Test og anmeldelser

Dueltest: Nissan Juke og Renault Captur er vidt forskellige søskende

Af i Test og anmeldelser
Den ene mini-SUV er fransk og stilig, den anden mini-SUV er japansk og outreret, men de nye udgaver af Juke og Captur kører på samme platform. Vi tester de to og finder den bedste.

Af: Morten Bek / d. 20. februar 2020

Da Nissan Juke viste sit spektakulære design i 2010, kunne antallet af mini-SUV’er tælles på én hånd. Og der var ikke modeller nok til, at man kunne bruge alle fem fingre. Alligevel løb danskerne ikke Nissan-forhandlerne over ende for at købe den lille nyhed. Måske den var lige speciel nok, måske den ikke var rummelig nok?

Anderledes er det gået for Renault og deres mini-SUV Captur, som blev sluppet fri tre år efter Juke. Selv om konkurrenter som Peugeot 2008 og Opel Mokka var begyndt at pible frem i den mellemliggende periode, har den første Captur været et hit i Danmark. Måske det har været de lave priser, måske det forfriskende design?

SE OGSÅ: Test af VW T-Cross: Her er danskernes nye darling

Vi er meget langt fra 2010, og vi er meget langt fra at kunne nøjes med en hånd til at tælle bilerne i klassen. Der er mange, og bare i løbet af de seneste måneder er Ford Puma og Skoda Kamiq kommet til – og meget snart ser vi en ny mini-SUV fra Toyota. Her og nu er det nye udgaver af Nissan Juke og Renault Captur, vi ser nærmere på.

Juke den anden står som et wildcard i klassen, hvor salget kun kan blive bedre, mens Captur den anden har meget at leve op til på den konto. De to nye biler deler faktisk platform, så selv om designet altså ikke afslører det, så er Juke og Captur teknisk set søskende.

Hvor er lighederne?

Det mest afslørende sammenfald mellem Juke og Captur ligger i noget så usexet som akselafstanden; de to deler en afstand mellem for- og bagaksel på 264 cm. Især for Juke, som har fået 11 cm mere mellem akslerne i forhold til den gamle, løser det et stort problem: De trange pladsforhold i forgængeren er erstattet af udmærket plads til voksne på bagsædet og et meget bedre bagagerum.

Captur vokser ikke helt så meget, men i længden er det blevet til godt og vel 10 cm. Med 423 cm fra kofanger til kofanger er den franske model næsten så stor som en VW Golf. Der er gode pladsforhold i Captur, og den er en god del mere familievenlig end sin japanske søster.

De gamle versioner af Juke og Captur var så gamle, at aktivt sikkerhedsudstyr som nødbremse (og adaptiv fartpilot) var fraværende. Det er utilgiveligt for biler, som blev solgt som nye i 2019. På den nye platform, kaldet CMF-B, er der tænkt sikkerhed i stor stil. Elementer som nødbremse, LED-forlygter og aktiv sporassistent er standard.

Hvor er forskellighederne?

Det er umuligt at finde fysiske ligheder mellem Juke og Captur, med mindre man begynder at skille de to biler ad. Det vælger jeg ikke at gøre. Jeg ville sandsynligvis ende med at blande de to sammen, når de skulle samles igen.

Alligevel overskygger forskellene på alle måder lighederne. Juke er igen i denne generation en spektakulær og speciel bil, og designerne har for eksempel ofret udsyn og den sidste bid plads for at få den til at se dynamisk ud. Førerpladsen med de runde luftdyser og høje instrumentbord virker intimt, og testbilen med N-Design-udstyr virker som en mørk hule. Nogle steder er materialekvaliteten fin, som det eksempelvis gælder det kunstige ruskind på tværs af instrumentbordet og omkring gearstangen, men andre steder er den mere trist og tynd.

Sportssæderne med integrerede nakkestøtter giver den sportslige stemning, som bilens ydre design lægger op til. Køreegenskaberne følger i nogen grad med, for Juke har et kontant styretøj og lige så kontante bremser. Den klarer sving uden mærkbar krængning. Den er til gengæld på grænsen til at have for dårlig affjedringskomfort, så jeg vil anbefale, at man nøjes med en udgave med mindre fælge.

Renault Captur sætter trumf på

Captur byder i denne generation på et mere modent design, men stadig et friskt et af slagsen. Det mere oprette karrosseri giver de gode pladsforhold, og førerpladsen er både lys og luftig. Når det gælder det praktiske og funktionelle, trækker Captur virkelig fra Juke: Bagsædet kan justeres i længden, så der kan frigives mere plads i bagagerummet, aflæggerummene er flere og bedre. Samtidig er den virkelig rummelige skuffe, hvor der normalt er et handskerum, heldigvis kommet med i den nye.

