De nye Mitsubishi-modeller produceres i Europa af Renault, og ASX kommer i hele fem motorvarianter – også som plug-in hybrid. Den nye Colt bliver en Renault Clio i forklædning.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Taktik eller bare tåbelig opførsel? – Mitsubishi offentliggjorde tilbage i 2020 det, der kun kunne opfattes som opgivelse af det europæiske mærke. Japanerne havde den holdning, til de fik en anden – og allerede i 2021 fik piben en anden lyd: Vi bliver, og der kommer friske varer på hylderne. Bedre håndtering og strategi er set andre steder.
Nu nærmer vi os med hastige skridt de nye varer, som de europæiske Mitsubishi-forhandlere mangler. Som lovet bliver det modificerede Renault-produkter, og den første af to nye modeller bliver ASX, som har premiere i september. Den skulle komme på markedet i foråret 2023.
Læs også: Kan ny ASX redde Mitsubishi i Danmark?
Inden da sker der faktisk noget “nyt” hos de danske forhandlere. Den lille Space Star, som huserede i Danmark for år tilbage. Den er faceliftet, står hos forhandlerne i august – og fås til priser fra 118.995 kr. Jo, den har fået et forkromet fjæs, men sikkerhedsudstyret er ekstremt utidssvarende, og basismodellen har ikke aircondition, så vi jubler ikke ligefrem.

ASX med 91-160 hk – den stærkeste en PHEV
Vi kigger derfor hellere nogle måneder længere frem, hvor de nye modeller fra Mitsubishi kommer. Forhandlerne lægger ud med afløseren til den lille crossover ASX (som stadig sælges i original, let faceliftet form andre steder i verden), som præsenteres i september og skulle lande hos forhandlerne i foråret 2023.
Nye detaljer om modellen er allerede landet. Donorbilen fra Renault er den seneste Captur, og den nye ASX får alle motoriseringer fra Captur som en mulighed. Om det så er tilfældet i Danmark, ved vi endnu ikke.
Læs også: Video: Renault går all PLUG-IN
Basismotor er en 1-liters benzinmotor med tre cylindre, turbo og 91 hk, udstyret med 6-trins manuel gearkasse. En firecylindret 1,3-liters turbomotor kommer med 140 hk (i forbindelse med manuel gearkasse) og med 158 hk (i forbindelse med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse).
En ikke-opladelig hybrid, bygget op omkring en 1,6-liters benzinmotor og to elmotorer, yder 140 hk, og den bliver næppe interessant i Danmark. Vi sætter pengene på, at det kommer til at handle om plug-in hybriden med 1,6-liters motor, to el-motorer, 10,5 kWh-batteri og i alt 160 hk.

Der bliver en ny Colt
Stik mod tidligere forventninger bliver den lille Space Star ikke afløst af en ny minibil. I stedet skal en ny mini fra Mitsubishi, større end Space Star, køre sideløbende med den forældede Space Star.
Den nye mini skulle få forhandlerpremiere i efteråret 2023, og Mitsubishi har valgt at trække det meget genkendelige Colt-navn op af skuffen til den nye mini. Colt-navnet er dermed tilbage efter mere end 10 års fravær.
Japanerne holder endnu tæt på med informationerne omkring den nye Colt, men vi ved, at den bliver baseret på Renault Clio. På den baggrund kan vi gætte på, at Colt får samme motorer som Clio.
En 1-liters trecylindret benzinmotor (uden turbo) med 65 hk fås i Clio i andre lande og kan finde vej til Colt. Derudover kan Colt komme med en turboudgave af samme motor med 90-91 hk, en 1,3-liters turbomotor med 140 hk og som 1,6-liters hybrid med to elmotorer og i alt 145 hk. Der bliver ingen PHEV-version af den nye Colt – og man skal ikke holde vejret i håb om en hurtig Ralliart-version.
I Europa får vi heller ikke den nye generation Outlander, som sælges i bl.a. USA som en model på basis af den nye Nissan X-Trail.
