marts 25, 2023

Test: Peugeot 408 – et lige, men også skævt nummer

Peugeot henvender sig til firmabilister med den nye 408. Hybridsystemet er gammelt, og mens det er til at leve med i 3008, virker det trættende i den funklende 408.

TEKST OG FOTO Morten Bek

208. 508. 3008. Etablerede navne hos Peugeot, men der er altid plads til flere. Både modelnavne som falder fra og modelnavne, som kommer til. Frafaldne modeller som 1007, 108 og 607 havde deres tid, og nu er tiden kommet til et nyt nummer hos Peugeot: 408.

408 er det første nye nummer siden 2008. 2008, og for så vidt alle andre biler fra Peugeot, er nemme at putte i en kasse eller give et stempel. 2008 er en lille crossover (SUV, hvis man presser den), 308 en regulær hatchback eller stationcar.

LÆS OGSÅ | Peugeot 408 fås fra 394.990 kr.

408 er noget andet. Noget skævt, selv om den har et lige nummer. 408 er en hatchback, men den er også en crossover. 408 er kun et par fingres bredde højere end Skoda Octavia, som ingen i hele verden kunne finde på at kalde en crossover, men der er noget med frihøjden, afstanden til vejen,  sort plast på skærmkanterne, der gør 408 speciel.

En Citroën C5 X med kanter

I kassen med 408 er der ikke mange andre biler, men der er en anden bil fra Stellantis-butikken i kassen. Citroëns C5 X. En fransk model, som vi på Bilbasen er glade for, fordi den er afslappende, komfortabel og egentlig bare noget særligt.

408 er som en lidt mindre, mere kantet C5 X. Der er samme teknik i de to biler, og mens den ene franskmand har bløde kurver og stort set ingen overflade uden en bue, er den anden skåret ud af en blok som med et sværd. 408 bærer sine mange kanter til perfektion, og Peugeot står så meget ved sit design, at løven også pryder de to fordøre. Virkelig ærgerligt, at testbilens lakering, Grå Titane, ligger som en tåge over designet.

LÆS OGSÅ | Vildt redesign til Peugeot 508

Peugeot har for vane at lave biler, hvor pladsen på bagsædet virker underprioriteret. Det gør ikke så meget i 208, mere i 308 og mere endnu i 508. I 408, som i C5 X, er der plads til at strække selv ganske lange ben, og selv om taghøjden ser kneben ud, er der også plads over hovedet.

408 er den bedste Peugeot at være bagsædepassager, for man har god plads og sidder med benene i en rigtig komfortabel vinkel.

Den franske kvalitet

Interiøret i 408 har ikke samme nyskabende karakter som eksteriøret. Peugeot har valgt 308 som donor, og det er, for så vidt, absolut ikke en dårlig donorbil. 308 kommer med smukke overflader, materialer i attraktive farver og robust samlekvalitet.

Det lille rat og den højtsiddende instrumentering, i-Cockpit, har jeg ikke tidligere haft problemer med, men i 408 bøvler jeg lidt med højden på rattet. Det er individuelt, og 10 andre mennesker kan få 10 andre oplevelser, men alle skal kæmpe med, at Peugeot stadig vælger at lægge klimatemperaturen ind i siden af skærmen til infotainmentsystemet. Det optager for meget plads, irriterer igen og igen.

LÆS OGSÅ | Elektrisk Peugeot 3008 med 700 km rækkevidde kommer i 2023

408 skal være en lækker bil, for den er ikke billig. C5 X er større, har mere udstyr og koster, i sammenlignelig udgave med den testede 408 1,6 Hybrid GT, godt og vel det samme. 495.000 kr. rækker slet ikke til en 408 med el-justerbare sæder, el-soltag, trådløs smartphoneopladning eller 360 graders kamera, som C5 X har til samme pris.

Det giver mere mening at kigge nedad i modelprogrammet, fravælge GT’eren med PHEV-drivlinje med 225 hk og prøve en PHEV-version med 225 hk til 445.000 kr. – eller sågar en benzinudgave med 130 hk til 395.000 kr.

Når der står GT på bilen, stiger forventningerne

GT-titlen giver visse forventninger til smidig kørsel, høj komfort og kræfter uden anstrengelser, og det gør prisen på næsten 500.000 kr. også. 408’erens største problem er egentlig ikke prisen, for mange biler er steget i pris, og 408 er lækker, rummelig og fabelagtig at se på.

