Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: MG4 viser, at forhåndsindtrykket kan snyde

Den elektriske nyhed MG4 er smart, hurtig, veludstyret – og prisbillig. Men vores test viser, at kradser man mere end bare lidt i overfladen, er det nemt at se, hvordan bilen kan være så billig.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Jeg har været for hurtig på aftrækkeren. Jeg er blevet forført af lav pris, en skrigorange farve og livlige køreegenskaber. Det er den nye MG4, jeg snakker om. Efter en times tid i oktober i selskab med den nye kinesiske elbil var jeg imponeret over, hvad det er muligt at få for 285.000 kr. i et nybilsmarked, der ser ud til helst at ville skræmme kunderne væk.

For at gøre det helt klart, hvor imponeret jeg var efter første møde med MG4, får du her et citat. Ja, jeg citerer mig selv, så jeg virkelig kan vise, at jeg tog fejl:

“Okay, men der MÅ være steder, hvor MG4 ikke rammer plet?

Der er ting, men i lyset af pris, udstyr, ydelse og rækkevidde erklærer jeg hermed de ting for småting.”


Nogle småting vokser imidlertid til noget meget større, jo længere tid man oplever dem. Som når kæresten smasker eller snorker. Sammen med de voksende småting kommer nye sider, gode og dårlige frem.

På et par timer nåede jeg ikke at lære MG4 godt nok at kende til at se, hvad der gemmer sig bag den fine, veludstyrede (orange) facade. Men efter fem dage med elbilen ved jeg, hvorfor den har et prisskilt, der imponerer.

De gode ting, som (trods alt) varer ved

Prisen kan man ikke tage fra MG. 284.999 kr. med et batteri på 64 kWh, som giver en rækkevidde op til 435 kilometer. En elmotor med 204 hk forbundet med baghjulene giver masser af kræfter, når man skal af sted over lyskrydset.

Pladsforholdene er okay til, at der kan sidde to voksne foran og et par ikke alt for langbenede teenagere på bagsædet. Det omfangsrige Luxury-udstyrsniveau, som indtil videre er det eneste tilgængelige i Danmark, byder på fine sager som varmepumpe, 17” alufælge, el-justerbart førersæde, store mængder aktivt sikkerhedsudstyr, 360 graders kamera, varme i rattet og 10,25” infotainmentsystem med navigation.

LÆS OGSÅ: Første tur: MG4 er den elektriske prisbasker, danskerne har brug for

Hvis en Cupra Born med 204 hk skal ramme samme tilnærmelsesvist samme høje udstyrsniveau, så får basisprisen på 319.990 kr. et skub og bliver til 333.000 kr. Så selv uden ekstraudstyr er MG4 altså 35.000 kr. billigere end Cupra Born.

Kør med på motorvejen

MG4 er den mest køreglade og præcise model fra det nye MG, og den lider ikke af det træge styretøj eller den krængningsudsatte undervogn, som MG5, Marvel R og ZS EV gør. MG4 kan være sjov på en landevej med gode sving, for styretøjet er tilpas medvirkende til en god oplevelse, og baghjulstrækket holder den fint på vejen og modvirker udpræget understyring.

Det er først i denne testuge, at jeg får lejlighed til at tage MG4 med på motorvejen. Det er på motorvejen, at de første tegn på “ du får, hvad du betaler for”, rigtig begynder at vise sig.

LÆS OGSÅ: Se prisen på MG4 Electric – og på konkurrenterne

For det første er der støjen. Med blæst, men ikke storm, i modsatte retning af den vej, jeg kører, er støjen fra forruden og A-stolperne påtrængende. Jeg bliver træt i hovedet af støj. Man bliver træt af støj.

Køreegenskaberne er for så vidt fine, og motorvejen slår på den måde ikke hårdt til MG4. Den hopper lidt for meget over selv let ujævne områder. Jeg havde regnet, at 204 hk ville gøre den kinesiske elbil frisk og fyrig på motorvejen, men der tager jeg fejl. Den har et beskedent drejningsmoment på 250 Nm, som føles af mindre endnu.

Ved 115-120 km/t er der allerede ved at være sparsomt med kræfter. Det gør Cupra Born og VW ID.3 med 204 hk – og Renault Megane Electric med 220 hk – meget bedre.

Usikkerheds-systemer

MG Pilot er kinesernes betegnelse for en hel perlerække af aktive sikkerhedsystemer. Assistenter, som man kalder dem, for de er ude på at hjælpe hele tiden. Adaptiv fartpilot, kø-assistent, vognbaneassistent, fasteholdelse af vognbane, advarsel om usikker kørsel – bare nogle få systemer under Pilot-paraplyen.

