Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Tekst: Esben Skrumsager | Foto: BMW | Dato: 12. juni 2019
Siden den første BMW 3-serie Touring så dagens lys i 1987, har BMW solgt den med løfter om sportslig kørsel med praktiske egenskaber. De første fem generationer har ikke skuffet, og med de netop offentliggjorte billeder og specifikationer på den nye BMW 3-serie Touring er der heller ikke udsigt til, at det kommer til at ske med den nye generation.
Den nye generation har fået en opgraderet undervogn med ny affjedringsteknologi, et stivere karrosseri og en bredere sporvidde. På trods af både en større bil med mere plads og mere standardudstyr har de tyske ingeniører opnået en vægtreduktion på 10 kilo i forhold til forgængeren.
Den nye BMW 3-serie Touring er vokset 76 mm i længden til 4.709 mm, 16 mm i bredden til 1.827 mm og 8 mm i højden til 1.470 mm. Akselafstanden er øget med 41 mm til 2.851 mm.
Bagagerummet er ikke nævneværdigt større. Med 5 ekstra liter i forhold til forgængeren er der akkurat plads til 500 liter. Med bagsæderne lagt ned rummer det nu 1.510 liter, som er 10 liter mere end forgængeren.
TIL SALG | Søg efter 3-serie Touring på Bilbasen
Automatisk åbning af bagklappen samt separat åbning af bagruden giver en lettere adgang til bagagerummet og er standard.
På redaktionen har vi tidligere testet bagklappen på 3-serien og de to primære konkurrenter. Det kan du se i videoen her: BMW, Audi eller Mercedes? Her er den bedste tysker.
Modelprogrammet rummer fra lanceringstidspunktet blot én benzin- og to dieselmotorer. Men til november udvides programmet med yderligere en benzinmotor samt den sekscylindrede benzinmotor i BMW M340i xDrive Touring med 374 hestekræfter.
Fra juli 2020 tilbydes også for første gang en plug-in-hybrid i BMW 330e Touring. Den har en rækkevidde på ren el på 63 km og en samlet ydelse på 252 hestekræfter. Ved brug af XtraBoost-funktionen (ja, det lyder som en knap på din gamle ghettoblaster), kan ydelsen i op til 10 sekunder øges til 292 hestekræfter, som sender bilen fra 0-100 km/t på kun 6,1 sekunder.
Modelprogrammet fra lanceringen i september måned:
Model | Hk | Nm |
BMW 330i Touring | 258 | 400 |
BMW 330i xDrive Touring | 258 | 400 |
BMW 320d Touring | 190 | 400 |
BMW 320d xDrive Touring | 190 | 400 |
BMW 330d xDrive Touring | 265 | 580 |
Følgende modeller bliver tilføjet modelprogrammet fra november måned:
Model | Hk | Nm |
BMW 320i Touring | 184 | 300 |
BMW M340i xDrive Touring | 374 | 500 |
BMW 3-serie Touring fås med de samme nye assistentsystemer som i BMW 3-serie Sedan, der kom på markedet tidligere i år. Bilen har som standard automatisk registrering af hestighedsgrænser, advarsel for vognbaneskift og kollisionsadvarsel for både fodgængere og cyklister.
Som tilvalg fås en parkeringsassistent, der parkerer bilen automatisk både på langs og på tværs af parkeringsbåse. Den assisterer også ved udkørsel fra parkeringspladsen. Denne pakke indeholder også bakkeassistenten ”Reversing Assistant”, som automatisk gemmer de senest kørte 50 meter med op til 35 km/t. Ved kørsel tilbage gennem skæve vinkler og smalle passager kan bilen selv styre tilbage ad samme vej.
Derudover fås BMW Live Cockpit Professional og BMW Intelligent Personal Assistant samt en lang række af infotainment- og assistentsystemer.
I galleriet herunder kan du se nærmere på nogle af specifikationerne og de nye detaljer i den sjette generation af den populære stationcar.
Der er siden 1987 på verdensplan solgt mere end 1,7 millioner eksemplarer, hvoraf den femte og seneste generation står for over 500.000 solgte biler.
I årets fem første måneder i 2019 er BMW 3-serie fortsat den mest solgte BMW-model i Danmark med knap 1.000 solgte eksemplarer. Det er det samme som BMW 5-serie og 1-serie tilsammen i samme periode.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.