Første tur: MG ZS Hybrid+ er den folkelige familie-hybrid
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hyundai er stærk, når det kommer til elbiler. Den store, lille nyhed Inster er lige om hjørnet på det danske marked, og om kort tid udvides modelprogrammet også i den anden enden med den store Ioniq 9.
Samtidig er det koreanske mærke et af de få, som stadig udvikler og tror på brint som drivmiddel i biler. Sammen med BMW, Honda og Toyota er Hyundai stærk fortaler for, at de 100 procent elektriske biler suppleres med biler, som drives af brint.
LÆS OGSÅ | Honda CR-V kommer på brint
I 27 år har Hyundai arbejdet med brintteknologi, og det første konkrete resultat siden SUV’en Nexo kommer på markedet i 2025. Konceptbilen Initium, som netop er præsenteret, bliver til afløseren for Nexo. Dermed slår Hyundai fast, at brintbiler også fremover er en del af mærkets portefølje.
Hyundai afslører allerede nu nogle tekniske detaljer for den kommende brintbil. Den vil have en rækkevidde på mere end 650 kilometer på en optankning fra brinttanke, som er større end i Nexo (en optankning tager i bedste fald omkring fem minutter), og den elektriske motor vil komme med 204 hestekræfter.
Hvad Hyundai ikke nævner er, om brændselscellerne, hvor omdannelsen af brint til strøm foregår, er mere effektiv end før. Et almindeligt kritikpunkt ved brintbiler er, at rigtig meget energi går tabt i omdannelsen, hvorfor brintbiler er langt mindre energieffektive end elbiler. Desuden kræver det meget strøm at producere brint, men med produktion baseret på vindkraft eller solenergi afhjælpes noget af problemet.
Så hvorfor ikke bare en almindelig elbil? Fordi man stadig kan tanke brint langt hurtigere, end man kan lade op (det forskel bliver dog mindre og mindre), og fordi man sparer de meget tunge og miljømæssigt problematiske batterier.
Med Initium-konceptbilen giver Hyundai første kig på et helt nyt designsprog, som den færdige brintbil i 2025 bliver første model til at vise. Det nye design kaldes ‘Art of Steel’ – Stålets kunst.
Alle offentligt tilgængelige brinttankstationer i Danmark er lukket, og opførelsen af en ny station på Aarhus havn er sat i bero. Everfuel, som står for driften af de eksisterende tankanlæg, har forklaret, at det ringe udvalg af brintbiler og de få brintbiler på danske hænder ikke er nok til for nuværende at holde anlæggene åbne.
MG ZS Hybrid+ er en 194 hk stærk hybridbil med plads til fire voksne til kun 249.999 kr. Vi kører de første kilometer for at se, om andet og mere end prisen gør den attraktiv.
229.990 kr. for en 476 centimeter lang SUV med plug-in-teknologi og syv sæder er en vild pris. Det er prisen på den kinesiske Navor 5, som allerede i februar kommer til salg i Danmark.
Dongfeng Box er den mest nuttede af de kinesiske elbiler, og nu er det officielt, at minibilen i år kommer til Danmark. Box kører med 95 hestekræfter og batteri på 42,3 kWh.
2024 blev det første år, hvor elbilerne stod for mere end halvdelen af de nye personbiler. Modeller som Skoda Enyaq og VW ID.4 solgte som varmt brød, men andre elbiler gik det mindre godt for.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.