Kategorier
Nyheder

Ny Nissan X-Trail fra 449.990 kr.

Med syv sæder, metallak, firehjulstræk og 210 hk koster den nye Nissan X-Trail 700.000 kr. Men det kan også gøres meget billigere, hvis man kan nøjes med mindre.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Bilbasens Simon Hallenslev har for kort tid siden kørt den første tur i den nye Nissan X-Trail. Du kan læse om hans indtryk af bilen – og meget andet – i artiklen, som gemmer sig i linket lige herunder.

LÆS OGSÅ | Første tur: Strøm og 7 sæder i ny Nissan X-Trail

Som Simon lovede, ville priserne på den nye X-Trail snart dukke op – og de er nu landet. Prisen for den billigste X-Trail er 449.990 kr., og vil man have alt (flest kræfter, mest udstyr), bevæger prisen sig op over 700.000 kr.

Nissan lancerer X-Trail i tre udstyrsvarianter og med tre drivlinjer, og det er især værd at lægge mærke til E-Power-udgaverne.

E-Power-versionerne bruger en benzinmotor som generator, som laver strøm til en elmotor; samme princip som i Qashqai E-Power, som Bilbasen prøvede tidligere på året (Qashqai E-Power kommer desværre ikke til Danmark på grund af for høje priser).

Mild-hybrid med 160 hk i basisudgaven

Man behøver på ingen måde bruge 700.000 kr. på en ny Nissan X-Trail, for at den gør det ud for en fleksibel familiebil. Basismotoren er en trecylindret 1,5-liters benzinmotor med 160 hk og Xtronic-CVT-gearkasse, og i basisversionen Acenta koster herligheden 449.990 kr.

Men hvis man ønsker muligheden for at køre med syv personer, koster det 10.000 kr. ekstra. Uanset hvilken X-Trail-variant man køber, koster den bageste sæderække altid 10.000 kr.

LÆS OGSÅ | Første tur: Nissan Ariya sparer på strømmen

Acenta-udstyrsniveauet indeholder 18″ alufælge, LED-lygter, automatisk klimaanlæg med tre zoner, læderrat med varme, nøglefri betjening, bakkamera og adaptiv fartpilot. En navigationspakke med blandt andet navigation, 360 graders kamera, internetbaserede opdateringer og 12,3″ toucscreen er bestemt værd at tage med: Prisen er kun 9.000 kr.

Acenta-udgaven af X-Trail E-Power med forhjulstræk og 200 hk koster 499.990 kr., og med firehjulstræk og 210 hk er prisen 560.990 kr.

Tekna-udstyrsniveau er en dyr omgang

Næste udstyrstrin til X-Trail er N-Connecta, som kommer med en merpris på 45.000 kr. X-Trail N-Connecta med 160 hk koster dermed 494.990 kr., mens E-Power med forhjulstræk og 200 hk koster 544.990 kr. og E-Power med firehjulstræk og 210 hk kommer op i 605.990 kr.

I forhold til Acenta-udgaverne får man i N-Connecta blandt andet navigationspakken med 12,3″ touchscreen og 360 graders kamera, tagrælinger, højdejusterbart passagersæde, bagagerumsdeler og ekstra tonede ruder bagtil. Umiddelbart giver den billigere Acenta-udgave, tilført navigationspakken til 9.000 kr., mere mening.

LÆS OGSÅ | Første tur: E-Power giver den perfekte hybrid

Det højeste udstyrsniveau, Tekna, kommer med en merpris på 114.000 kr. i forhold til basismodellen Acenta og en merpris på 69.000 kr. i forhold til N-Connecta. Med 160 hk er prisen 563.990 kr., med 200 hk er den 613.990 kr. og med 210 hk ryger den op i 674.990 kr.

Tekna-udgaver af X-Trail er pakket med udstyr, så ProPilot-sikkerhedssystemerne (fås ekstra til N-Connecta) med blandt andet head-up-display og meget andet er standard. Det samme er 19″ alufælge, el-justerbare forsæder, el-betjent bagklap, læderindtræk, trådløs opladning af smartphones, adaptive LED-forlygter og meget andet.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.