Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Kinesiske bilmærker har i snart to årtier kæmpet en brav kamp for at komme ind på det notorisk vanskelige europæiske marked. Brilliance var i 2005 et af de første, og bilerne skuffede fælt – så usikker i crashtest, at det med at sele på næsten var ligegyldigt.
LÆS OGSÅ | Elbiler fra kinesiske BYD i Danmark i oktober
Kinesiske bilproducenter lærte det på den hårde måde. Europæiske kunder køber ikke hvad som helst, så i modsætning til forbrugere i Australien og Sydafrika har vi ikke budt kineserne velkommen.
Med gen-introduktionen af MG som fuldblodskinesisk producent har danskere og andre europæere set, at kinesiske biler kan være sikre og godt skruet sammen, selv om prisen er lav.
Elbilerne fra kinesiske BYD (Build Your Dreams) er på vej gennem til Danmark gennem samme importør, som håndterer Hyundai – i sig selv et tegn på styrke.
Største spænding har der været omkring, hvornår danskerne vil få adgang til elbilerne fra mærket NIO. Med importen på plads er det nu planen, at den første NIO-model, ET7, kommer i salg allerede fra oktober i år.
Organisationen bag NIO er ved at opbygge en dansk salgskanal, som vi forventer at høre meget mere om i den kommende tid. Men en ting er helt sikker, og det er, at NIO kommer til landet med noget, danskerne allerede kender fra tidligere: Stationer hvor man kører ind for at få byttet batteriet til et fuldt opladet.
Hvis det lyder som det fallerede Better Place (og Renault Fluence), så er det fordi, konceptet er det samme. Du kan lade NIO op som alle andre elbiler – eller du kan køre ind til en “swap station” forskellige steder i Danmark, hvor en robot så giver dig et friskt batteri.
LÆS OGSÅ | Tesla Model S Plaid på vej til Danmark
I Norge, hvor NIO allerede sælger SUV’en ES8 (om den kommer til Danmark vides ikke, men den er en ældre model), kan man købe bilen med batteri – eller leje det på abonnement. Månedsprisen for leje af et batteri på 100 kWh er cirka 1.500 kr., mens det koster cirka 122.000 kr. at købe batteriet – en pris der lægges oven i selve bilens pris.
Prisniveauet for NIO-modellerne i Danmark falder først på plads frem mod lanceringen i oktober.
MG har introduceret danskerne for prisbillige elbiler med forholdsvis kort rækkevidde. NIO har en helt anden strategi, og den henter stærk inspiration fra Tesla. Designet af flere af NIO-modellerne er da også inspireret af bilerne fra Tesla, og det amerikanske mærke vil være en af hovedkonkurrenterne for NIO.
NIO laver store, hurtige og stærke elbiler. Den første model til Danmark er en meget stor sedan/fastback – ET7. Med et karrosseri med en længde på 510 cm (og en akselafstand på 306 cm) er ET7 blot 8,9 cm kortere end den store Audi A8.
ET7 har en elmotor for og en elmotor bag (firehjulstræk) og en ydelse op til 653 hk.
LÆS OGSÅ | Reserver din Polestar 6 roadster med 884 hk for 183.000 kr.
Batteriet i ET7 bliver det største i nogen elbil i Danmark: 150 kWh. Rækkevidden er indtil videre kun offentliggjort efter den gamle og meget optimistiske NEDC-norm, som siger 1.000 kilometer. Den nuværende norm, WLTP, vil sandsynligvis kappe alt mellem 200 og 300 kilometer af.
ET7 produceres også med mindre batterier på 70 og 100 kWh, og i løbet af en måned eller halvanden ved vi, hvilke varianter danskerne kan vælge mellem.
Den danske NIO-hjemmeside afslører, at endnu to af kinesernes seneste elbiler er på vej til Danmark. SUV’en ES7 og den mellemstore sedan ET5 er på vej, og importøren forventer at kunne introducere begge modeller i starten af 2023.
ES7 er en stor SUV, der måler 491 cm i længden og har plads til fem personer. Motorydelsen er den samme som i sedanen ES7 – 653 hk. 0-100 km/t kan klares på ned til 3,9 sekunder, mens rækkevidden med det størst mulige batteri er op til 930 kilometer efter den gamle NEDC-norm.
LÆS OGSÅ | Brugte elbiler fra Tyskland bliver væsentligt dyrere
Den mellemstore ET5 passer med sin størrelse, med 479 cm i længden omtrent som en VW Passat – lidt større end Tesla Model 3 – rigtig godt på det danske marked. Imponerende er det, at også ET5 kan fås med et batteri på op til 150 kWh (og 490 hk) – typisk i elbiler i den størrelse er 60-90 kWh. Igen loves en NEDC-rækkevidde omkring 1.000 kilometer.
Nogle helt klare salgsargumenter, som NIO kommer til at bruge i Danmark er brugen af bæredygtige materialer, udvidet brug af sensorer til autonom kørsel og luksuriøs indretning med bl.a. den indbyggede assistent NOMI, der er baseret på udvidet kunstig intelligens.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.