Captur sætter trumf på med sin overlegne materialekvalitet, især i den testede Intens-version. Langt bedre udsyn, klart bedre infotainmentsystem med mulighed for større skærm og mere udstyr for pengene. Køreegenskaberne er helt anderledes end Juke; styretøjet er lige så direkte, men uden at give nær så god føling med hjulene. Affjedringskomforten er til gengæld fremragende selv med 18” hjul. For nogle mennesker vil den være for blød i undervognen, så tag en god lang tur i forhandlerens demobil.

Hvilke motorer kommer de med?

Det er underligt, hvordan fordelingen mellem søskende kan være så ulige. Med samme platform i Juke og Captur, skulle man tro, at motorerne var de samme i begge biler. Sådan er det ikke, og Renault har trukket det lange strå.

Captur fås med tre benzinmotorer, to dieselmotorer og snart også som plug-in-hybrid. Basismotoren er en 3-cylindret benzinmotor på 1 liter med 100 hk, mens en 4-cylindret på 1,3 liter kommer med enten 130 eller 155 hk. Diesel varetages af en 4-cylindret 1,5’er med 95 eller 115 hk. Et dejlig bredt udvalg af motorer.

Læs også: Første test: Kan den nye Nissan Juke klare sig i klassen?

Juke kan vælges med én motor; Den 3-cylindret 1,0’er som i Captur. Med 117 hk ligger ydelsen mellem de to mindste benzinmotorer i Captur. Det er muligt, der på et tidspunkt kommer en hybrid eller plug-in-hybrid, men som det er nu, er udvalget svært at blive inspireret af. Det skyldes især, at den lille benzinmotor er tæt på at være for svag til Juke. Det kan skyldes den sløve, uvillige dobbeltkoblingsgearkasse (merpris 18.000 kr.).

Den ekstra cylinder, ekstra volumen og de bare 13 hk mere i Captur 1,3 gør en næsten ubeskrivelig stor forskel. På motorvejen har motoren rigelig styrke, og dobbeltkoblingsgearkassen (standard med denne motor) skifter fornemt, når først man er oppe i fart.

Skal man vælge Juke eller Captur?

Denne duel falder bestemt ikke heldigt ud for den nye Juke. Den bliver slået på rigtig mange måder. Captur er mere rummelig, mere lækker, stærkere og langt mere komfortabel. Juke har sit spændende design og sine mere dynamiske køreegenskaber, men det rækker slet ikke til en sejr.

Det endelige slag, som sender Juke i gulvet, sætter jeg ind lige herunder.

Hvad koster Juke og Captur, og hvad med 3 år gamle modeller?

Umiddelbart er slaget, der cementerer sejren for Captur, ikke en knockout. Det er priserne, jeg taler om. Juke og Captur starter begge lige under 200.000 kr., og hos Nissan får man endda de ekstra 17 hk i medgift.

Men tag nu de testede versioner, som har vidt forskellig motorkraft, men begge kommer med rigtig meget udstyr som standard. Nissan Juke 1,0 N-Design med den automatiske gearkasse koster cirka 280.000 kr. Renault Captur 1,3 Intens med den automatiske gearkasse koster cirka 250.000 kr. Selv Captur med benzinmotoren med 155 hk er stadig 20.000 kr. billigere end testens Juke.

Læs også: Ford Puma får os til at glemme alt om Ecosport

På trods af 10 års jubilæum for den første Juke, er der “kun” 75 brugte til salg på bilbasen.dk. Juke holder værdien pænt, og en 1,2 DIG-T med 115 hk fra 2017 med 27.000 km bag sig finder vi  til 159.900 kr. (nypris cirka 216.000 kr.). Selv biler med høje kilometertal fra 2011 koster 80-100.000 kr.

Helt anderledes ser det ud for Captur på bilbasen.dk. Udvalget sniger sig lige over 500 brugte eksemplarer, og det store udvalg byder på både forskellige benzin- og dieselmotorer. Vi finder en Captur 0,9 med 90 hk fra 2017 med 50.000 km på tælleren til 129.900 kr.

Om forfatteren

Morten Bek

Morten har testet tusindvis af nye biler. Mens superbiler med 700 hk kan være meget sjove, så er hans passion de biler, danskerne rent faktisk køber og bruger til dagligt.