(Image 3) Hyundai Motor Reveals Bold and Efficient Hydrogen FCEV Concept Previewing New Design Language
Nyheder
1. november 2024

Ny brintbil viser Hyundais friske designlinje

Morten B. Bek

Morten Bek

Konceptbilen Initium bliver i 2025 til en ny brintbil fra Hyundai med rækkevidde over 650 kilometer. Den viser samtidig koreanernes nye designlinje ‘Art of Steel’.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Hyundai er stærk, når det kommer til elbiler. Den store, lille nyhed Inster er lige om hjørnet på det danske marked, og om kort tid udvides modelprogrammet også i den anden enden med den store Ioniq 9.

Samtidig er det koreanske mærke et af de få, som stadig udvikler og tror på brint som drivmiddel i biler. Sammen med BMW, Honda og Toyota er Hyundai stærk fortaler for, at de 100 procent elektriske biler suppleres med biler, som drives af brint.

I 27 år har Hyundai arbejdet med brintteknologi, og det første konkrete resultat siden SUV’en Nexo kommer på markedet i 2025. Konceptbilen Initium, som netop er præsenteret, bliver til afløseren for Nexo. Dermed slår Hyundai fast, at brintbiler også fremover er en del af mærkets portefølje.

(Image 4) Hyundai Motor Reveals Bold and Efficient Hydrogen FCEV Concept Previewing New Design Language
(Image 5) Hyundai Motor Reveals Bold and Efficient Hydrogen FCEV Concept Previewing New Design Language
(Image 2) Hyundai Motor Reveals Bold and Efficient Hydrogen FCEV Concept Previewing New Design Language
(Image 1) Hyundai Motor Reveals Bold and Efficient Hydrogen FCEV Concept Previewing New Design Language

‘Art of Steel’ viser fremtidens design fra Hyundai

Hyundai afslører allerede nu nogle tekniske detaljer for den kommende brintbil. Den vil have en rækkevidde på mere end 650 kilometer på en optankning fra brinttanke, som er større end i Nexo (en optankning tager i bedste fald omkring fem minutter), og den elektriske motor vil komme med 204 hestekræfter.

Hvad Hyundai ikke nævner er, om brændselscellerne, hvor omdannelsen af brint til strøm foregår, er mere effektiv end før. Et almindeligt kritikpunkt ved brintbiler er, at rigtig meget energi går tabt i omdannelsen, hvorfor brintbiler er langt mindre energieffektive end elbiler. Desuden kræver det meget strøm at producere brint, men med produktion baseret på vindkraft eller solenergi afhjælpes noget af problemet.

Så hvorfor ikke bare en almindelig elbil? Fordi man stadig kan tanke brint langt hurtigere, end man kan lade op (det forskel bliver dog mindre og mindre), og fordi man sparer de meget tunge og miljømæssigt problematiske batterier.

Med Initium-konceptbilen giver Hyundai første kig på et helt nyt designsprog, som den færdige brintbil i 2025 bliver første model til at vise. Det nye design kaldes ‘Art of Steel’ – Stålets kunst.


Alle offentligt tilgængelige brinttankstationer i Danmark er lukket, og opførelsen af en ny station på Aarhus havn er sat i bero. Everfuel, som står for driften af de eksisterende tankanlæg, har forklaret, at det ringe udvalg af brintbiler og de få brintbiler på danske hænder ikke er nok til for nuværende at holde anlæggene åbne.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen

Læs mere om: