op til 135 kW, er det kun 117 kW i den nye Nordic Edition, og ved en almindelig lader kan den kun tage 3,6 kW – overfor 11 kW i Luxury. Den vil derfor lade langt hurtigere ved nogle offentlige ladestandere.
LÆS OGSÅ: BMW i4, MG4 og Nissan Ariya med i finalen til Årets Bil i Danmark 2023
Elmotoren i Nordic Edition har en ydelse på 170 hk, som er et svind på 34 hk fra de 204 hk i Luxury. Men det skulle stort set ingen betydning have for køreoplevelsen, da et mindre batteri er lig med mindre vægt: 0-100 km/t på 7,9 sekunder mod 7,7 sekunder med 204 hk.
Selv om MG4 Nordic Edition er en lidt lettere model end Luxury med det store batteri, er den ikke helt så energieffektiv. Forbruget er 17 kWh/100 kilometer i Nordic Edition, mens Luxury klarer lidt bedre, men ikke fremragende, 16,6 kWh.
Ved at spare 35.000 kr., sparer man også på udstyret. Nordic Edition til 249.999 kr. får stadig LED-forlygter, adaptiv fartpilot, touchscreen på 10,25″, 7″ digital instrumentering, p-sensorer bag og automatisk klimaanlæg.
LÆS OGSÅ: Test: MG ZS EV Standard Range er billig og hvad mere?
Men en varmepumpe, som er essentiel i en elbil om vinteren i Danmark, alufælge, el-foldbare sidespejle, blind vinkel-system, trådløs opladning af smartphones, 360 graders kamera og meget andet fra Luxury-versionen får man ikke i Nordic Edition.
Spørgsmålet er, om en besparelse på 35.000 kr., som er omkring 12 procent af prisen på MG4 Luxury, overhovedet er en god idé. Med markant lavere rækkevidde og mindre udstyr vil den være klart mindre interessant på brugtmarkedet, når den skal sælges igen.
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.