ElbilerNyheder

Ny amerikansk elbilproducent vil udkonkurrere Tesla – men ikke med personbiler

Af i Elbiler, Nyheder
Tesla-navnet stammer fra den serbisk-amerikanske opfinder og elektroingeniør Nikola Tesla. Så hvad kalder man sit nye elbilfirma, hvis man vil drille Tesla? Jep. Nikola. Og de vil banke Tesla på plads i lastbilbranchen.

Af: Simon Hallenslev / d. 10. august 2020

Alene navngivningen gør, at det måske lyder lidt halv-plat og useriøst; men det er det ikke.

Elbilproducenten Nikola er netop blevet børsnoteret til en markedsværdi á 23 milliarder dollars uden endnu at have solgt én eneste bil. Til sammenligning er det en markedsværdi, der er på niveau med Ford, som solgte 5 millioner biler alene sidste år.

Investorerne tror med andre ord på Nikola – og hvorfor så det? Jo, det er fordi Nikola vil revolutionere lastbilmarkedet med elektrificering, på samme måde som Tesla har revolutioneret personbilmarkedet. Vi kigger nærmere på Nikola og de store planer.

Tesla er gået i stå

Det er efterhånden fire år siden, at Tesla præsenterede sit bud på en elektrisk langturslastbil under modelnavnet ’Semi’. Siden er der løbet meget vand under broen, og Tesla har haft stor succes med elektriske personbiler – men lastbilerne er forsvundet som dug for solen.

Det er først indenfor de sidste par måneder, at Tesla-lastbilerne er blevet testet og spottet på californiske motorveje med og uden læs. Selv lover Tesla, at lastbilerne bliver sendt til de første kunder i løbet af 2021. Men lanceringsdatoen er blevet rykket af to omgange. Vi skal se det før vi tror det.

LÆS OGSÅ | Tesla-killer. Hold nu bare K***! Kun ét firma kan lave en Tesla-killer

Den excentriske CEO Elon Musk forklarer forsinkelserne med, at batteriproduktionen ganske enkelt ikke kan følge med. Lastbilerne skal bruge store batterier med mange battericeller, og hvis Semi-lastbilerne skal prioriteres nu, vil det betyde en nedprioritering af Teslas personbiler – og det er de ikke interesseret i.

Måske ender Teslas 2021-lanceringen med at blive en postgang for sent. Det er nemlig også i 2021, at de første Nikolas-lasbiler skal trille ud fra fabrikken. Og Nikola bør ikke løbe ind i sammen udfordring med batterierne. De anvender nemlig en helt anden teknologi.

Tesla Lastbil

Tesla Semi

Bliver lastbiler bedre med brint?

Mange personbilproducenter har forsøgt sig med brint. Og mange har fejlet. Alligevel argumenterer Nikola for, at mens brint måske ikke er optimalt til personbiler, er det lige det, der skal til at elektrificere lastbiler.

De der køber og bruger langturslastbiler, har ikke tid til at holde ved en ladestander – her er tid penge. Så derfor mener Nikola, at en lastbil med brændselscelle på brint er det helt rigtige, fordi de kan genopfyldes på mellem 10 og 15 minutter. Dét minder om genopfyldningstiden på en diesellastbil.

SE OGSÅ | Den nye VW ID.3 er fremragende – men den mangler noget

Derudover giver brint, ifølge Nikola selv, en længere rækkevidde end hvad en batteridrevet lastbil vil kunne opnå. Deres første elektrificerede lastbil, Nikola Tre, får en rækkevidde på op til 1.200 km alt efter hvor meget den er læsset, hvor Teslas Semi ’kun’ er opgivet til omkring 800 km.

Længere rækkevidde og kortere genopfyldningstid er det, der gør brint attraktivt for lastbilbranchen. Og investorerne har indtil videre købt stort ind på netop den idé.

Nikola Tre

Strategisk samarbejde

En anden årsag til at investorerne har købt heftigt ind i Nikola, kan også skyldes forretningstilgangen, som er noget anderledes end den Tesla lægger for dagen.

Tesla kører en ’vi klarer det hele selv’-tilgang, og står derfor selv for både batteriproduktion og ladenetværk. Nikola vil derimod basere sin forretning på partnerbaseret produktion, således at kompetencerne spredes ud over flere virksomheder.

LÆS OGSÅ | Test: Nu kan Kia e-Niro oplades endnu hurtigere

Derfor har Nikola indgået et strategisk samarbejde med varevogns- og lastbilproducenten Iveco samt med industrikoncernen Bosch. Det er Iveco, der kommer til at stå for den første del af produktionen af Nikola Tre-lastbilen, mens Bosch skal levere og udvikle vitale reservedele, der underbygger og effektiviserer brintteknologien.

Hvor Teslas forretningsmodel holder omkostningerne nede og effektiviteten høj, bliver Nikolas forretningsmodel mere kompetencedrevet, men hermed også med flere led, som hver tager en bid af kagen, når det kommer til fortjeneste.

Nikola Tre

Musk er (selvfølgelig) ikke tilfreds

Med en ny potentiel storkonkurrent på banen, er det klart, at Teslas Elon Musk ikke er tilfreds. Han har allerede benyttet flere lejligheder til at skyde med skarpt mod Nikola og deres koncept.

Han er udpræget modstander af brint- og brændselscelleteknologien. Han har til et spørgsmål omkring Nikola kaldt brint for ’fool cells’ i stedet for ’fuel cells’, og tror med andre ord ikke på, at Nikola nogensinde får et ben til jorden i lastbilbranchen med brint.

SE OGSÅ | 6 gode og 4 dårlige ting ved livet med en elbil

Jeg vil lade være det op til eksperterne, om brintteknologien er vejen frem for lastbilbranchen. Uanset hvad bliver det spændende, om Nikola kan leve op til forventningerne samt om vi får en lydløs Nikola Tre-lastbil at se på de europæiske motorveje. Over 14.000 Nikola Tre-lastbiler er allerede forudbestilt, og samarbejdet med både Iveco og Bosch er på plads.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.