Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den nye, anden generation af Hyundai Kona er udviklet først og fremmest som elbil. Ikke noget med at færdiggøre udgaver med forbrændingsmotor og så konvertere bilen til 100 procent elektrisk drift.
Det giver klare fordele og færre kompromisser. Den nye Kona EV, altså den 100 procent elektriske udgave, er mere effektiv end før og er udstyret med et frunk (et rum under frontklappen) på 27 liter med plads til eksempelvis et ladekabel.
LÆS OGSÅ | Ny Hyundai Kona beholder det friske og vovede
Som vi allerede i december kunne afsløre, er den nye generation Kona vokset med 15 cm, men til trods for voksetværket kan den køre endnu længere på en opladning end den gamle.
Med 65,4 kWh i Long Range-varianten (en Standard Range med 48,4 kWh findes også) har Kona EV en officiel rækkevidde på 490 kilometer. Det er 30 kilometer mere end Kia Niro EV, der har et lidt mindre batteri. Elmotorens ydelse stiger fra 204 til 218 hk i Long Range, og Standard Range stiger fra 136 til 156 hk, mens der endnu ikke er rækkeviddedata for Standard Range.
Den nu 435,5 cm lange Kona kommer med forskellige drivlinjer, men ikke som plug-in hybrid. I forhold til udviklingen i Europa, hvor PHEV’erne presses af elbiler, virker det fornuftigt. I stedet kommer Kona, udover el-versionen, som hybrid og med benzinmotor.
LÆS OGSÅ | Test: Gør en usynlig opdatering godt for Hyundai Ioniq 5?
Hybridudgaven af den gamle Kona havde en kort karriere i Danmark. Den blev alt for dyr. Derfor er det tvivlsomt, om den nye hybrid kommer til Danmark. Hvilke benzinmotorer den nye Kona kommer med, afslører Hyundai endnu ikke, men det kan være den kendte 1-liters motor med tre cylindre og en 1,5-1,6-liters med turbo.
I det forlængende karrosseri er der langt bedre plads end før, og med et bagagerum på op til 466 liter (afhængigt af modelversion) er den nye fuldt duelig som familiebil – det er op til 134 liter mere end før.
Med to store skærme på 12,3″ side om side, gearvælger som en stang til højre bag rattet og mulighed for et førersæde med hvilestilling er der masser af inspiration fra Ioniq 5.
Kona fås nu også med stort head-up-display med visning i forruden, V2L (Vehicle-to-Load, hvor man kan sende strøm fra bilen til eksempelvis en kompressor), adgang og start via smartphone, el-betjent bagklap, Bose-lydanlæg og internetbaserede opdateringer (OTA).
LÆS OGSÅ | Hyundai i10 viser friskt design og fint udstyr
Men den reelt største nyhed er, at Kona er første Hyundai med et helt nyt infotainmentsystem: Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) med ny menustruktur, mere moderne grafik og flere muligheder end før. Der vil også, for første gang hos Hyundai, blive mulighed for at tilkøbe og aktivere udstyrsfunktioner via infotainmentsystemet.
Den nye Kona introduceres i Danmark i løbet af andet halvår 2023. Udgaver med benzinmotor kommer først, men den elektriske Kona EV kommer kort tid efter. Som noget nyt vil også el-udgaven kunne fås med N Line-udstyrsniveau med sportslig styling.
Brugte Hyundai Kona EV til salg på Bilbasen
Se flere brugte Hyundai Kona til salg på Bilbasen
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.