marts 5, 2023

Test: Gør en usynlig opdatering godt for Hyundai Ioniq 5?

Den er god nok. Hyundai Ioniq 5 er blevet opdateret – du kan bare ikke se det! Vi kører den nye 2023-version og ser, om noget er forandret.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

En religiøs Hyundai-fanatiker kan næppe kende forskel på den hvide Hyundai Ioniq 5, min kollega Morten Bek kørte tilbage i august, og den hvide Hyundai Ioniq 5, som jeg har fingrene i her.

Det er teknikken under de kantede former, der er opdateret: Batteriet, kræfterne, undervognen og muligheden for tilkøb af en digital gadget.

Spørgsmålet er selvfølgelig, om opdateringen gør en egentlig forskel for Ioniq 5 – og vigtigst, om den gør godt? Det forsøger jeg at svare på, når jeg kører Hyundai Ioniq 5 i 2023-version.

På tide!

Hyundai er lovlig undskyldt for at undlade et visuelt facelift, da udgangspunktet for Ioniq 5 var nærmest banebrydende futuristisk ved lanceringen i 2021. Til gengæld kan man sige, at en teknisk opdatering er på tide. Og det er ikke fordi, at teknikken som sådan har fejlet noget.

Opdateringen er på tide, fordi vi i Europa er blevet snydt. Da Hyundai Ioniq 5 blev lanceret, var det med et 72,6 kWh batteri i de europæiske varianter, mens amerikanerne fik 77,4 kWh. Mærkeligt, fordi den nært beslægtede Kia EV6 også kørte med det store batteri fra begyndelsen.

LÆS OGSÅ | Test: Tag bare Hyundai Ioniq 5 med over 300 hk, hvis du har lyst – og kan finde en

Nu får vi de 5 kWh, vi er blevet snydt for. Det betyder, at rækkevidden stiger med 26 kilometer til 507 km i Long Range-versionen, mens testbilen, en Long Range Performance, får 25 kilometer ekstra og en rækkevidde på 485 kilometer.

Også ydelsen får et boost, hvor Long Range-versionerne går fra 217 hk til 229 hk, mens Performance stiger fra 306 hk til 325 hk. For at imødekomme det større batteri er undervogn såvel som styretøj optimeret let. 

På udstyrsfronten er det muligheden for tilkøb af digitale sidespejle for den nette sum á 19.995 kr., der er nyt for Hyundai Ioniq 5 i 2023.

Kan det mærkes?

Testbilen er heldigvis forskånet for det dyre stykke ekstraudstyr, der fjerner øjets tredje dimension fra sidespejlene. Så dét mærker jeg intet til. Og i rækkevidden er der ganske vist 25 km mere i displayet, men det er ikke revolutionerende.

Hyundai Ioniq 5 er stadigvæk fint rækkeviddestabil, og det ændrer 25 ekstra kilometer ikke på. Ved by- og landevejskørsel er den nøjsom selv i det vinterkolde klima, testen står i. Den anslåede rækkevidde i displayet på 390 km virker ikke umuligt, som jeg kører over by og land.

LÆS OGSÅ | Duel: Har Toyota BZ4X noget på Hyundai Ioniq 5?

I forhold til køreoplevelsen, så er det måske placebo, men jeg synes, at undervognen virker en my mere kontant. Ioniq 5 har aldrig været Guds gave til køredynamik og har i bedste fald kunne beskrives som småtung at danse med. 

Det er den stadig, men alligevel virker det som om, at den er lidt mere villig til at følge med ved hurtige retningsskifte og skarpe indstyringer. Det koster ikke på komforten, hvor Ioniq 5 stadig er udpræget blød.

Et nyt landskab

Selvom det er en lille opdatering, så gør den godt for Hyundai Ioniq 5. Den hiver rækkevidde og kræfter en anelse op, hvilket i al sin enkelthed minimerer chancerne for, at Ioniq 5 bliver overset eller dømt ude i et konkurrencetungt marked, hvor specifikationsarket fylder.

LÆS OGSÅ | Duel: Nissan Ariya udfordrer favoritten Skoda Enyaq

Konkurrencemæssigt er der tale om et nyt landskab siden Ioniq 5 blev lanceret. Foruden Kia EV6, VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E, der også var på markedet i 2021, er nu også biler som Nissan Ariya, Toyota BZ4X og BMW iX1. Hyundai selv har en Ioniq 5-konkurrent på vej i form af Ioniq 6, der har samme platform men bedre aerodynamik. 

Den varmeste kartoffel er dog Tesla Model Y. Det er ikke en ny spiller på markedet – men prisen er ny. Startprisen på en Model Y Single Motor med 455 km i rækkevidde er nu 374.990 kr., hvilket er nøjagtigt den samme pris som en Ioniq 5 Standard Range med 384 km i rækkevidde.

Hyundai Ioniq 5 Long Range med én motor og 507 km i rækkevidde starter i 399.995 kr., hvor Tesla Model Y Dual Motor med 533 km starter i 433.490 kr.

Som testbilen her står, med to motorer i Performance-udgave og Ultimate-udstyr, koster Ioniq 5 fra 504.995 kr., hvilket man får en Model Y Performance for med 65% flere kræfter.

Konkurrencen er med andre ord hård, og opdateringen af Hyundai Ioniq 5 gør nok primært godt for det fremtidige salg af modellen end for slutkunden.


Hyundai Ioniq 5 LR AWD Ultimate

Motor: To elmotorer
Ydelse: 325 hk / 605 Nm
0-100 km/t: 5,2 sekunder
Tophastighed: 185 km/t
Batteristørrelse: 77,4 kWh
Forbrug: 17,7 kWh/100 kilometer
Rækkevidde: 481 kilometer
Ladehastighed: 350 kW
Mål (L/B/H): 
464/189/164 cm
Køreklar vægt: 
2.120 kilo
Bagagerumsvolumen: 
551-1.587 liter

Pris: 
504.995 kr. (Ioniq 5 fås fra 374.995 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 
468.324 kr. (Ioniq 5 fås fra 384.775 kr.)


Find Hyundai Ioniq 5 til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS