december 20, 2022

Ny Hyundai Kona beholder det friske og vovede

Med anden generation har Hyundai Kona et mindst lige så vovet design som den første. Den nye udgave, større end den gamle, kommer igen som elbil og benziner.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Det var ikke helt kærlighed ved første blik, da Kona i 2017 dukkede op hos de danske Hyundai-forhandlere. Den lille crossover stod ved siden af de meget konventionelle og kedelige modeller Tucson og i30 med et vovet, særpræget og skævt design.

Men danskerne lærte hurtigt at elske Kona. Skepsis blev til velvilje, da den elektriske Kona fulgte i 2017. Kona Electric, også kaldet Kona EV, var en af de første elbiler med lang rækkevidde, op til 449 kilometer på en opladning med 64 kWh-batteri, der ikke kostede en mindre formue. Med priser fra omkring 300.000 kr. kunne den næsten kun blive et hit. Og det blev den, skævt design eller ej.

LÆS OGSÅ | Duel: Hyundai Ioniq 5 vs. Kia EV6 – Hvilken er bedst?

Hyundai er ikke producenten, der fedtspiller og trækker deres modellers levetid i langdrag, selv om de efter 4-5 år stadig hiver kunder ind. Med fem et halvt år siden premieren på Kona, og den elektriske i 2018, var det ventet, at Hyundai snart ville slippe første information om en ny Kona løs.

Det sker nu med de første billeder af den anden generation Kona. Den nye Kona er mindst lige så vovet som den første – og igen er der tale om et forfriskende bud blandt mindre crossovers og elbiler.

Den elektriske Kona ser lidt anderledes ud end de øvrige udgaver. LED-båndene for og bag på elbilen er sammensat af små felter – pixels – mens de på de andre er ubrudte bånd af lys

Designet med udgangspunkt i den elektriske udgave

Første generation Kona, som er opkaldt efter en af de store byer på Island of Hawai’i, blev designet først og fremmest til at være en bil med forbrændingsmotor. Den elektriske udgave blev lavet efterfølgende, mens det denne gang er den anden vej rundt. Den nye Kona er først og fremmest designet til at være en elbil.

Kona i den nye generation vil blive produceret som elbil, med benzinmotor (N Line-udgaven på billederne er en benzinbil), som hybrid og muligvis som plug-in hybrid.

LÆS OGSÅ | Test: Tag bare Hyundai Ioniq 5 med over 300 hk, hvis du har lyst – og kan finde en

De tre første varianter nævner Hyundai selv i pressemeddelelsen, mens plug-in hybriden er et gæt fra vores side; det giver mening, da Kona deler teknik med den nye Kia Niro, som fås som elbil og plug-in hybrid (i andre lande også som hybrid). Men det er muligt, at Hyundai fravælger plug-in hybriden, som primært er et koncept, europæiske kunder har købt ind i.

Den nye Kona er tydeligvis længere end første generation. I profil har Kona en snert af designet fra den større Tucson

Den nuværende Kona er med 420,5 cm i længden en lille crossover, og det er tydeligt at se på billederne, at 2. generation bliver længere. Den bliver ikke helt så lang som Niro, som er 442 cm lang, men med 435,5 cm i længden ligger den nu tættere på Nissan Qashqai, hvor den før lå meget tæt på Juke. Akselafstanden er vokset med 6 cm, som vil kunne mærkes på bagsædet.

LÆS OGSÅ | Hyundai klar til at udvide Ioniq-familien

Hyundai hentyder til bedre plads i kabinen og netop et mere brugbart bagsæde. Designet af førerpladsen er i stil med designet i Ioniq 5 og den nye Ioniq 6. To skærme på hver 12,3″ står under fælles glas som en mur foran rattet, mens klimaanlægget ser ud til at have sit eget panel med rigtige knapper og et separat display.

Gearvælgeren er flyttet fra midterkonsollen til en stilk på rattet, som det også er tilfældet i Ioniq 5.

15 cm ekstra længde og 6 cm længere akselafstand gør, at den nye Kona vil være langt mere familieorienteret end den første generation. Bemærk, at der er instrumentering og infotainment med hver en skærm på 12,3″

Rækkevidden kommer næppe længere op

Også denne gang vil der være tydelig forskel på den elektriske Kona og dens søskende med forbrændingsmotor. Helt så står er forskellen dog ikke, som billedet med de tre forskellige varianter viser.

Kona Electric har en mere lukket front med pixel-indlæg, hvor de øvrige varianter har luftindtag. Den elektriske udgave har lygtebånd, både for og bag, med separate pixels (prikker), hvor benzinudgaver og hybrid har ubrudte bånd. Alle varianter har tydelig inspiration fra den futuristiske minibus Staria, som ikke fås i Danmark.

LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 N rammer i 2023 med 585 hk

Der er ikke et eneste ord i pressemeddelelsen om motorstørrelse, batteristørrelse, ydelse eller noget andet i den retning. Vi formoder, at Kona i benzinudgaverne vil kunne fås med en trecylindret 1-liters motor og en 1,5-liters benzinmotor fra i30 (det kan være en 1,6’eren fra Tucson), mens hybriden vil være med en 1,6-liters benzinmotor og i alt 141 hk.

Det er den elektriske Kona, vi er mest spændte på. Ikke fordi noget ændrer sig omkring ydelse, hvor 204 hk, som i Niro EV, virker sikkert (der kommer sandsynligvis ingen version med 136 hk i denne generation), og batteriet lander er på 64,8 kWH.

LÆS OGSÅ | Test: Den lille Hyundai Kona N rejser børster, hvæser og angriber

Det er rækkevidden, vi ser frem til at høre om. I den udgående Kona Electric er WLTP-rækkevidden 484 kilometer. Da den nye Kona Electric er længere, og dermed sikkert lidt tungere, kan det blive svært for Hyundai at overgå 484 kilometer.

Den senest præsenterede udgave af den gamle Kona er den hidsige N-version med 280 hk. Der er ingen garanti for, at Kona N lever videre i generation to af Kona, men hos Hyundai er der altid plads til overraskelser.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS