Hongqi varmer op til flere danske premierer
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Af: Simon Hallenslev / d. 10. september 2019
Den gamle Defender var den mest offroad-kyndige bil fra Jaguar Land Rover-koncernen nogensinde. Og det ser heldigvis ikke ud til at ændre sig trods en ordentlig designmæssig overhaling.
Det er på høje tid, at Defender får nyt ansigt. Den har nemlig set ud som den altid har gjort siden lanceringen 1983 og helt til 2016, hvor den sidste firkantede Defender rullede ud af fabrikken.
SE OGSÅ | Brugte Land Rover Defender til salg på Bilbasen
Fra omkring april 2020 kommer der atter til at rulle Defendere ud på landevejene. Det kantede design bibeholdes og er fortsat fordelt over en Defender 90 (kort) og en Defender 110 (lang), men i et noget mere moderne islæt.
Jeg tror, at designet kommer til at dele vandene. Mest af alt fordi den gamle Defender nåede at blive så stort et ikon, som den gjorde. Men også fordi jeg syntes den ser lidt spøjs ud. Hvad syntes du?
Land Rover siger – naturligvis – at den nye Defender bliver den stærkeste og mest offroad-egnede Land Rover nogensinde. Men set ud fra den information, der indtil videre er præsenteret, virker det ikke til, at de lyver.
Hvor den gamle Defender var af den gamle skole med et karosseri oven på et chassis, er den nye Defender en monocoque-konstruktion i aluminium. Monocoque-konstruktionen er et udtryk for, at karosseri og chassis er støbt i ét, hvilket gør den væsentligt stivere og mere hårdfør, når terrænet bliver ufremkommeligt.
LÆS OGSÅ | Land Rover Discovery Sport: Til fodboldspilleren eller friluftsmennesket?
For at sætte lidt tal på offroad-kundskaberne, så får den nye Land Rover Defender 79 mm mere frihøjde end allerede offroad-dygtige Land Rover Discovery 5. Det giver en maksimal tilkørselsvinkel på 38 grader og en afkørselsvinkel på 40 grader.
Skulle du komme til en halv-dyb regnpyt (læs: flod), så skal denne være mere end 900 mm dyb, før du i den nye Defender skal overveje at vende om. Til sammenligning kan en Discovery 5 ’kun’ køre gennem 600 mm dybt vand.
Pønser du på en arktisk ekspedition eller lignende, er den nye Defender et godt valg som kompagnon. Du kan nemlig smide 900 kg overlevelsesudstyr ind i bilen, 300 kg oven på taget og 3.500 kg på krogen.
Den gamle Defender var en gammel bil fra A til Z. Gammel konstruktion og gammel teknologi. Men i den nye Defender får du lov til at nyde de gamle offroad-glæder omgivet af splinterny teknologi.
Du får 10-tommer touchskærm til infotainment, der kan køre både Apple CarPlay og Android Auto. Du får et væld af offroad-indstillinger med Land Rovers ‘Terrain Response’. Ja selv bakspejlet er elektronisk, og er koblet op til et kamera, så du kan se, hvad der sker bagved dig, når bagagerummet er fyldt op til bristepunktet.
Ved et ekstra hak på udstyrslisten kan du også få luftundervogn, der —bl.a. via en App på din telefon — kan hæves 75 mm når du skal køre offroad og sænkes med 50 mm når lillemor skal sættes af til fest.
Diesel:
D200
4 Cylindre
197 Hestekræfter
430 Newtonmeter
0 til 100 km/t på 10,3 sekunder
13,2 Kilometer pr. liter
D240
4 Cylindre
234 Hestekræfter
430 Newtonmeter
0 til 100 km/t på 9,1 sekunder
13,2 Kilometer pr. liter
Benzin:
P300
4 Cylindre
296 Hestekræfter
400 Newtonmeter
0 til 100 km/t på 8,1 sekunder
10,1 Kilometer pr. liter
P400 (Mild hybrid)
6 Cylindre
395 Hestekræfter
550 Newtonmeter
0 til 100 km/t på 7,7 sekunder
10,4 Kilometer pr. liter
Nyt fra bilmessen Auto China i Beijing: Kinesiske Hongqi lancerer to helt nye elbiler, SUV’en E-HS7 og sedanen E-H7, der har opladning med helt op til 365 kW!
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.