Det store problem, grunden til at give den 95 hk svagere basisudgave med benzinmotor et grundigt kig, er PHEV-drivlinjen. Den hænger ikke godt nok sammen. Jeg kan leve med den i 3008, som er en gammel bilmodel, men i 408 forventer jeg bare mere. Noget nyt og nogle forbedringer, og det er der intet af.

LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 508 PSE er helt håbløs, helt fantastisk

For det første er det penge ud af vinduet at vælge GT’eren med 225 hk over Allure Pack-versionen med 180 hk. Dejligt med noget mere udstyr, men GT’eren mangler jo alligevel noget udstyr. Der er ikke den forskel, der burde være i kræfter til rådighed mellem de to.

Problemerne står, helt grundlæggende, i kø. 1,6-liters benzinmotoren er støjende, og den vågner som en sur bjørn og ryster sig, når den skal tage over fra elmotoren. Samarbejdet mellem de to er som mellem præsident Macron og de franske arbejdstagere, som bestemt ikke vil have en højere pensionsalder. Det er ikke kønt.

LÆS OGSÅ | Duel: Citroën C5 X PHEV vs. VW Arteon eHybrid – prisen er altafgørende

Bremsepunktet er uhyre svært at finde, og det kræver tilvænning, men bliver aldrig godt. En nedbremsning, selv hvor man ruller langsomt til stop, ender gerne med et hop frem i selen. Og så kommer man langsomt i gang igen, hvis man da ikke jokker til speederen – hybridsystemet tøver ofte.

Rækkevidden er en joke, og de 64 kilometer WLTP-rækkevidde er at holde folk for nar. Jeg lader flere gange, kører pænt, og det resulterer i 22-24 kilometer på strøm ved maksimalt 60 km/t. En pinlig fransk joke.

408 kører som en 308, som kører som en 508

Jeg håber, jeg en dag får mulighed for at teste 408 med den trecylindrede motor med 130 hk og 8-trins automatgearkasse. Hvem ved, måske 130 hk er nok, selv om 408 er en stor bil? Den er nemlig ikke så tung, når den ikke slæber rundt på de ekstra 303-314 kilo, som en større benzinmotor og elektrificeringen lægger til.

1.700 kilo er ingen forrykt vægt i en verden af el-SUV’er på 2,7 tons og plug-in hybrider på 2 tons, og 408 GT er let og medgørlig at køre. Det lille rat slører styretøjets egentlige vægtning, men 408 er rimelig direkte. Den kommunikerer ikke det mindste, og der er 408 som 308, og de er begge som 508. De kører egentlig fint, men de giver ingen fed køreoplevelse.

LÆS OGSÅ | 3008 og 5008 bliver første nye hybrider fra Peugeot og co.

Der er en helt anden 408 på vej, som nok ikke når at komme på markedet før i 2024. Det er elbilen. Den kunne blive en bedre 408 end plug-in hybriderne, men risikoen er, at den slet ikke bliver en rigtig fed 408. Drivlinjen bliver sandsynligvis med kun 156 hk, batteriet med en rækkevidde på 400 kilometer. Det er for lidt i en elbil, der vil skulle konkurrere med Tesla Model 3 og Hyundai Ioniq 6.

408 har mange kvaliteter, og nogle få highlights er designet, rummeligheden, det lækre interiør og sikre køreegenskaber. Det er virkelig ærgerligt, at plug-in hybrid-systemet ødelægger de gode intentioner med Peugeots nye nummer.


SPECIFIKATIONER

Peugeot 408 1,6 Hybrid GT 

Motor: R4, 1.598 cm + el
Ydelse: 225 hk/360 Nm
0-100 km/t: 7,8 sekunder
Tophastighed: 235 km/t
Forbrug: 83,3 km/l
CO2-udledning: 26 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 64 kilometer
Mål (L/B/H): 469/185/149 cm
Køreklar vægt: 1.706 kilo
Trækvægt: 1.400
Bagagerumsvolumen: 471-1.545 liter

Pris: 494.990 kr. (408 fås fra 394.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst


Brugte PHEV-modeller fra Peugeot til salg på Bilbasen

Se flere brugte PHEV-modeller fra Peugeot til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan spare i gennemsnit 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS