Stor model til meget lavere pris: Kia EV9 nu fra 449.999 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Hvis der er noget, BMW er garant for, er det skarpe køreegenskaber. Selv neutrale husmandsmodeller som 2-Serie Active Tourer får et gran af den dynamik, som de bayerske bilbyggere mestrer.
Udfordringen med skarpe køreegenskaber er altid, at de skal balanceres med et minimum af komfort. Med undtagelse af de afvigende adrenalinjunkier, der køber M-modeller, er selv kernekunderne hos BMW mennesker af kød og blod, som kræver komfort til hverdagens sysler.
Med BMW iX1 kan man dog hurtigt komme til at mangle netop komforten, hvis man begår fejlen at bestille den med 20″ fælge. Og det er ikke den eneste udfordring for iX1.
BMW iX1 er udstyret med en adaptiv M-undervogn som standard, og det er en god ting, som man ofte får lov at betale ekstra for. I storebror BMW X3 er M Sport-undervognen eksempelvis bekosteligt ekstraudstyr, der indgår i en M-Sport pakke til 72.264 kr.
Problemet i BMW iX1 er ikke den sportslige undervogn isoleret, men i stedet de 20” eftermonterede alufælge, der er ekstraudstyr til 34.900 kr. Det er en alt for stor fælg med en for lille dækprofil, der får den familievenlige elbil til at føles som en hårdkogt hot hatch.
Nærmest uanset ujævnhedernes karakter, forvandler iX1 dem til en regulær rusketur. Brønddæksler og vejhuller sender drøje stød gennem de ellers lækre M-Sportssæder, som testbilen er udstyret med, og det er piværgerligt!
LÆS OGSÅ | Test: BMW X1 er bedst, hurtigst og dyrest
Det er nemlig ikke sådan, en SUV til familien Danmark skal køre. Ifølge redaktør Jacob Dalby er det faktisk heller ikke sådan, en iX1 kører, hvis blot den er udstyret med de almindelige 18” fælge. Han triller jævnligt i sin svigerfars iX1, som han beskriver som ‘kontant men absolut medgørlig’.
Gå derfor en bue uden om de bekostelige 20” fælge, selvom de klæder iX1. Jeg tør slet ikke tænke på, hvordan den kører på de 21” fælge, som kan tilkøbes for 37.415 kr. Det må være som at køre på fælgen.
Den er der! I rundkørsler og kringlede sving står BMW iX1 krængningsfrit uanset hvilken entusiasme, den kastes ind med. De to motorer sørger for firehjulstræk og derfor rigelige mængder greb, hvorfor iX1 føles solidt plantet. Med 313 hk er der desuden rigeligt med punch, når bilen bider sig fast ud af svingene.
Styretøjet har ikke helt den præcise følelse, man typisk støder på i BMW-modellerne, men det kan igen skyldes de 20” store ruller. Det føles i testbilen kunstigt tungt vægtet med et besynderligt dødt punkt i midten, hvilket driller retningsstabiliteten en smule.
Med iX1 har BMW valgt en anden tilgang til batteriet end konkurrenterne. Batteriet er nemlig ikke stort med en kapacitet på 65 kWh mod 77 kWh i Audi Q4 e-tron og 79 kwh i Volvo XC40 Recharge. BMW iX1 har en rækkevidde på 438 km, hvilket er nok til de fleste men kortere end konkurrenterne.
Den maksimale opladningshastighed er 130 kW DC, hvilket er fint uden at være imponerende. Holder man dét sammen med rækkevidden på 438 km, vil BMW iX1 ikke være det oplagte valg for dem, der ofte kører langt. BMW iX1 er til gengæld superstabil i udregningen af den faktiske rækkevidde i displayet, hvorfor man altid ved, hvor langt man kan komme, uanset vind og vejr.
Nu fik jeg indledningsvist skrevet, at BMW er garant for skarpe køreegenskaber, men det betyder ikke, at de ikke mestrer andre elskværdige værdier. De er eksempelvis rigtig skrappe til at skrue kabiner sammen, og her er iX1 ingen undtagelse.
Her fås den klassiske BMW-tyngde bag materialerne, og der er ingen antydning af knirken i panelerne. Nysgerrige fingre får langt mellem de billige plastikstykker i iX1, men vil i stedet finde bløde paneler med kontrastsyninger og lækre aluminiumsdetaljer.
Kørepositionen i BMW iX1 er høj. Faktisk er den høj nok til, at man lige skal vænne sig til det. Når man har gjort det, lærer man at sætte pris på det, fordi instrumentbordet er tilsvarende lavt og vinduerne store. Det giver en lys og rummelig forreste række, hvor man fra førersædet får flot udsyn.
