Audi Q6 e-tron prototype
Elbiler
26. juli 2023

Mød den nye Audi Q6 E-Tron med 600 km rækkevidde

Morten B. Bek

Morten Bek

Ny PPE-platform er ekstremt vigtig for Audi (og Porsche), og første elbil klar til lancering er Q6 E-Tron, som kommer i 55-version med cirka 400 hk og som SQ6 med cirka 517 hk.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

De gode ting er værd at vente på. Sådan er Audi og Porsche nødt til at tænke, efter forsinkelser har skubbet introduktionen af elbiler på den nye PPE-platform (Premium Platform Electric) fra 2023 til 2024. Volkswagen-koncernens egen softwarefirma Cariad bærer meget af skylden for, at den nye Q6 E-Tron og søstermodellen Porsche Macan måtte rykkes.

Q6 E-Tron bliver sandsynligvis den første af de to nye elbiler, vi ser i produktionsklart format – inden årsskiftet. En række nye oplysninger om den elektriske SUV og friske billeder fra Færøerne af kun let kamuflerede Q6 E-Tron-modeller viser, at der er gode ting på vej fra Audi og Porsche.

PPE-platformen kommer med 800 Volt-system, lynopladning med op til 270 kW og mere fokus på støjreduktion, komfort og dynamik end den eksisterende MEB-platform, som bruges i Q4 E-Tron og modeller som Cupra Born og VW ID.4. PPE-platformen er sat i verden af Audi og Porsche, og hvis den nogensinde skal bruges af de laverestående mærker i VW-koncernen, bliver det ikke i den nærmeste fremtid.

Audi Q6 e-tron prototype
Audi Q6 e-tron prototype
Audi Q6 e-tron prototype
Audi Q6 e-tron prototype

Som en elektrisk Q5

Q6 E-Tron ligger i hullet mellem Q4 E-Tron og Q8 E-Tron, og selv uden angivelser for bilens mål er det sikkert at sige, at Q6 E-Tron er på størrelse med Q5. Så hvorfor hedder den ikke Q5 E-Tron? Årsagen er simpel: En ny Q5 er også på vej, men som SUV med forbrændingsmotor.

Audi skulle også være på vej med en omvæltning i navngivningen af modeller, som gør, at elbiler fra mærket har et lige tal i navnet – og biler med forbrændingsmotor et ulige tal. Den kommende elbil A6 E-Tron bevarer A6-navnet, men en ny A6 med forbrændingsmotor vil indgå i A7-familien.

Q6 E-Tron introduceres på markedet i 2024 i varianterne 55 og SQ6. De kommer begge med nyudviklede elmotorer med høj effektivitet, og 55-versionen vil yde cirka 401 hk, og SQ6-udgaven rammer cirka 517 hk. Der bliver formentlig plads til en basismodel med lavere ydelse, og der er også snak om en RS-udgave med endnu højere ydelse.

Audi Q6 e-tron prototype
Audi Q6 e-tron prototype
Audi Q6 e-tron prototype
Audi Q6 e-tron prototype

Aggressiv prissætning?

Q6 E-Tron skal som den første elbil rulle af samlebåndet tæt på hovedkvarteret i Ingolstadt, og det bliver med et batteri med en størrelse på cirka 100 kWh. Det er et tal, vi har hentet hos flere britiske medier, som har prøvet de kamuflerede prototyper på Færøerne – Audi har endnu selv til gode at melde noget ud om batteristørrelser.

Et så forholdsvis stort batteri og nye, effektive elmotorer skal give en solid rækkevidde, og med cirka 600 kilometer ligger Q6 E-Tron 55 da også betragteligt bedre end BMW iX3 (461 kilometer) og tæt på den større Mercedes EQE SUV (op til 633 kilometer).

Hvis vi skal tro det britiske medie Auto Express, så har Audi intention om aggressiv prissætning, hvor Q6 E-Tron 55 med cirka 400 hk og 600 kilometer rækkevidde vil starte omkring 65.000 GBP, som svarer til 564.000 kr. BMW iX3, som i Danmark starter ved 529.000 kr., koster i England fra cirka 557.000 kr., så det kan vise sig ikke at være helt skævt.

Audi – og så mange andre mærker – har brug for at prissætte nye elbiler aggressivt som modspil til Tesla. Audi og de øvrige mærker i VW-koncernen har svoret, at der ikke kommer prisnedsættelser på eksisterende modeller, men muligheden for skarpe priser er der med helt nye modeller som Q6 E-Tron.


Brugte elbil fra Audi til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler fra Audi til salg lige her

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: