juli 22, 2023

Test: BMW X1 er bedst, hurtigst og dyrest

Der er ryk i plug-in hybriden BMW X1 xDrive30e med 326 hk, og den er federe end konkurrenterne. Prisen er desværre en lyseslukker.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Den nye BMW X1 kan noget, som de tilsvarende biler fra Audi og Mercedes ikke kan. X1 som plug-in hybrid, med det mentalt krævende navn xDrive25e og mere let forståelige 245 hk, kan konkurrere direkte med Q3 45 TFSI E med 245 hk og GLA 250 e med 218 hk.

Men vil man have mere slagkraft i kanonen, så er det kun X1, der kan skyde hårdere. Med et plus i navnet på 5, resulterende i xDrive30e, pumper hybridssystemet i X1 326 hk ud. Som 25-udgaven med de 245 hk har 30’eren firehjulstræk som standard. Heller ikke det kan Audi eller Mercedes være behjælpelig med.

Hvad de kan, både hos Audi og Mercedes, er at sælge deres modeller til mærkbart lavere priser. En X1 PHEV med 245 hk er kun prisbillig, hvis jeg sammenligner den med en X3, og med 326 hk forlader X1 endegyldigt sin klasse. Den er fremragende på mange punkter, men jeg vil alligevel foreslå, at man holder lidt igen.

Stivbenet, men også dynamisk

Installeret i førersædet i den hvide X1 xDrive30e med M Sport Plus-udstyr (Plus betyder panoramasoltag og head-up-display, men hverken el-sæder eller adaptiv fartpilot) kommer jeg i tanke om, at det er første gang, jeg kører den nye X1 med forbrændingsmotor. IX1 har jeg prøvet, og den elskede jeg ikke. Kræfterne, de 313 hk, var ikke skyld i det, men nervøse køreegenskaber med mangel på balance.

Jeg skriver meget om bilers vægt. Det kan blive kedeligt, er jeg helt klar over, men det er vigtigt, for især nye elbiler er tunge drog. Tunge drog er uøkonomiske og mangler tit balance, så måske det er problemet med den elektriske iX1, så X1 kun med delvis el-drift gør det bedre?

Den er bare ikke meget lettere, viser det sig. 140 kilo cirka. Men åbenbart nok til, at X1 som plug-in hybrid kører tydeligt mere harmonisk end sin elektriske søster. Der er minuspoint til begge for en usleben diamant af en undervogn, der er så stiv, som sad den i en 20 år gammel 3-serie fra dengang BMW ikke ville give kunderne ret meget komfort med på vejen. At den så er adaptiv, lyder rigtig fint, men det er en M-afstemning, så den er enten hård eller hårdere endnu.

Men plug-in hybriden ligger bedre på vejen, og jeg har det ret sjovt med at ramme en masse små sving på de øde veje i Thy sving helt, lige som jeg vil. X1 kan, når man vil, være så meget sjovere end Audi Q3 og Mercedes GLA. Så er det en personlig sag, om man vil leve med at blive rystet i gennem på asfalt, hvor en Q3 ville glide sikkert og rart.

God elektrisk rækkevidde

Det er lidt lettere for mig at æde affjedringens hårdhændede behandling af min ryg, når jeg frigiver alt, hvad der er at frigive i hybridsystemet. Den store trecylindrede motor har i sig selv 150 hk med ind i spillet, så helt langsomt kommer det aldrig til at gå. Elmotoren har 177 hk, og den giver et heftigt skub i den kompakte SUV, som gør overhalinger flyvende og sikre.

Batteriet er ikke voldsomt i størrelse med 16,3 kWh og 14,2 af dem anvendelige, så desto mere imponerende er den elektriske rækkevidde på 83 kilometer. Den er tæt på troværdig ved by- og landevejskørsel, og det er en styrke i forhold til oplevelser, jeg har haft med Q3 og GLA.

177 hk er også rigeligt til at elmotoren aldrig skal presses, selv om der skal overhales. Når man så inviterer den trecylindrede benzinmotor med igen, går det smidigt og med meget lidt støj. 1,5’eren fra BMW er den bedste trecylindrede motor, og den gør meget for at skabe en virkelig vellykket hybriddrivlinje.

Harmonisk udtryk

Jeg har halvanden uge til at kigge på X1-designet, mens testbilen er hos mig. Størrelsen er perfekt, og proportionerne er massive, men også elegante på en meget tysk måde. Grillen er dimensioneret, så den passer til de kompakte mål, og X1 har et udtryk af voksenhed, som den kuglerunde GLA mangler.

Interiøret er stedet, hvor X1 føles i særklasse mere moderne end Q3 og GLA. Jeg kan bære nag og ærgre mig over, at X1 er en BMW uden iDrive-kontrol-drejehjulet, men det holder faktisk hurtigt op, fordi infotainmentsystemet er af bedste skuffe. Jeg har ingen problemer med at ramme tallet for temperaturen i bunden af skærmen, og hvis man vil, så er der en underskov af funktioner og indstillinger i undermenuer. Hvis man vil, for man behøver ikke have mere end nogle meget overskuelige forsider.

Indretningen er teknisk elegant og lækker, og i modsætning til alle de kompakte modeller fra Mercedes, jeg har kørt (A, B, CLA, GLA…), så er der ikke den mindste mislyd fra panelerne i X1. Jeg er fan af det samlede materialetema, og selv om sportssæderne mangler el-justering og justerbar lændestøtte, er de gode til mange timer på vejen.

M Sport Plus er det fineste niveau, man kan få X1 med rent udstyrsmæssigt. 19” alufælge, panoramasoltag, head-up-display, lækkert indtræk, varme I rattet, adaptive LED-forlygter, nøglefri betjening og meget andet godt. Men adaptiv fartpilot er ikke med, og det er utilgiveligt til prisen.

Meget tæt på X3

Og prisen har jeg sværere ved at æde end den stive affjedring. Affjedringen kan der måske gøres noget ved, for skærer man et Plus af udstyret, så udstyret hedder M Sport, falder prisen ikke bare med cirka 56.000 kr., men fælgene går også ned til 18” i stedet for 19”.

637.365 kr. for en kompakt SUV. Godt nok en med 326 hk, god elektrisk rækkevidde, fin indretning og meget udstyr, men det er for meget, når X3 xDrive30e starter ved 679.540 kr.

Et trin ned i kræfter til X1 xDrive25e med 245 hk og M Sport-udstyr får prisen ned i 538.572 kr. Langt væk fra den større og mere lækre X3 – og ikke langt fra Mercedes GLA 250 e med 218 hk til 496.000 kr. I nærheden af Q3 45 TFSI E med 245 hk kommer X1 aldrig. Den koster kun 439.990 kr. X1 har firehjulstræk, mere udstyr og længere elektrisk rækkevidde, men det er en hård sag for BMW at forsvare en prisforskel på 100.000 kr.

BMW står til gengæld bedre på privatleasingprisen for X1, hvis man kan holde sig til plug-in hybriden med 245 hk og M Sport-udstyr. Engangsydelsen er 25.000 kr. og den månedlige ydelse er 5.995 kr., som er langt under prisen for den testede X1 med 326 hk og M Sport Plus-udstyr (9.195 kr. om måneden) og ikke så langt fra Q3 45 TFSI E, som koster 5.795 kr. om måneden med S Line Plus-udstyr.


SPECIFIKATIONER

BMW X1 xDrive30e M Sport Plus

Motor: R3, 1,5 liter + el
Ydelse: 326 hk/477 Nm
0-100 km/t: 5,6 sekunder
Tophastighed: 205 km/t
Forbrug: 125 km/l
CO2-udledning: 19 gram/km
Batteristørrelse: 16,3 kWh
Rækkevidde på el: 83 kilometer
Mål (L/B/H): 450/185/164 cm
Køreklar vægt: 1.935 kilo
Trækvægt: 1.800 kilo
Bagagerumsvolumen: 490-1.495 liter

Pris: 637.365 kr. (X1 fås fra 521.141 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 35.000/9.195 kr. (X1 fås fra 25.000/5.995 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 585.864 kr. (X1 fås fra 478.122 kr.)


Brugt BMW X1 til salg på Bilbasen

Se flere brugte BMW X1 til salg på Bilbasen lige her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS