Ugens Fund: Britisk militærvogn og arbejdshest
Denne Ugens fund er en krigsmaskine i form af en Land Rover 101 FC og sådan en, har du nok ikke set magen til før.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det var ikke helt kærlighed ved første blik, da Kona i 2017 dukkede op hos de danske Hyundai-forhandlere. Den lille crossover stod ved siden af de meget konventionelle og kedelige modeller Tucson og i30 med et vovet, særpræget og skævt design.
Men danskerne lærte hurtigt at elske Kona. Skepsis blev til velvilje, da den elektriske Kona fulgte i 2017. Kona Electric, også kaldet Kona EV, var en af de første elbiler med lang rækkevidde, op til 449 kilometer på en opladning med 64 kWh-batteri, der ikke kostede en mindre formue. Med priser fra omkring 300.000 kr. kunne den næsten kun blive et hit. Og det blev den, skævt design eller ej.
LÆS OGSÅ | Duel: Hyundai Ioniq 5 vs. Kia EV6 – Hvilken er bedst?
Hyundai er ikke producenten, der fedtspiller og trækker deres modellers levetid i langdrag, selv om de efter 4-5 år stadig hiver kunder ind. Med fem et halvt år siden premieren på Kona, og den elektriske i 2018, var det ventet, at Hyundai snart ville slippe første information om en ny Kona løs.
Det sker nu med de første billeder af den anden generation Kona. Den nye Kona er mindst lige så vovet som den første – og igen er der tale om et forfriskende bud blandt mindre crossovers og elbiler.
Første generation Kona, som er opkaldt efter en af de store byer på Island of Hawai’i, blev designet først og fremmest til at være en bil med forbrændingsmotor. Den elektriske udgave blev lavet efterfølgende, mens det denne gang er den anden vej rundt. Den nye Kona er først og fremmest designet til at være en elbil.
Kona i den nye generation vil blive produceret som elbil, med benzinmotor (N Line-udgaven på billederne er en benzinbil), som hybrid og muligvis som plug-in hybrid.
LÆS OGSÅ | Test: Tag bare Hyundai Ioniq 5 med over 300 hk, hvis du har lyst – og kan finde en
De tre første varianter nævner Hyundai selv i pressemeddelelsen, mens plug-in hybriden er et gæt fra vores side; det giver mening, da Kona deler teknik med den nye Kia Niro, som fås som elbil og plug-in hybrid (i andre lande også som hybrid). Men det er muligt, at Hyundai fravælger plug-in hybriden, som primært er et koncept, europæiske kunder har købt ind i.
Den nuværende Kona er med 420,5 cm i længden en lille crossover, og det er tydeligt at se på billederne, at 2. generation bliver længere. Den bliver ikke helt så lang som Niro, som er 442 cm lang, men med 435,5 cm i længden ligger den nu tættere på Nissan Qashqai, hvor den før lå meget tæt på Juke. Akselafstanden er vokset med 6 cm, som vil kunne mærkes på bagsædet.
LÆS OGSÅ | Hyundai klar til at udvide Ioniq-familien
Hyundai hentyder til bedre plads i kabinen og netop et mere brugbart bagsæde. Designet af førerpladsen er i stil med designet i Ioniq 5 og den nye Ioniq 6. To skærme på hver 12,3″ står under fælles glas som en mur foran rattet, mens klimaanlægget ser ud til at have sit eget panel med rigtige knapper og et separat display.
Gearvælgeren er flyttet fra midterkonsollen til en stilk på rattet, som det også er tilfældet i Ioniq 5.
Også denne gang vil der være tydelig forskel på den elektriske Kona og dens søskende med forbrændingsmotor. Helt så står er forskellen dog ikke, som billedet med de tre forskellige varianter viser.
Kona Electric har en mere lukket front med pixel-indlæg, hvor de øvrige varianter har luftindtag. Den elektriske udgave har lygtebånd, både for og bag, med separate pixels (prikker), hvor benzinudgaver og hybrid har ubrudte bånd. Alle varianter har tydelig inspiration fra den futuristiske minibus Staria, som ikke fås i Danmark.
LÆS OGSÅ | Hyundai Ioniq 5 N rammer i 2023 med 585 hk
Der er ikke et eneste ord i pressemeddelelsen om motorstørrelse, batteristørrelse, ydelse eller noget andet i den retning. Vi formoder, at Kona i benzinudgaverne vil kunne fås med en trecylindret 1-liters motor og en 1,5-liters benzinmotor fra i30 (det kan være en 1,6’eren fra Tucson), mens hybriden vil være med en 1,6-liters benzinmotor og i alt 141 hk.
Det er den elektriske Kona, vi er mest spændte på. Ikke fordi noget ændrer sig omkring ydelse, hvor 204 hk, som i Niro EV, virker sikkert (der kommer sandsynligvis ingen version med 136 hk i denne generation), og batteriet lander er på 64,8 kWH.
LÆS OGSÅ | Test: Den lille Hyundai Kona N rejser børster, hvæser og angriber
Det er rækkevidden, vi ser frem til at høre om. I den udgående Kona Electric er WLTP-rækkevidden 484 kilometer. Da den nye Kona Electric er længere, og dermed sikkert lidt tungere, kan det blive svært for Hyundai at overgå 484 kilometer.
Den senest præsenterede udgave af den gamle Kona er den hidsige N-version med 280 hk. Der er ingen garanti for, at Kona N lever videre i generation to af Kona, men hos Hyundai er der altid plads til overraskelser.
Denne Ugens fund er en krigsmaskine i form af en Land Rover 101 FC og sådan en, har du nok ikke set magen til før.
Facelift af Mazda 2 Hybrid fjerner noget af ligheden med originalen, Toyota Yaris. Det mere Mazda-specifikke design kommer dog ikke med det nye og stærkere hybridsystem fra Yaris.
BMW giver den elektriske i5 en god start på livet med skarp pris på privatleasing: 5.995 kr. om måneden for den 340 hk stærke i5 eDrive40 med Sport Line-udstyr.
Du ved allerede, at BMW i7 er komfortabel og über luksuriøs. Nu er den også svimlende hurtig med M-udstyr, 660 hk og 1.100 Nm! Vi kører første tur i luksusmonsteret BMW i7 M70.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive, og det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark. Vi har lavet en samlet liste med alle elbiler i Danmark 2023 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller. TEKST Jacob Dalby FOTO PR (4. marts 2021 – opdateret 10. juli 2023) Elbiler i Danmark i […]