august 28, 2024

Ny prisbombe? MG ZS Hybrid+ klar med 194 hestekræfter

Den kompakte crossover MG ZS udgår som elbil, men til gengæld kommer den i ny udgave som prisbillig hybrid med 194 hestekræfter.

TEKST Morten Bek FOTO PR

ZS EV var den første model fra det nye MG Motors, der kom til Danmark i 2020. Den kompakte elektriske crossover kunne man dengang købe til 219.999 kroner, og der var mange købere, for hvem rækkevidden på 263 kilometer var nok. Med et facelift steg rækkevidden til 440 kilometer, men prisen steg voldsomt, og i dag koster ZS EV så 269.999 kroner.

Det varer ikke længe, før MG Motors skifter ZS ud til en stærkt opgraderet model, og vi kan nu vise de første billeder af ZS årgang 2024. Men ZS kommer ikke længere som elbil. Fremover kører ZS som hybrid med benzinmotor og elmotor.

MG Motors lover dog, at ZS EV får en afløser i løbet af ret kort tid. Der bliver tale om en helt ny kompakt crossover, der er baseret på den baghjulstrukne MG4.

Samme hybridsystem som i MG3 Hybrid+ med 194 hk

MG ZS Hybrid+, som hybridbilen kaldes, har samme hybridsystem som den nye minibil MG3 Hybrid+, der er på vej til Danmark. Systemet består af en benzinmotor på 1,5 liter med 102 hestekræfter, en elmotor med 136 hestekræfter, en generator med 61 hestekræfter og et batteri med en kapacitet på 1,83 kWh.

Med sammenlagt 194 hestekræfter har ZS Hybrid+ mange kræfter, men som en større bil end den lille MG3 Hybrid+ bliver den nye crossover ingen sprinter: 0-100 km/t går på cirka 8,7 sekunder. Men det officielle forbrugstal fortæller om en nøjsom crossover, og det er langt vigtigere; cirka 20 km/l.

Hybridudgaven af den nye ZS bliver ikke en enlig model. På et senere tidspunkt introduceres en regulær benzinversion. Hvis den nye ZS kommer til Danmark, er det meget tænkeligt, at vi kun kommer til at se hybridversionen.

På det engelske marked er ZS Hybrid+ billigere end Toyota Yaris

At dømme efter billederne er den nye ZS et omfattende facelift af den eksisterende model, men der er gjort meget for at forny designet og give den samme udtryk som MG3 Hybrid+ og den nye generation HS (i Danmark kendt under navnet EHS).

Interiøret ser ud som et helt nyt, og det nye infotainmentsystem kører som standard med en touchscreen på 12,3″. Den digitale instrumentering måler 7″, og der er nyheder som trådløs opladning af smartphones og kø-assistent i forbindelse med den adaptive fartpilot.

ZS Hybrid+ kommer i to udstyrsvarianter, som i typisk MG Motors-lingo ville gå under navnene Comfort og Luxury i Danmark. Comfort har blandt andet LED-lygter, bakkamera, digital instrumentering, nøglefri betjening, navigation og en lang række aktive sikkerhedssystemer (MG Pilot). Luxury-versionen kommer med varme i forsæderne, varme i rattet, sort kunstlæderindtræk, 360 graders kamera og ekstra-tonede ruder bagtil.

Der er intet officielt fra den danske importør i forhold til introduktion. I første omgang kommer ZS Hybrid+ på markedet i England allerede i oktober, og basisudgaven fås til 21.995 pund (cirka 195.000 kroner).

For at give en idé om, hvad man ellers får i England til omkring 22.000 pund, så er her nogle eksempler: Toyota Yaris Hybrid med 116 hestekræfter (22.640 pund), Vauxhall/Opel Mokka 1,2 med 100 hestekræfter og manuel gearkasse (21.555 pund) og en Peugeot 208 1,2 med 100 hestekræfter og manuel gearkasse (21.960 pund).

Det fortæller intet om det danske prisniveau, og det er svært at gætte på en pris på en ny hybridbil, da MG Motors primært sælger elbiler i Danmark, som kommer stort set uden registreringsafgift.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS