Kategorier
Test og anmeldelser

Første tur: Strøm og 7 sæder i ny Nissan X-Trail

Nissan X-Trail vil ud af skyggen fra Qashqai, og er nu på trapperne i en 4. generation med elektrificering og plads til syv personer. Vi kører første tur.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Nissan PR

En Nissan X-Trail i Slovenien. Det er en præsentation af en bilmodel, jeg ikke har noget forhold til i et land, jeg ikke har noget forhold til – men det burde jeg.

For mens Slovenien hurtigt viser sig som et af de smukkeste lande, jeg nogensinde har besøgt, kan Nissans pressefolk også fortælle mig, at 3. generation Nissan X-Trail var verdens bedst sælgende SUV i 2017.

Nu er 4. generation af Nissan X-Trail klar og introduceres i Danmark som en fuldfed SUV med plads til syv. Den er også elektrificeret; bare ikke på den måde, du regner med. Jeg ser, hvad den har at byde på, når jeg kører første tur.

Bilbasen var inviteret til Slovenien af Nissan Danmark.


Nissan X-Trail e-4ORCE

Motor: R3, 1.497 cm3, benzin + elmotor
Ydelse: 210 hk / 330 Nm (foraksel) + 195 Nm (bagaksel)
0-100 km/t: 7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 15,9 km/l
CO2: 143 gram/km
Mål (L/B/H): 
468/184/172 cm
Køreklar vægt: 2.345 kilo
Bagagerumsvolumen: 
575-1.396 liter
Pris: 
Ca. 560.990 kr. (X-Trail starter fra 449.990 kr.)


Under radaren

Hvordan kan det lade sig gøre, at verdens bedst sælgende SUV er gået min, og sikkert også din, næse forbi? Det kan det, fordi Nissan har en vis Qashqai på programmet. En model, der er en af de absolut bedst sælgende herhjemme, og som derfor har overskygget X-Trails internationale SUV-dominans. 

I en periode kunne Qashqai sågar fås som syvpersoners, hvilket har overflødiggjort storebror X-Trail. Dét kan der måske blive lavet om på nu.

Foruden de syv sæder er den nye X-Trail nemlig også den eneste i Nissans modelprogram, der kører med hybridsystemet e-Power. Et system, som danskerne blev snydt for tidligere i år, da det blev skrinlagt i Qashqai.

Hvad er e-Power?

Med hybriddrivlinjen e-Power drives den nye Nissan X-Trail altid af sin elmotor – også selvom der ligger en benzinmotor under kølerhjelmen. Den 3-cylindrede turbomotor er med andre ord degraderet til generator, der skal generere strøm til et batteri på 1,8 kWh. Dét er e-Power.

Batteriet føder en elmotor på forakslen, der yder 200 hk og 330 Nm. Nissan X-Trail fås også som hybrid med firehjulstræk (e-4ORCE), hvor en 195 Nm stærk elmotor placeres på bagakslen. Den samlede ydelse dog kun stiger til 210 hk. Systemet sikrer en benzinøkonomi på 16,9 km/l i forhjulstrækkeren og 15,9 i firehjulstrækkeren.

LÆS OGSÅ | Første tur: Nissan Ariya sparer på strømmen

Det er en såkaldt e-4ORCE med firehjulstræk, jeg får stillet til rådighed på de bjergtagende, slovenske bagveje, og det tillader jeg mig at være lidt ærgerlig over. Nissan Danmark forventer nemlig, at det er en mere almindelige mildhybrid variant, der kommer til at sælge bedst herhjemme.

Nissan X-Trail MHEV har samme 3-cylindrede turbomotor på 1,5 liter, som dog rent faktisk driver forhjulene – ikke blot et batteri. Den yder 160 hk og 300 Nm og bliver indgangsmodellen med en forventet startpris på omkring 449.990 kr.

Det er også den, der kan tage mest på krogen med en maksimal anhængervægt på 2.000 kg mod bare 670 kg i hybridversionen med forhjulstræk og 1.800 kg i hybridversionen med firehjulstræk. Den slags plejer at være noget, som kunder til halvstore firehjulstrækkere går op i.

Hatten af

Sællert eller ej, så skal Nissan have ros for systemet i hybridvarianten. Med maksimal juice på batteriet, kan bilen holdes i absolut tyst EV-mode helt op til 100 km/t, før systemet atter får brug for sin benzindrevne generator. Og selv når den går i gang, er det uden at larme.

LÆS OGSÅ | Første tur: Praktik og økonomi er nøgleord i Toyota Corolla Cross

Der er ingen Yaris Cross-tendenser i lydbilledet, når benzinmotoren sættes på arbejde, hvilket den hyppigt gør på de kuperede bjergveje en time fra Ljubljana. Motoren spinner aldrig højere end til 5.000 omdrejninger, og selv når den kommer derop, skaber det ikke mere end en mild summen i kabinen.

Det lave støjniveau skyldes ikke alene et velisoleret motorrum men også lidt elektroniske fiksfakserier, hvor en subwoofer aktivt støjreducerer lyden fra omdrejningerne i kabinen. Det er mest tydeligt på motorvejen, hvor benzinmotoren holder lave 1.600 omdrejninger.