Også bagsædet er lyst og luftigt med en bænk, der komfortabelt rummer voksne mennesker. Som set i mange andre elbiler, er gulvet højt grundet batterierne i bilens bund, hvilket hæver lårene fra puden på bagsæderne. De højtmonterede forsæder betyder dog, at man selv kan udjævne det høje gulv ved at skubbe fødderne ind under forsæderne.
BMW-kernekunden spotter hurtigt en stor mangel i den ellers lækre kabine. Det næsten sagnomspundne drejehjul, der styrer iDrive-systemet på skærmen, og som har været fast inventar i BMW siden E65 7-Serien fra 2001, er ikke at finde i BMW iX1.
Her følger de bayerske bilbyggere en kedelig trend med at gemme alle funktioner i infotainmentskærmen. BMW slipper dog billigere afsted med det, end andre gør, da iDrive-systemet er en fryd at navigere i og har en fast klimabjælke i skærmens bund.
LÆS OGSÅ | Test: BMW i7 er et abstrakt mesterværk
Skærmene på 10,5” og 10,7” ligger i forlængelse af hinanden, kaldet Widescreen Display, og er standard i iX1. Foruden det fremragende styresystem er de velsignet med en høj opløsning mens infotainmentskærmen har præcist den trykfølsomhed, man vil forvente fra en spritny smartphone.
Det er såre simpelt at fravælge fælge, og uden de 20″ kageruller ligner BMW iX1 en veludført og kapabel kompakt SUV på strøm. Alligevel stopper udfordringerne for iX1 ikke der. Netop klassen af kompakte SUV’er på strøm er et rødt hav af konkurrenter, der også kan beskrives som veludførte.
BMW iX1 starter i 464.157 kr. med 313 hk, en acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,7 sekunder og en rækkevidde på 438 km. Det er alle tal, der ligger tæt op ad konkurrenter som Tesla Model Y Dual Motor Long Range, Volvo XC40 Recharge Twin og Audi Q4 50 e-tron Quattro.
Tesla tager turen fra 0 til 100 km/t på 5 sekunder, har en rækkevidde på 533 km og koster fra 440.990 kr., mens Volvo bruger 4,8 sekunder med sine 408 hk, har en rækkevidde på 536 km og koster fra 452.441 kr.
Den tilsvarende Audi med 299 hk er dyrere med en pris på 541.990 kr. og 502 km i rækkevidde.
Hvor den dyrere Audi er lettere for mig at fravælge sammenlignet med BMW iX1, er jeg mere i tvivl med de andre to. Her får man mere rækkevidde og en tilsvarende udstyr for færre penge, hvilket er håbløst svært at argumentere imod. BMW iX1 er klart lækrere end Model Y, men mindre tech-tung, mens XC40 både har kræfter, komfort og lækkerhed med sig.
De konkurrenter, jeg sammenligner med herover, er de veludstyrede og kraftige versioner, fordi BMW iX1 endnu ikke fås med mindre end to elektriske motorer og 313 hk. Der er en variant på vej med færre kræfter, som forventeligt vil kunne købes for en mindre pris.
Selvfølgelig findes der også skarpe konkurrenter i et lavere prisleje, men jeg håber, at BMW her kan tilsnige sig en lidt skarpere konkurrenceevne. En, der er drevet af en bedre balance mellem pris og rækkevidde. For selvom BMW iX1 er lækker, får den det svært, når konkurrenterne har længere rækkevidde og flere kræfter for færre penge.
Motor: To elmotorer (for og bag)
Ydelse: 313 hk / 494 Nm
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 18,4 kWh/100 km
Batterikapacitet: 64,7 kWh
Maksimal ladekapacitet: 130 kW
Rækkevidde: 413 kilometer
Mål (L/B/H): 450/185/162 cm
Køreklar vægt: 2.085 kilo
Bagagerumsvolumen: 490-1.495 liter
Pris: 512.895 kr. (iX1 xDrive30 fås fra 464.157 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 25.000/4.995 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 431.290 kr.
Med lavere udstyrsniveau, mindre batteri og prissænkninger er der gode nyheder i hele EV9-modelprogrammet. Den veludstyrede basismodel med 443 kilometer rækkevidde koster 449.999 kr.
Hyundai Bayon kommer nu til forhandlerne med et facelift. Der er mere udstyr med i prisen – og selv om priserne er lidt højere, er Bayon stadig en bil til lavpris.
Aston Martin Valkyrie AMR Pro kommer så tæt på Formel 1 som muligt med et prisskilt i forruden, der får selv millionærer til at blinke en ekstra gang. Vi kigger nærmere på Skandinaviens dyreste bil.
Det er ikke til at se udenpå, men XPeng G9 er blevet opdateret og har endelig fået efterspurgt udstyr. Læs med og find ud af, om det virker.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.