Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den nye, anden generation af Hyundai Kona er udviklet først og fremmest som elbil. Ikke noget med at færdiggøre udgaver med forbrændingsmotor og så konvertere bilen til 100 procent elektrisk drift.
Det giver klare fordele og færre kompromisser. Den nye Kona EV, altså den 100 procent elektriske udgave, er mere effektiv end før og er udstyret med et frunk (et rum under frontklappen) på 27 liter med plads til eksempelvis et ladekabel.
LÆS OGSÅ | Ny Hyundai Kona beholder det friske og vovede
Som vi allerede i december kunne afsløre, er den nye generation Kona vokset med 15 cm, men til trods for voksetværket kan den køre endnu længere på en opladning end den gamle.
Med 65,4 kWh i Long Range-varianten (en Standard Range med 48,4 kWh findes også) har Kona EV en officiel rækkevidde på 490 kilometer. Det er 30 kilometer mere end Kia Niro EV, der har et lidt mindre batteri. Elmotorens ydelse stiger fra 204 til 218 hk i Long Range, og Standard Range stiger fra 136 til 156 hk, mens der endnu ikke er rækkeviddedata for Standard Range.
Den nu 435,5 cm lange Kona kommer med forskellige drivlinjer, men ikke som plug-in hybrid. I forhold til udviklingen i Europa, hvor PHEV’erne presses af elbiler, virker det fornuftigt. I stedet kommer Kona, udover el-versionen, som hybrid og med benzinmotor.
LÆS OGSÅ | Test: Gør en usynlig opdatering godt for Hyundai Ioniq 5?
Hybridudgaven af den gamle Kona havde en kort karriere i Danmark. Den blev alt for dyr. Derfor er det tvivlsomt, om den nye hybrid kommer til Danmark. Hvilke benzinmotorer den nye Kona kommer med, afslører Hyundai endnu ikke, men det kan være den kendte 1-liters motor med tre cylindre og en 1,5-1,6-liters med turbo.
I det forlængende karrosseri er der langt bedre plads end før, og med et bagagerum på op til 466 liter (afhængigt af modelversion) er den nye fuldt duelig som familiebil – det er op til 134 liter mere end før.
Med to store skærme på 12,3″ side om side, gearvælger som en stang til højre bag rattet og mulighed for et førersæde med hvilestilling er der masser af inspiration fra Ioniq 5.
Kona fås nu også med stort head-up-display med visning i forruden, V2L (Vehicle-to-Load, hvor man kan sende strøm fra bilen til eksempelvis en kompressor), adgang og start via smartphone, el-betjent bagklap, Bose-lydanlæg og internetbaserede opdateringer (OTA).
LÆS OGSÅ | Hyundai i10 viser friskt design og fint udstyr
Men den reelt største nyhed er, at Kona er første Hyundai med et helt nyt infotainmentsystem: Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) med ny menustruktur, mere moderne grafik og flere muligheder end før. Der vil også, for første gang hos Hyundai, blive mulighed for at tilkøbe og aktivere udstyrsfunktioner via infotainmentsystemet.
Den nye Kona introduceres i Danmark i løbet af andet halvår 2023. Udgaver med benzinmotor kommer først, men den elektriske Kona EV kommer kort tid efter. Som noget nyt vil også el-udgaven kunne fås med N Line-udstyrsniveau med sportslig styling.
Brugte Hyundai Kona EV til salg på Bilbasen
Se flere brugte Hyundai Kona til salg på Bilbasen
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.