Hybridsystemet giver følelsen af en elbil, da hjulene drives af elmotorer, og kraftleveringen derfor kommer med det samme. Her skal man blot vænne sig til, at lyden fra omdrejningerne kommer forskudt fra kraftleveringen, fordi elmotor og batteri kan klare ærterne selv til at begynde med.

Motorvejen er din ven

Foruden det førnævnte støjniveau fra benzinmotoren, følger resten af kabinen samme gode tendens. Selvom Nissan X-Trail er en SUV i ordets bogstavelige forstand, og man derfor er vældigt højt på strå bag rattet, er der så godt som ingen vindstøj i kabinen. End ikke de dejligt store SUV-sidespejle spiller den et puds, når man kører på motorvejen.

LÆS OGSÅ | Test: Santa Fe PHEV står i skyggen af en anden Hyundai

Og motorvejen er dér, man mest har lyst til at være. Ikke alene fordi at X-Trail er et lydløst og retningsstabilt tog, men også fordi den først rigtigt falder til ro på den anden side af 80 km/t.

De snoede, slovenske bjergveje er pænt hærget af sne, smeltevand og tidens tand, og de mange ujævnheder afslører en undervogn, der bliver nervøs, når vejdirektoratet har svigtet mest. Det er ikke på niveau med Mazda CX-60, men det er stadig nok til, at X-Trail føles konstant stepdansende.

Det er ærgerligt, fordi undervognen ellers er ret sammensat. Den er overvejende komfortabel men behersker alligevel krængning, når vejen snor sig. Styretøjet er følelsesforladt, men bilen følger altid fint med, hvilket i testbilen blandt andet må tilskrives firehjulstrækkets ‘torque vectoring’.

Her sørger firehjulstrækket for at dosere kræfterne til de hjul, der har brug for det. I et skarpt højresving føres en større del af kræfterne til de yderste venstre hjul, hvilket giver en tillidsvækkende traktion. Understyring er ikke umuligt på de slovenske veje, men taget bilens højde, drøjde og kampvægt på 1,8 ton i betragtning, er det yderst begrænset.

X er for familie

Har man forplantet sig ud af en almindelig stationcar uden at ville havne i en familiecontainer af en MPV, er Nissan X-Trail et propert bud. I kabineindretningen er den store familie nemlig indtænkt i en sådan grad, at X’et i X-Trail sagtens kan stå for familie. Det taler flere smarte løsninger i hvert fald for.

LÆS OGSÅ | Duel: Få strømført SUV på to måder med Kia Sorento og Seat Tarraco

Den første møder man allerede på vej ind på bagsædet. Bagdørene åbner nemlig hele 85 grader, hvilket gør det let at bakse selv en bøvlet barnestol derind. Der er også solskærme indbygget i bagdørene, så man slipper for de grimme fra Frozen, samt 3-zonet klimaanlæg med egen zone til børnene bagved.

Inde på selve bagsædet er der oceaner af plads, og sæderne kan justeres efter eget ønske. Faktisk kan de skubbes hele 22 cm frem og tilbage, hvilket også skyldes, at der skal gøres plads til tredje sæderække, der tilkøbes for 9.000 kr.

LÆS OGSÅ | Test: Skoda Kodiaq har oceaner af plads og fedt design, men den er presset af en anden Skoda 

Heromme er der plads til børn op til 1.60 meter i højden, og med mine 1.78 meter, kan jeg godt klemme mig ind, uden dog at ønske mig en tur på mere end et kvarters tid. Med tredje sæderække opslået, forsvinder bagagerummet selvsagt. Når de er slået ned, er der til gengæld plads til flotte 575 liter.

Priser

Nissan X-Trail MHEV starter i 449.990 kr. med en trecylindret 1,5-liters benzinmotor med 160 hk og Xtronic-CVT-gearkasse. Hertil kan lægges 50.000 kr. oveni for hybridvarianten e-Power med forhjulstræk, der starter i 449.990 kr., og lige over 100.000 kr. oveni for hybridvarianten e-4ORCE med firehjulstræk, der starter i 560.990 kr.

Prismæssigt ser det ikke helt skævt ud, selv når man sammenligner med konkurrenterne – både med og uden strømstik. Hyundai Santa Fe PHEV starter i 499.990 kr. og fås som syvpersoners. Det samme gør Skoda Kodiaq, der starter i 489.990 kr., men som til gengæld ikke er elektrificeret.

Der er også de regulære SUV-konkurrenter, der ikke fås som syvpersoners, som Mazda CX-60, der starter i 465.000 kr. og Toyota RAV4, der starter i 513.990 kr.

Kunder til den nye Nissan X-Trail skal ikke vente i 100 år og en sommer på at få deres bil leveret, som ellers er tilfældet mange andre steder. Nissan Danmark forventer nemlig allerede at kunne overdrage nøglerne til glade X-Trail ejere i løbet af januar 2023.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.