Ugens fund: Kør vinteren i møde i Bilbasens dyreste SUV
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
BMW ændrer format på X2. Den nye udgave er større og har en anden form – og denne gang kommer den som elbil. Som iX2 xDrive30 har den 313 hk og rækkevidde op til 449 kilometer.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
BMW X2 har altid været den frække bror til den fornuftige X1. I X2 handler det mindre om plads og mere om fede former, og med en helt ny generation X2 viser modellen nye sider. Den er meget større end den gamle X2, har design som lægger sig op ad X4 og X6 – og så introduceres for første gang en elektrisk udgave med navnet iX2.
Den første X2 var en kompakt crossover med et højt bagparti. Et helt anderledes udtryk end det, den nye kommer med. Generation to har en stor bagklap, som går skråt ned i en spoiler. Set med denne forfatters øjne er det mest af alt logoet på bagsmækken, der afslører, at X2 er en BMW. Er det en skrumpet Ford Mustang Mach-E? – Nej, det er seneste model fra BMW.
LÆS OGSÅ | Test: BMW X1 er bedst, hurtigst og dyrest
Med næsten 20 centimeter længere karrosseri end før er X2 nu en meget større bil. Den er, med 455 cm endda 5 cm længere end den seneste X1, som den deler interiør og teknik med, og bagagerummet er mere “voksent” med en kapacitet mellem 560 og 1.470 liter; den elektriske iX2 har en lavere kapacitet på 525-1.400 liter.
BMW introducerer den nye X2 med forskellige drivlinjer. Hvis man vil have en X2 med benzinmotor, kommer den som X2 sDrive20i med 170 hk og forhjulstræk (trecylindret 1,5-liters) eller som X2 M35i xDrive med en 2-liters motor med 300 hk og firehjulstræk. Dieselfans kan i første omgang bestille X2 som sDrive18 med 150 hk og forhjulstræk, men senere vil en stærkere udgave også være tilgængelig.
På det danske marked vil den elektriske iX2 spille en stor rolle. Mange X1’ere af den nye generation kører i Danmark som benzin eller som plug-in hybrid, og det vil sandsynligvis også gælde for den nye X2 – mens andre vil være fristet af den fuldelektriske udgave.
Den elektriske iX2 kommer i samme konfiguration som iX1. Først kommer den firehjulstrukne iX2 eDrive30 med 313 hk, og med 64,8 kWh batteri kan den i bedste fald (med standardhjul) køre op til 449 kilometer på en opladning. Med sit mere strømlinede design end på iX1 kan iX2 køre cirka 11 kilometer længere på en opladning. Lidt har også ret. En anden variant – sandsynligvis en iX2 eDrive20 med 204 hk – introduceres på et senere tidspunkt.
I kabinen adskiller den nye X2 sig stort set ikke fra X1, men udvendigt har den nogle detaljer, som ikke fås på X1; alufælge størrelse 21″ og en grill med lys i rammen – det såkaldte BMW Iconic Glow.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.