Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
TEKST: Jacob Dalby / FOTO: PR / DATO: 3. august 2022
Vi har læst, set og hørt om den vilde variant af den populære Model S. Navnet er ‘Plaid’ og den er endelig på vej til danske kunder. Plaid er ikke hverdagskost og specifikationerne virker helt vandvittige.
SE OGSÅ | Berner er både glad og skuffet over den nye Opel Mokka
Det er ikke kun Model S, der kommer i den gale Plaid-variant. Også Tesla Model X Plaid bliver mulig at erhverve sig i Danmark. Hold rigtig, rigtig godt fast i dit kørekort, for det her kommer til at gå hurtigt.
Motor: 3 elmotor
Ydelse: 1.020 hk
0-100 km/t: 2,1 sekunder*
(1 ft rollout fratrukket)
Tophastighed: 322 km/t
Elektrisk rækkevidde: 600 km
Pris: 1.447.016 kr
Motor: 3 elmotor
Ydelse: 1.020 hk
0-100 km/t: 2,6 sekunder*
(1 ft rollout fratrukket)
Tophastighed: 262 km/t
Elektrisk rækkevidde: 528 km
Pris: 1.488.616 kr
De første biler bliver leveret til kunderne i november og december i år og på Teslas hjemmeside kan man lægge bestilling ind
Som regel plejer man at sige, at specifikationerne taler for sig selv – men i tilfældet her er de faktisk svære at fatte. 100 km/t på 2,1 sekunder. Selvom det er med den ene fod rollout fratrukket er det sindssygt hurtigt – ubehageligt, kvalmende hurtigt, medmindre man er trænet til den slags g-påvirkning. Og det er altså i en 4-dørs sedan med et respektabelt bagagerum og sæder til fem personer.
LÆS OGSÅ | Den bedste elbil – Tesla eller Polestar?
Ikke nok med at accelerationen er vild – Tesla Model S rammer tilmed en topfart på 322 km/t. Det er meget, meget få elbiler, der kommer bare i nærheden af de magiske 300 km/t.
De mange kræfter går en smule ud over rækkevidden. Den almindelige Tesla Model S er opgivet til 634 km hvor Plaid-varianten er opgivet til 600 km. Men helt ærlig – det skal ikke komme an på det da.
Plaid-varianten får naturligvis alt de nye gadget fra den opdaterede Model S. Heriblandt det fly-agtige rat, nyt infotainment system hvor skærmen kan drejes og, hvis du går op i den slags, mere plads på bagsæderne.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.