Advarsel om usikker kørsel er noget, der burde stå højt og tydeligt i bagruden på MG4. Enhver fantasi om, at MG Pilot og kinesisk teknologi giver gode resultater, når det kommer til hjælp til kørslen, bliver gjort til skamme i MG4.

LÆS OGSÅ: BMW i4, MG4 og Nissan Ariya med i finalen til Årets Bil i Danmark 2023

Med et tryk på den lille knap i venstre side af rattet, som viser et lille rat, slår de adaptive fartpilot og diverse vognbanesystemer til. Og herfra går det heftigt med skarpe, uventede ryk fra side til side, når MG4 uhjælpeligt prøver at spore sig ind på at ligge i sit eget spor. Værre endnu bliver det, når bilen skal bremse, fordi bilen foran bremser. 1-2-3… der sker ikke noget… 4-5 og SLAM! Bilen bremser i “klumper”, så man sidder med hjertet oppe i halsen.

Køreegenskaberne er noget af det gode ved den nye MG. Den føles let og hurtig – til en grænse

Udstyret med huller

MG Pilot er meget sigende for meget af udstyret i MG4. Det lyder rigtig godt og lækkert, når man kigger i brochuren. I virkeligheden er det tarveligt og tæt på ubrugeligt. Infotainmentsystemet er virkelig langsomt, menuerne lavet uden forståelse for brugeren, og navi-kortet fryser igen og igen. Og hvad laver aktiveringen af tågebaglygterne som en meget lille plet i toppen af venstre side af infotainmentskærmen?

Den smarte dreje-vælger til gearkassen, som sidder på en bro ud fra midterkonsollen, man nemt slår knæet på, lever sit eget spøjse liv. Det er sjældent, jeg bare kan sætte i D og køre. Trykket på bremsen varierer fra gang til gang, og nogle gange ender jeg i R, når jeg tror, jeg er i D. Det er, potentielt, direkte farligt.

LÆS OGSÅ: Test: Gode ting kommer til den, der venter

Det lyder flot med 360 graders kamera og el-justerbart forsæde. Kameraet er så ringe i billedkvaliteten, at jeg hellere vil vende mig om, når jeg skal bakke. Sæderne er betrukket med tyndt og meget syntetisk stof, som ville være blevet afvist, da Skoda skulle i gang med Favorit.

Der er ikke lys i solskærmene, og der er ikke lys tæt på bagsædet. Der er ikke luftdyser ved bagsædet – og klimaanlægget virker underdimensioneret; ved en udetemperatur på 6-8 grader bliver der ikke rigtig varmt foran i bilen, selv om anlægget står på auto-funktion og 24 grader.

MG4 kommer sandsynligvis i udgaver med færre kræfter, mindre batteri og lavere udstyrsniveau, men det er endnu ikke noget, MG har meldt ud

Minder om Sydkorea i starten af 90’erne

Jeg kan godt se det attraktive i MG4. Ikke bare prisen, men også det smarte design og det rigelige udstyrsniveau. Der er 7 års garanti, og rækkevidden er på højde med konkurrenternes. Men de fem dage med MG4 overrasker mig. At bilen leverer meget mindre, end jeg troede, den ville gøre, så den ikke bare kommer til en lav pris – den føles som om, den burde være billigere endnu.

Det minder mig om starten i 1990’erne for Hyundai. Masser af udstyr, smart design, lave priser. Bilerne var bare slet ikke gode nok til at konkurrere med japanske og europæiske biler. MG4 er ikke på niveau med Born og Megane Electric, så dens bedste våben er lav pris og lang garanti.

LÆS OGSÅ: Cupra Born med boost: Nu med 231 hk

Cupra Born koster 35.000 kr. mere end MG4, mangler noget udstyr. Men den har en kraftigere motor, højere komfortniveau og hænger overordnet set meget bedre sammen. Hvis Born er udelukket, så tag et kig på BYD Atto 3 eller vent på, at Peugeot e-2008 og Citroën ë-C4 får nye batterier med rækkevidde omkring 400 kilometer (og flere hestekræfter). Hvis ikke alternativerne til MG4 er der lige nu, så giv det lidt tid. Der kommer andre og, utvivlsomt, bedre muligheder.


SPECIFIKATIONER

MG4 Luxury 

Motor: Elmotor (bagtil)
Ydelse: 204 hk/250 Nm
0-100 km/t: 8 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 16,6 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 64 kWh
Rækkevidde: 435 kilometer
Ladekapacitet: Op til 135 kW
Mål (L/B/H): 429/184/150 cm
Køreklar vægt: 1.685 kilo*
Trækvægt: 500 kilo
Bagagerumsvolumen: 350-1.165 liter

Pris: 284.999 kr. (MG4 fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

*Oplyst vægt er egenvægt. Køreklar vægt oplyses ikke


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.