Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Nyt år, nye glæder. Det gælder i hvert fald, hvis man synes, at Kia EV9 er for dyr, for koreanerne indsætter nu nye “basismodeller”, og den billigste EV9 koster nu 599.900 kr. Før årsskiftet skulle man betale mindst 674.900 kr. for den store elektriske SUV.
Kia har opnået den lavere indstigningspris ved at fjerne udstyr, som var standard i Premium Launch Edition, og samtidig ændre variantens navn til Premium; men fattig på udstyr er EV9 Premium slet, slet ikke, og det udstyr som er forsvundet, kan tilkøbes i pakker.
LÆS OGSÅ | Kia EV9 er klar på privatleasing
En god nyhed for folk som synes, at en elbil skal have mange hestekræfter, er muligheden for nu at købe den firehjulstrukne Performance-model med 384 hk med mindre udstyr til en meget lavere pris.
Har Kia sænket priserne på EV9? Nej. Grundlæggende er der bare pillet udstyr af flere af modellerne, så EV9 nu fås til lavere priser. Der er en udgave med 203 hk, baghjulstræk og 563 kilometer rækkevidde og to versioner af firehjulstrækkeren med 384 hk, som har en rækkevidde på 505-512 kilometer.
EV9 Long Range RWD (baghjulstræk) med Premium-udstyr til 599.900 kr. har i forhold til Premium Launch Edition mistet udstyr som head-up-display, massage i forsæderne, Meridian-lydanlæg og de såkaldte Relaxion-sæder med hvileindstilling. Det og meget andet udstyr er smidt i pakkerne Komfortpakke (39.999 kr.) og Infotainmentpakke (39.999 kr.), men det fås også samlet i Launch-pakke til 74.999 kr., så Premium-modellen også på pris stort set rammer Premium Launch Edition.
LÆS OGSÅ | Første tur: EV9 bringer Kia i superligaen
Selv uden de ekstra pakker er EV9 Premium udstyret med rigtig meget af det, man forventer i en stor SUV. 19″ alufælge, automatiske udvendige dørhåndtag, indtræk i kunstlæder, automatisk klimaanlæg med fire zoner, syv sæder, 360 graders kamera, trådløs smartphoneopladning, el-bagklap og trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto.
EV9 Long Range Performance AWD (firehjulstræk) fås stadig som GT-Line, og den koster det samme, som den gjorde i 2023: 749.900 kr. Den har adaptive LED-forlygter, 21″ alufælge og så meget andet som standard, men den bliver alligevel svær at sælge, når man ser prisen med Premium-udstyrsniveau.
Drivlinjen er den samme. GT-Line eller Premium – der er ikke forskel. En meget stor besparelse på 110.000 kr. skal findes i udstyret og designdetaljerne, hvor GT-Line fører sig frem med de store hjul og en anden styling. Prisen for EV9 Long Range Performance AWD Premium er “kun” 639.900 kr.
Fordi EV9 med 384 hk og Premium-udstyr har samme udstyr som EV9 med 203 hk, mangler der som sådan ikke noget udstyr. Og mens GT-Line fås med kaptajnstole på række to (så den har i alt seks sæder og ikke syv), kan den stadig udstyres med meget ekstra luksus med pakkeløsningerne.
Fordi Premium-udgaven har hjul størrelse 19″, kører den lidt længere på en opladning end GT-Line: 512 kilometer i stedet for 505 kilometer.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.